660 282 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det här är ju ett elände. Lär alla i tråden inse.harka skrev:
Om Litauen slutar importera så försvinner ju en exportmarknad för svenska elproducenter.
Hur ska dom då får vettigt betalt för sin producerade el?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
Sådana här saker är ett bra skäl att köpa på sig en hygglig batteripack. Och ha solpaneler på taket.
Genom att fylla batteripacken innan stormen kan man klara sig lite bättre medans offentlig sektor med sin Trabant-nivå jobbar med att reparera distributionen av el.
Och med solpanelerna kan man fylla på lite varje dag.
Elbilar kan också vara en del av lösningen.
Kan offentlig sektor få fram en tillfällig laddstation i rimlig närhet, kan man åka och ladda elbilen och driva det viktigaste från bilbatterierna. Fast detta kräver initiativ från offentlig sektor. Det är inget dom klarar. Så man ska inte hoppas på för mycket.
Ja, jobbigt med stormar. Tyckte att det blåste i mesta laget här i Stockholm med byar på 18 sekundmeter. Vi har för lite vindkraftverk som plockar bort energin från vinden.
Kan du inte emellanåt fundera lite på varför dina inlägg i princip alltid är på Trabant-nivå?D daVinci skrev:Sådana här saker är ett bra skäl att köpa på sig en hygglig batteripack. Och ha solpaneler på taket.
Genom att fylla batteripacken innan stormen kan man klara sig lite bättre medans offentlig sektor med sin Trabant-nivå jobbar med att reparera distributionen av el.
Och med solpanelerna kan man fylla på lite varje dag.
Elbilar kan också vara en del av lösningen.
Kan offentlig sektor få fram en tillfällig laddstation i rimlig närhet, kan man åka och ladda elbilen och driva det viktigaste från bilbatterierna. Fast detta kräver initiativ från offentlig sektor. Det är inget dom klarar. Så man ska inte hoppas på för mycket.
Ja, jobbigt med stormar. Tyckte att det blåste i mesta laget här i Stockholm med byar på 18 sekundmeter. Vi har för lite vindkraftverk som plockar bort energin från vinden.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...isk-reserv--inga-anbud-inom-tillatet-takpris/
Får hoppas det inte blir kallt..
Jag antar att anledningen till att buden för effektreserven är så höga att de ligger över taket är för att priserna förväntas ligga så pass högt att det är mer lönsamt att sälja elen istället för att stå i standby?
120 000 SEK/MW blir ju 120 kr/kW, man jag gissar att de bara får betalt när reserven aktiveras? Så medans verket kör får de i princip 120 kr/kWh, men om snitt priset under vintern månaderna skulle ligga på säg 1.2 kr/kWh, då innebär det att effektreserven måste aktiveras minst 1% av tiden för att det ska gå med vinst. Eftersom den tydligen inte aktiverats sen 2012 så verkar det som en dålig affär.. men ju högre snittpriset är under vintern desto högre måste ersättningen för att vara effektreserv vara.
Fast i andra vågskålan, desto sämre tillgång på el, desto större risk att effektreserven behöver gå in, så att ingen vill lämna ett accepterbart bud kan också innebära att de helt enkelt anser att chansen att reserven aktiveras och att de får betalt är för låg, vilket egentligen då borde inneböra att vi inte behöver oroa oss?
(hade sannolikheten för att effektreservern ska användas närmat sig 100% hade man inte behövt få mycket högre ersättning än det vanliga spotpriset)
120 000 SEK/MW blir ju 120 kr/kW, man jag gissar att de bara får betalt när reserven aktiveras? Så medans verket kör får de i princip 120 kr/kWh, men om snitt priset under vintern månaderna skulle ligga på säg 1.2 kr/kWh, då innebär det att effektreserven måste aktiveras minst 1% av tiden för att det ska gå med vinst. Eftersom den tydligen inte aktiverats sen 2012 så verkar det som en dålig affär.. men ju högre snittpriset är under vintern desto högre måste ersättningen för att vara effektreserv vara.
Fast i andra vågskålan, desto sämre tillgång på el, desto större risk att effektreserven behöver gå in, så att ingen vill lämna ett accepterbart bud kan också innebära att de helt enkelt anser att chansen att reserven aktiveras och att de får betalt är för låg, vilket egentligen då borde inneböra att vi inte behöver oroa oss?
