Byggahus.se

Sveriges sämsta rörmokare?

1. J
    Medlem · Nivå 5
    Ska kunden drabbas av att hantverkaren inte kollar bilen före han lämnar firman?

Min bild är att många hantverkare är lite lata vad gäller planeringen av ett jobb. Det finns ju alltid möjlighet att åka till grossisten om man missat att ta med något. Sen kan kunden betala...

• Laddar…
  2. 1
    Medlem Nivå 2
    Tja då har vi olika bilder av hantverkare. Personligen har jag aldrig träffat en lat hantverkare. Stressade hantverkare har jag dock träffat ett otal gånger. Stressade människor begår misstag. Som till exempel att kolla att allt är med i bilen.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 5
    Läs igen. ”Lat vad gäller planering”.

• Laddar…
  4. 1
    Medlem Nivå 2
    Jag noterade lat vid planering därför skrev jag stressade. Det är knappast så att en lat person plötsligt är "lat" vid planeringen och sen plötsligt blir otroligt aktiv nära kunden. Hantverkare som jag känner och träffat är inte personer som är lata,

En erfaren hantverkare behöver inte planera rutin jobb. Därför uppstår inte behov av att vara "lat" vid planeringen.

Men vi kan som sagt vad ha olika bilder av hantverkare, jag personligen har aldrig träffat en lat hantverkare. Bäst är min murar kompis som mäter källarrummet med tumstock. Ställer sig upp och mäter klinkerplattan tittar 1 min och sen börjar skära plattor. Därefter har jag fullt jobb att bära plattor till honom medan han flyger fram över golvet.

Ser mig själv ligga och rita hjälplinjer med penna och snörslå. Nja erfarna hantverkare planerar inte dom jobbar.

5. J
    Medlem · Nivå 5
    Okej, min bild.

Trots påminnelse 2ggr till hantverkare att ta med visst material till ett jobb glöms det bort/missas. Slutar med att jag köper och fixar jobbet själv.

Nästa är en servicetekniker från E-lux som åker 11mil enkelväg och dyker upp med fel del till en fläktkåpa som är trasig. Samma sak återupprepas med samma felaktiga del. Tredje gången dyker personen upp med helt annan fläktkåpa än den som sitter på plats.

Att skylla dålig planering på stress är inte hållbart för mig. En extra vända till en grossist tar minst 30 minuter. Stannar man upp och tänker i 15 minuter har du nog koll på att du fått med allt till jobbet du ska utföra. Men jag förstår också att det är svårt att ta höjd för allt och det kan tillkomma ytterligare jobb och materielbehov när jobbet väl ska utföras.

Jag säger fortfarande inget om arbetsmoralen när hantverkaren är hos kund. Har försökt hålla jämna steg med en snickare och tänker inte försöka igen.

• Laddar…
  6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det är det få som tror.
    Däremot förutsätter säkert de flesta att det mest basala i rörväg, som i TS fall, skall ingå.

Roligt att du inte fattade det.

7. H
    Medlem Nivå 6
    90 Procent saknar planeringsförmåga eller skiter i att planera eftersom incitament att planera saknas vid jobb på löpande.

Redigerat 11 okt 17:16
  8. C
    Medlem · Nivå 13
    Lite kvällslektyr:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    14A1A412-7FE3-415A-A13D-DA4C86DB6C78.jpeg

Vill bara poängtera att den inte är riktad till TS, utan tyckte den var rolig ur ett mer generellt perspektiv gällande synsättet mellan företagare och kund. :crysmile:

Redigerat 11 okt 17:02
    • Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 6
    Ett fint exempel på det parallella hantverkaruniversumet.
    1. Rot avdrag är inget hantverkarbidrag. Det är ett avdrag på skatt som jag betalar. Fakturan är på 4000 inte 4000 minus rot. Att det skall vara så svårt att förstå.

2. 3000-4000 kr är fruktansvärt mycket pengar. Precis vem som helst kan lära sig jobbet på ett par timmar men för att kunna betala av jobbet behöver man arbeta. Genomsnittssvensken får ut 149 kr i timmen efter skatt, vilket ger att svensson får arbeta mellan 20 och 27 timmar för att kunna betala tonyrörkrök för fyra krökta kopparrör. Det är för mig MYCKET.

10. H
    Medlem Nivå 6
    Hoppas den har stora bokstäver och många bilder för annars tror jag inte det blir någon storsäljare.

11. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Kan vem som helst lära sig rörmokaryrket på ett par timmar?

• Laddar…
  12. 1
    Medlem Nivå 2
    Vet inte riktigt hur du har fått fram att jobbet kostade mellan 3000-4000 SEK? Har TS skickat pm till dig?

Intressant att du kan lära dig att bli rörmokare på ett par timmar, finns det möjligen fler jobb inom hantverk du kan tillgodogöra dig på ett par timmar.

Med tanke på att du jobbar 20 timmar för att betala en hantverkare som kröker fyra rör föreslår jag att du lägger ett par timmar på utbildning och sen öppnar en rörfirma eller valfri hantverksfirma.

• Laddar…
  13. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Om branschen har sånt högt tryck, varför ska då inte folk få tjäna pengar? Ingen klagar på en Icahandlare som har ett par hundra procent marginal på vissa produkter. Går man däremot i arbetskläder och saknar studielån då ska man inte tjäna några pengar bara för att marknaden är het. Är du så nonchalant att du inte frågat vad det kostar innan du köper en tjänst så är det bara att bita ihop. Precis som alla andra tjänster och produkter du köper så måste det ju ligga i ditt intresse att ta reda på detta.

14. H
    Medlem · Nivå 4
    Håller helt med

Jag skulle då aldrig ställa mig o göra ts jobb utan att göra vettig vinst på jobbet
    Vad har jag för glädje av det ?
    Pro Bono är definitivt ingen mening att jobba med !

Då kan jag lägga tiden med familjen istället.

Den attityden ts besitter så borde han ju infört ingreppet själv istället.
    Men är väl bara stor i truten !

15. S
    Medlem Nivå 6
    Varje gång jag ser en sån här tråd tackar mina lyckliga stjärnor att jag bara jobbar mot företagskunder.

I övrigt verkar det vara en ganska bra regel för hantverkare att ha minimidebitering på 4 timmar. Mindre än det så går större delen av arbetsdagen åt runtikringarbete.

• Laddar…