Byggahus.se

Svikt i diskbänk?

1. J
    Medlem · Nivå 6
    Vi funderar på att måttbeställa en diskbänk så vi får en rostfri bänkskiva i nästan hela köket. Det jag är lite orolig för är att "diskbänken" sviktar och inte blir lika stum som om vi istället valt en ren träskiva och bara en kort del diskbänk.

Vi hade tänkt oss en skiva med en stor ho och skivmått 30x620x3000mm.

Vad säger ni som har erfarenhet av stora "diskbänkar";
    - hur stumma är de?
    - finns det något knep för att göra den stummare?
    - är någon leverantör bättre eller sämre än de övriga?
    - något speciellt vi bör tänka på?

Mvh / Jocke

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8
    Diskbänkar i sig består av tunn rostfri plåt som inte är speciellt stabil i sig. Fast om du limmar på en träskiva under, så stor som möjligt, så blir diskbänken lika stabil som en träbänk. Detta görs med fördel innan diskbänken är monterad.

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Tack för svaret.

Är det någon som vet hur det är med limmade skivor på måttbeställda diskbänkar från tex Francke, Stala, Isakssons, Karlskrona mfl?

Är det någon skillnad på stabilitet dem emellan?

4. N
    Medlem Nivå 1
  5. F
    Medlem Nivå 9
    Franckes måttbeställda har plyfa under plåten med en träförstärkning längs kanterna.

6. N
    Medlem Nivå 1
    Heter inte Francke... Franke skall det vara.

7. D
    Medlem · Nivå 4
    Har precis monterat en Decco Steal (3.10m + 2.10m i vinkel) med uppvikt bakkant. Otroligt fin kvalitet och finisch. Garanterat ingen svikt. Kostade dock en liten slant

8. fresve
    Medlem Nivå 11
    Förstår inte hur ni tänker, en rostfri bänk är ju inte massiv stål!? Det är ju precis som det skrivs i ett inlägg en ram, eller en skiva som det rostfria ligger på. Detta ligger i sin tur på skåpen som är under. Kan inte bli annat än stabilt?

9. rqu
    Medlem Nivå 4
    Min bänk från Landskrona rostfria har en skiva under. Det verkligen känns stabilt när man ställer ner en kopp på diskbänken, klonk låter det!

10. J
    Medlem · Nivå 6
    För att förtydliga lite. Det är inte stabiliteten jag är oroliga över utan stumheten. Mao jag vill helst ha en diskbänk som är lika stum som en 30mm träskiva.

De traditionella diskbänkarna jag stött på tidigare har en träram och en dåligt pålimmad plyfa under. Plyfan tror jag mest är där för att ta bort ljud inte så mycket stumheten.

Är det någon som vet något bra ställe i 08-området där man kan känna och klämma lite på lite större diskbänkar?

11. rqu
    Medlem Nivå 4
    Vad menar du med stumheten, min bänk från Landskrona är underlimmad med 22mm vattenfast spånskiva. Själva plåten är 1.25 mm, i och med att bänken i sin tur står på underskåpen så är det väldigt stumt. Kan inte tänka mig att du kommer att bli missnöjd med någon diskbänk som ordentligt limmad med spånskiva.

12. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Jag förstår precis vad du menar, JBa. Jag har bott på flera ställen där diskbänken varit precis så där sviktande som du beskriver. Nån diskbänksskiva var tom så racklig att det inte fanns någon förstärkning under där kranen var monterad, vilket fick till följd att kranen vickade och skivan bågnade varje gång man rörde kranen. Detta beror på att själva diskbänksplåten är monterat på en (spånskive)ram som ligger på underskåpen. Under resten av diskbänken finns ett antal trälister ditlimmade tvärsöver och i bästa fall en tunn plyfaskiva.

Tyvärr är detta fortfarande fallet med många diskbänkar idag. Exakt vilka som har det vet jag inte, men kan mycket väl tänka mig att Frankes billigare och Ikeas m.fl. fortfarande har detta.

Men, du fick lite tips här om vilka som har bra diskbänkar. Vi har själva en måttbeställd från www.decosteel.se med måtten 2400x730x30. I skivan har vi en stor diskho, 400x500 och gasolhäll. vi är extremt nöjda. Under diskbänksplåten finns en 30mm tjock skiva som är specialbehandlad mot fukt (bra om man har ugn och/eller diskmaskin i underskåpen) i nåt material som liknar spånskiva men inte är det.

13. L
    Medlem Nivå 7
    Maten blir godare om det sviktar lite

14. M
    Medlem Nivå 3
    Jag köpte min Stalabänk av Culimar i Hammarbysjöstad. Där har de några dammiga exemplar som du kan känna på. Kvaliten verkar god, och väldigt bra planeringsprogram på Stalas hemsida, där du direkt får priset.

Vi tillreder ofta maten vid arbetsytan på diskbänken. Den känns stum, och iochmed det rostfria så kan man slaska på ordentligt :)