(hade sannolikheten för att effektreservern ska användas närmat sig 100% hade man inte behövt få mycket högre ersättning än det vanliga spotpriset)
De får betalt för att stå i standby, sedan får de betalt för elen också. Men du har en poäng här, om de kan sälja elen när priserna drar iväg uppåt 5 kronor så kommer de att kunna tjäna pengar ändå. Dessa kraftverk är rätt snabbreglerade.A ajn82 skrev:Jag antar att anledningen till att buden för effektreserven är så höga att de ligger över taket är för att priserna förväntas ligga så pass högt att det är mer lönsamt att sälja elen istället för att stå i standby?
Men säkerligen får de inte 120 kSEK/MW medans de är i standby, utan det måste vara en lägre summa då? Att få 120 kr / kWh man inte levererar måste vara för bra för att någon skulle tacka nej till det.pacman42 skrev:
Ja, så är det. De får nog 120 kr för den el de levererar, dvs de flesta vintrar ingen el och ingen rörlig betalning.A ajn82 skrev:
https://www.di.se/nyheter/ingen-elreserv-i-vinter-stromavbrott-hotar/
Men vad är då detta för pristak?
Sedan kan man fråga sig varför ordinära köp av tjänster skall gå under statsstöd.
Sjukvården köper varor från privat sektor för ganska så enorma belopp varje år. Ska de också begränsas och kallas statsstöd. Det vore i sig konsekvent. Men jag har inga illusioner om att offentlig sektor är kapabel till sådant.
Överproduktionen i Sverige verkar räcka och bli över rejält. Inte ens under corona-eländet med 3 trasiga kärnreaktorer i Sverige så behövde man kalla in reserven. Inte på allvar iaf.
Och inte verkar det ha något koppling till verkligheten heller. Jag talar ju om privata initiativ som förbättrar situationen för hushåll. Trabanten är ju fallet när privata initiativ inte får finnas.
Vad är det som får GK100 att smutsa ned tråden med en sådan spya då?
Antagligen är det väl att jag uppmärksammar vissa omständigheter i verkligheten.
Om GK100 fick bestämma så skulle det vara censurerat. Som det var i Östtyskland. Inget besvärande får nämnas.
Och så finns då kamraterna TommyC, Peter787 och Jeppson som hejar på när sakligheten uteblir och personangreppen haglar.
Precis som tidigare gissats i inlägg ovan.
Dvs det är offentlig sektor som ökat på regleringarna. Och i vanlig ordning lägger krokben för ordinär verksamhet. (Inte konstigt att Trabanten var samma från 1962 till 1990. Utan förbättringar).
Sedan kan man fråga sig varför ordinära köp av tjänster skall gå under statsstöd.
Sjukvården köper varor från privat sektor för ganska så enorma belopp varje år. Ska de också begränsas och kallas statsstöd. Det vore i sig konsekvent. Men jag har inga illusioner om att offentlig sektor är kapabel till sådant.
Vi får väl önska lycka till.
Och detta är lite intressant.
Överproduktionen i Sverige verkar räcka och bli över rejält. Inte ens under corona-eländet med 3 trasiga kärnreaktorer i Sverige så behövde man kalla in reserven. Inte på allvar iaf.
Mja, skribenten GK100 fick en impuls att skriva något. Men det blev bara personangrepp. Inget sakligt.GK100 skrev:
Och inte verkar det ha något koppling till verkligheten heller. Jag talar ju om privata initiativ som förbättrar situationen för hushåll. Trabanten är ju fallet när privata initiativ inte får finnas.
Antagligen är det väl att jag uppmärksammar vissa omständigheter i verkligheten.
Om GK100 fick bestämma så skulle det vara censurerat. Som det var i Östtyskland. Inget besvärande får nämnas.
Och så finns då kamraterna TommyC, Peter787 och Jeppson som hejar på när sakligheten uteblir och personangreppen haglar.
Redigerat:
Parkera du Trabanten en stund och fundera som sagt lite på nivån majoriteten inlägg från din sida ligger på.D daVinci skrev:[länk]
Precis som tidigare gissats i inlägg ovan.
Dvs det är offentlig sektor som ökat på regleringarna. Och i vanlig ordning lägger krokben för ordinär verksamhet. (Inte konstigt att Trabanten var samma från 1962 till 1990. Utan förbättringar).
Vi får väl önska lycka till.
Och detta är lite intressant.
Mja, skribenten GK100 fick en impuls att skriva något. Men det blev bara personangrepp. Inget sakligt.
Jag har faktiskt också undrat.S Snikholt skrev:
Framförallt har priset varit ganska "slagigt", ibland lite minus, ibland uppåt 4 spänn.
edit:
Det kan vara så enkelt att elkonsumtionen har ökat, ja främst i Danmark, Tyskland osv, så det blir lite oftare som de dyraste produktionsmedlen får lov att starta.
Men inget jag har koll på, utan bara att det möjligen beror på det.