1 492 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
sviktande bräda mellan v-rum och hall
Hej. Det här blir mitt första inlägg på forumet.
Jag har ett problem med en sviktande bräda mellan vardagsrummet och hallen i våran nya lägenhet. I hallen ligger det spånskivor med linoleummatta uppe på en finkaka betong. I vardagsrummet ligger det parkett på reglar. Det är betongbjälklag med sand och träbjälkar under golven. Vi ska lägga in laminatgolv i hela lägenheten som quickfix mot de gamla slitna 40-talsgolven som ligger nu. Men jag är väldigt orolig för att lägga laminaten ovanpå den sviktande brädan med risk för att det kan spricka i laminatskarverna. Hur ska jag åtgärda den sviktande brädan på enklast sätt?
Jag har ett problem med en sviktande bräda mellan vardagsrummet och hallen i våran nya lägenhet. I hallen ligger det spånskivor med linoleummatta uppe på en finkaka betong. I vardagsrummet ligger det parkett på reglar. Det är betongbjälklag med sand och träbjälkar under golven. Vi ska lägga in laminatgolv i hela lägenheten som quickfix mot de gamla slitna 40-talsgolven som ligger nu. Men jag är väldigt orolig för att lägga laminaten ovanpå den sviktande brädan med risk för att det kan spricka i laminatskarverna. Hur ska jag åtgärda den sviktande brädan på enklast sätt?
Hej Emil_K, välkommen hit.
Har jag fattat dig rätt? Du skall alltså ta bort parketten vid ett senare tillfälle, men skall nu tillfälligt lägga laminat ovapå parketten?
Om det är så kan du skruva fast den sviktande parketten ovanifrån in i den underliggande regeln.
Har jag fattat dig rätt? Du skall alltså ta bort parketten vid ett senare tillfälle, men skall nu tillfälligt lägga laminat ovapå parketten?
Om det är så kan du skruva fast den sviktande parketten ovanifrån in i den underliggande regeln.
Nej, parketten ska ligga kvar så länge jag bor i lägenheten iallafall. Det var en bräda mellan parkettgolvet och hallgolvet. Jag blev sur och slet upp den. Det visade sig vara tröskeldelen av dörrkarmen. Nu ska jag bara hitta en ny, tjockare bräda att lägga där. Jag tänkte skruva den nya brädan i dörrkarmen, då borde den hålla sig på plats.
Liknande trådar
-
Förstärka sviktande mellanbjälklag med limträbalk
Byggmaterial & Byggteknik -
Sviktande bräda i trägolv
Golv -
Vad tätar man lämpligen med mellan betongfot och syllbräda?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regnskvätt på fotbräda mellan fotplåt och ränna
Tak & Vind -
Glipa mellan vindskiva och takfotsbräda
Tak & Vind