Byggahus.se

Sveriges sämsta rörmokare?

1. H
    Medlem · Nivå 3
    Läs krillemans inlägg.
    Allt som listas där ska väl du som kund betala för.
    Då är inte tiden orimlig på något plan !

Är du inte klok eller vill du bara vara dryg ?
    Åker man å hämtar material 10 ggr för 10 radiatorer? Gör man 10 urtappningar? RIMLIGTVIS INTE så därav bör ju inte 10 st radiatorer ta 40 timmar

2. H
    Medlem · Nivå 3
    Men ring honom då och informera honom om hur långt tid det bör ha tagit. Att han är Sverige sämsta och långsammaste rörmokare och se om han är villig att kreditera på din faktura?

Ingen här kan göra något åt saken och vad jag kan utläsa så verkar du inte få gehör från någon.

Han var ju verkligen 4 timmar på jobbet hos dig eller hur? Så vad är egentligen problemet?

3. V
    Medlem · Nivå 9
    Då kanske du borde rubricerat med "Sveriges långsammaste röris" e.d.

Oavsett, Var rörisen hos dig i fyra timmar (bortsett från de 30 min) då blir det nog svårt att hävda att hen har saltat fakturan.
    Innan du hänger ut rörisen som sämst tycker jag att du borde ringa och fråga varför arbetet tog 4 timmar. det kan ju finnas en för dig acceptabel förklaring och du kan sen sova gott i värmen från raddisen.

4. S
    Medlem Nivå 2
    Ja jag borde skrivit långsammaste... och jag påtalade mitt missnöje till firman och fick till svar ” det var inget konstigt med den tiden” men ok för alla som skriver hit o dit om diverse tids tillägg osv. Dra bort en timme då !! 3 timmar är lång tid studera bilden och kommentera sedan.

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Om man räknar med Krillemans förslag till arbetsmoment och TS redovisade uppgifter ser 4 h ganska rimligt ut:

0,25 h Åka från företaget till dig (2 km)
    0,25 h Stänga ner systemet
    0,25 h Tappa ur
    0,5 h Montera klammer
    0,25 h Skära in T-rör
    0,25 h Bocka rör
    0,25 h Koppla klart
    0,25 h Städa
    0,25 h Åka hem
    0,25 h Fylla på bilen med det som gick åt hos dig
    0,5 h Rast
    0,5 h Extra bilresa enligt TS

3,75 h

6. S
    Medlem Nivå 2
    Rast är inget man får betalt för det trodde jag du visste och då var nog den extra åkturen hans rast så uppenbarligen så har du räknat in en timme som han inte skulle ha betalt för i din beräkning

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag tycker verkligen du bör öppna eget i ett hantverksyrke! (y)

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Innebär inte det att du vet om det tog 4 timmar eller inte också isf? Du var ju iaf där när han åkte säger du ju... Då har han ju iaf debiterat för nedlagd tid...

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 2
    Ska nog starta firma och ”hänga hos kunden å få betalt, låter jättebra för kunderna betalar inte efter prestation jättebra:)

10. S
    Medlem Nivå 2
    åker man överhuvudtaget och hämtar material när man tar betalt för servicebil som ska ha material med sig till jobben? Och titta du en gång till på bilden och fundera om du skulle behöva åka och hämta mer material förutom det du tagit betalt för i servicebilen

11. V
    Medlem Nivå 2
    Av alla artiklar som finns för en rörmokare hur mycket tycker du ska finnas i en skåpbil?
    Inte ens om jag innehar ett 24 m ekipage
    Ut till kunden går det att garantera att allt finns i bilen .
    Sen har man inte råd heller att eftersträva det .

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Så du tycker jobbet borde tagit 3 h och inte 4 h?

13. G
    Medlem Nivå 6
    Att ens få en hantverkare att komma ut och göra såna här småjobb brukar ju inte vara enkelt, går det ens att få in en hantverkare som debiterar mindre än fyra timmar? Alla ställtider mellan uppdrag, fakturering, samtal med kund innan beställning o s v äter ju upp stora delar av vinsten på småjobb, då är det, tycker jag, inte alls konstigt att det lätt blir fyra timmar även för mindre uppdrag, som kanske bara tar tre timmar.

Jag hade inte bråkat om detta, det är ju kaffepengar det handlar om i det stora hela.

14. S
    Medlem Nivå 2
    Det förstår jag åxå att allt inte kan finnas med, har du tittat på bilden? Standard presskopplibgar och 4 meter kopparrött ska väl finnar iaf ELLER!!! Och till saken är att 2 dagar innan var montören och fotade det han skulle göra
    Självransakan bland rörmokare de finns inte

15. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Det har redan sagts förut, men det tål nog att upprepas: Det är stor skillnad på att montera en sak vs 10 av samma sak. Många förberedelser som inte behöver göras om på varje radiator. Plus att efter andra radiatorn har man blivit lite varm i kläderna och fått mer flyt på det hela. Jobbar som snickare och det är samma sak där. Ska man byta 10 fönster snittar man en bättre tid på varje individuellt fönster än om man bara skall byta ett.

Sen bränner man sina broar ganska snabbt genom att inleda en tråd med denna smått tråkiga attityd och dessutom i princip outa firman. Tror svaren generellt hade varit lite mer förstående om du skrivit typ "Hej! Rörmokarn var här och gjorde ett riktigt snyggt jobb, men jag tycker 4h var lite väl lång tid. Vad anser ni andra? Ska jag ringa dem och diskutera saken lite?"