Byggahus.se

Sviktande golv, hur göra?

1. A
    Medlem · 34 inlägg

Ankan

Medlem
    Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök och ett nytt klickgolv skall in. På golvet ligger i dagsläget en plastmatta som är limmad på spånskiva. Spånskivorna ligger på en skumplast som i sin tur ligger på ett gammalt plankgolv. Eftersom planlösningen i köket ändrades när dom renoverade -92 är det inte säkert att plankgolvet ligger under hela det befintliga golvet.

På vissa ställen sviktar golvet rätt rejält. Det är bl.a. i en av skarvarna vid spånskivorna och det känns som att det inte finns några plankor under just på detta ställe utan bara betong. Man kanske har tagit bort en gammal vägg och inte brytt sig om att lägga dit en planka, vad vet jag.

Kan man få bort svikten på något enkelt sätt, dvs. få in något material under spånskivorna som styvar upp konstruktionen utan att ta bort dom helt?

Ankan

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

Re: Sviktande golv, hur göra?

du kan skruva golvgips över hela ytan..tätt mellan skruvarna ca 20-25cm mellan ..

3. A
    Medlem · 34 inlägg

Ankan

Medlem

Tack för tipset Ikeahantverkaren!

Frågan är om det räcker? Det känns som om det kommer att hjälpa till viss del men att svackan i underlaget ändå kommer göra så att det sviktar. Hur tjocka är sådana skivor förresten?

En grej som jag kom på var att om man gör skarven bredare genom att såga ut en bredare skåra så kan man kanske få in något kilaktigt i kanten och in under. Förstår ni vad jag menar? Vad tror ni, är jag på läktaren o spelar nu?

4. ikeahantverkaren

ikeahantverkaren

Medlem

alt.1  kan du inte börja med att skruva spånet i plankgolvet  tätt och se vad det gör..blir det hyfsat stabilt så kan du sedan limma golvgips med Ardex s48 och skruva lite glesare på andra lagret..

alt.2
    går inte detta så får man nog skära upp golvet och sätta kortlingar mellan bjälkarna och det är ju lite bökigare..men är det bara på något ställe så kanske alt.2 blir smidigare/billigare. ::)

5. A
    Medlem · 34 inlägg

Ankan

Medlem

Ikeahantverkaren:
    Jag kanske glömde nämna en sak...jag bor i lägenhet och bjälkar finns det inte. Inte vad jag vet i alla fall, utan grunden är nog betong, plank, foam, spån, plast.
    Där det sviktar tror jag att det saknas en plankrad p.g.a att en vägg har varit där tidigare men jag är inte helt säker. Kanske är plankgolvet riktigt ojämnt just på detta ställe. Jag har kört ner en mejsel och det låter krispigt..

Nu får du ursäkta en amatör...kortling, vad är det? Typ kilen som jag nämnde tidigare?

Den mesta svikten finns bara på ett ställe så alternativ 2 kanske är att föredra om jag fattat det hela rätt med kortling. Svikten finns i en dörröppning förövrigt, man kommer passera över denna yta ofta. Risken för knarr framöver är väl trolig om man inte gör något åt det.

6. ikeahantverkaren

ikeahantverkaren

Medlem

ok..jag antog att det var en äldre lägenhet som ni hade ett undergolv/plankgolv med svikt i..
    kanske ni kan skära upp en ruta i golvet där ni har svikten och se vad det är som åstadkommit denna svikt för att sedan avgöra vad som kan vara lämpligast att göra..är det en vägg som stått där så är det nog bara att byta ut spånet där mot något styvare material som plywood i lämplig tjocklek för att komma upp i golvets nivå igen.  skall du ändå lägga laminatgolv på sen så spelar det ju inte så stor roll hur det ser ut undertill ;)

7. A
    Medlem · 419 inlägg

AndreasK

Medlem

Du kan ju även prova och spruta in fogskum under spånskivorna...

8. K
    Medlem · Västernorrland · 2 568 inlägg

Kurtivan

Medlem

Sätter en slant på fogskummet jag också!

9. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Känns lite besvärligt att kontrollera vilken mängd man har sprutat in - plötsligt har man ett stumt men väldigt ojämnt golv. ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.