638 478 läst ·
15 303 svar
638k läst
15,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
...varför skulle det inte vara så?Nötegårdsgubben skrev:
därför att alla Spaniens reaktorer snabbstoppade vid strömavbrottet och inte har återstartats sedan dess?
du såg kanske inte det i grafen jag bifogade – nu uppdaterad här nedan med dagens historik så här långt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det verkar fortfarande som att kärnkraften inte bidrar till elproduktionen mer än 24 timmar efter sammanbrottet (vore det bättre eller sämre i detta läge med en större andel kärnkraft i den spanska produktionsmixen?)
än så länge är det många teorier som är uppe i luften, där man förefaller ha svårt att skilja mellan orsak och verkan – ett första trovärdigt svar får vi kanske om någon/några veckor, och en full redovisning i slutet av året
annars var min släng närmast riktat åt en medlem som förra vintern försökte torgföra att det stora strömavbrottet i Sverige, 40 år tidigare (27 december 1983), blev återställt "tack vare kärnkraften"
sanningen var att stamnätet blev återställt efter 80 minuter i Sverige och i stort sett alla elleveranser inom 6 timmar; medan den första kärnkraften kom igång efter nio timmar och var helt återställd först efter 50 timmar
det finns lite att läsa om det svenska elavbrottet och återställningen i mitt gamla inlägg
Enligt info om spanska strömavbrottet, så tappar man 2 producenter inom 1.5 sek. Och efter 3.5 sek så brakar allt samman.
Dom har ju lagring i Spanien och svängmassa (och låt oss tillfälligt bortse från all svängmassa i de franska kraftverken) borde inte de kunna hålla frekvensen i mer än 3.5 sek. Det är iaf en fråga jag ser som intressant här.
Eller var det så mycket effekt som försvann för de 2 producenterna, att lagringen inte klarade den effekten.
Harka hade väl ett inlägg för en tid sedan om just batterilagring i spanien. Hur mycket effekt kunde den ge?
Dom har ju lagring i Spanien och svängmassa (och låt oss tillfälligt bortse från all svängmassa i de franska kraftverken) borde inte de kunna hålla frekvensen i mer än 3.5 sek. Det är iaf en fråga jag ser som intressant här.
Eller var det så mycket effekt som försvann för de 2 producenterna, att lagringen inte klarade den effekten.
Harka hade väl ett inlägg för en tid sedan om just batterilagring i spanien. Hur mycket effekt kunde den ge?
Något jag vet att har förekommit i Spanien är att ta ut el från ett abonnemang och mata in på ett annat. Men det var nog i solkraftens barndom när inmatningsersättningen var högre än elpriset. I dag skulle det kunna handla om solkraftsanläggningar med batterier.
det är väldigt om om batterier i det spanska elsystemet – tills snart, rätt stora upphandlingar pågår – däremot har de ett antal GW pumpkraft (som man ser som mörkblått i mina nyliga grafer ovan)D Daniel 109 skrev:
det finns 5-minutersdata tillgängligt – men även det är för dålig tidsupplösning och för stor aggregering (hela landet) för att se några förlopp innan avbrottetS Snikholt skrev:
haverikommissionen samlar in data på bråkdelar av sekund från många olika nätelement
jag har inte hittat någon publicering av hur frekvensen såg ut i Spanien tyvärr
grafen nedan visar mätningar i samma centraleuropeiska synkronområde – inte officiell från någon nätägare, men uppmätt av Fraunhofer-institutet i Freiburg (sydvästra Tyskland)
frekvensen uppvisar en störning vid 12:33 som tog den ut ur den "gröna zonen" (± 0.1 Hz avvikelse, som vi känner igen exempelvis från SvKs Kontrollrummet) i drygt två minuter
om avbrottet redan initialt gjorde att förbindelserna med Frankrike kopplades ifrån så blev det en snabb förlust av cirka 0.9 GW i övriga synkronområdet (som var den aktuella exporten från Spanien till Frankrike 12:30)
kikar man noga ser man ett dropp klockan 12:33 som tog ner frekvensen till 49.95, för att sedan följas av ett brantare ras, 18 sekunder senare
grafen nedan visar mätningar i samma centraleuropeiska synkronområde – inte officiell från någon nätägare, men uppmätt av Fraunhofer-institutet i Freiburg (sydvästra Tyskland)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
frekvensen uppvisar en störning vid 12:33 som tog den ut ur den "gröna zonen" (± 0.1 Hz avvikelse, som vi känner igen exempelvis från SvKs Kontrollrummet) i drygt två minuter
om avbrottet redan initialt gjorde att förbindelserna med Frankrike kopplades ifrån så blev det en snabb förlust av cirka 0.9 GW i övriga synkronområdet (som var den aktuella exporten från Spanien till Frankrike 12:30)
kikar man noga ser man ett dropp klockan 12:33 som tog ner frekvensen till 49.95, för att sedan följas av ett brantare ras, 18 sekunder senare