Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Svindyr el och spabad

1. H
    Medlem · Uppsala · 687 inlägg

henlin431

Medlem
    Syftade mer på att systemet just i år är rejält mer ekonomiskt än det skulle varit förra året. Det är ovanligt att man på ett år kan betala av kring 20% av systemet.

Pga. av spotpriserna och att en del månader verkar gett lite mer sol än vanligt.

Men det är egentligen mer än 20%. Systemet kommer inte få ett helt år då det startades i mitten av mars. Jag tillhör däremot skaran som anser att det är avbetalt så fort man startat växelriktaren första gången.

2. B
    Medlem · 126 inlägg
    Visst är det nog så, kommer nog dock inte bli sämre avkastning framöver, om inte solen går i total förmörkelse åren framåt.
    Men då skyller väl politikerna på Putin då också, haha

3. H

henlin431

Medlem
    Jag tycker det viktigaste när man räknar på system att man utgår från att solcellsbidraget och bidraget per kWh försvinner inom 2 år. Huruvida det sker eller inte är en annan femma men jag tycker man ska var hård mot sin kalkyl.

Du har lite mer sydlig placering av ditt system gissar jag, följt av en växelriktare som i procent av panelerna kan producera lite mer. Jag ligger bara på 16,5 kW som max. Men det ger fina fördelar i de fall solen inte skiner max.

I och med att det är mitt första år har jag givetvis inte all statistik. En del gissningar blir det. Men siffrorna ser långt bättre ut än vad säljarns kalkyl visade. Det torde vara ovanligt. Men i situationen som råder är det givetvis inte hans fel.

4. B
    Medlem · 126 inlägg
    Har faktist ingen optimerare, räknade med att det var overkill, men med tanke på spotpriset kunde det säkert varit lönsamt så här i efterhand

5. H

henlin431

Medlem
    En ordentligt kompetent "sannolikhetsanalys-diskussion" kring kärnkraften av Tage Danielsson redan 1979.

Han borde blivit politiker.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.