S Snikholt skrev:
Jo det gör dom. De har bara en existerande HVDC länk, och en till under konstruktion mot Frankrike vad jag kan se (Wikipedia)
Och de båda länderna ingår i kontinentala europas frekvensområde, med direktkopplingar mellan länderna.
Ok. Jag såg att det fanns DC-kablar i vattnet. Sedan är ju pyreneerna i vägen. Så jag var lite osäker på om det fanns AC-förbindelser.

Men om de är med i samma frekvensområde så är frekvensen lika, och då kan det inte vara brist på svängmassa då alla 54 franska kärnkraftverken är med med sin svängmassa.

Och vill du antyda att det kan vara så att den franska svängmassan inte "hjälper till" så kommer "experterna" i forumet banka dig gul och blå. Eftersom frekvensen är lika i hela AC-kopplade området.

S Snikholt skrev:
Framtidstro och balanserad teknikoptimism är positivt.

Överdriven teknikoptimism, kombinerad med ideologi är inte nödvändigtvis det.
Det kan tvärtom vara skadligt.

Ett exempel på sådan ryktesspridning du nämner, är ju till exempel när du närmast bagatelliserar de enorma utmaningar som finns med att lagra elektrisk energi i stor skala. Och hänvisar till teknik som ännu ej fungerar eller finns.

Annars är det väl mest damage-control du sysslar med, när något hotar din verklighetsuppfattning måste du instinktivt försvara den.

Mitt inlägg riktat till dig tidigare var enbart för att relativisera.
Du kanske skulle inse att det är du som inte har särskilt bra koll på hur det fungerar. Det faktum att du hoppat på fullständigt galna teorier om avbrottet i Spanien visar det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
du verkar vara extrem på att snälltolka allting som har med grön teknik - och framtida förhoppningar om tekniska framsteg som ska lösa precis allting.
En del har ofta med bivillkoret att staten skall sköta saker för att det skall fungera bra ...

S
D Daniel 109 skrev:
Du kanske skulle inse att det är du som inte har särskilt bra koll på hur det fungerar. Det faktum att du hoppat på fullständigt galna teorier om avbrottet i Spanien visar det.
Hoppat på... jag har återgivit vad bland annat representanter från portugisiska nätbolaget proklamerat.
Sen har jag resonerat lite kring det, och diskuterat med några här inne.

Eftersom ingen vet exakt vad orsaken är så är jag inte så förmäten att jag påstår att jag gör det, eller förstår exakt hur det spanska elnätet med dess produktion är beskaffad.
Jag inser snarare att jag vet väldigt lite.

Men jag har inte heller haft någon särkskilt hög svansföring i frågan.
Fattar helt ärligt inte vad du dillar om.

S Snikholt skrev:
Jag inser snarare att jag vet väldigt lite.
Det var ju bra att du inser det.
Skulle det kunna resultera i att din höga svansföring i elnätsfrågor försvinner?

S
D daVinci skrev:
Ok. Jag såg att det fanns DC-kablar i vattnet. Sedan är ju pyreneerna i vägen. Så jag var lite osäker på om det fanns AC-förbindelser.

Men om de är med i samma frekvensområde så är frekvensen lika, och då kan det inte vara brist på svängmassa då alla 54 franska kärnkraftverken är med med sin svängmassa.

Och vill du antyda att det kan vara så att den franska svängmassan inte "hjälper till" så kommer "experterna" i forumet banka dig gul och blå. Eftersom frekvensen är lika i hela AC-kopplade området.
Ja det borde den ju rimligen gjort... av någon anledning har 15 GW tillförd effekt i princip momentant slagits ifrån. Blir intressant att följa vad utredningar kommer fram till.

EDIT: Just den händelsen kan väl inte all svängmassa i världen hantera... det intressanta är ju orsakerna till att produktionen föll bort.

Redigerat:
D
S Snikholt skrev:
Framtidstro och balanserad teknikoptimism är positivt.

Överdriven teknikoptimism, kombinerad med ideologi är inte nödvändigtvis det.
Det kan tvärtom vara skadligt.

Ett exempel på sådan ryktesspridning du nämner, är ju till exempel när du närmast bagatelliserar de enorma utmaningar som finns med att lagra elektrisk energi i stor skala. Och hänvisar till teknik som ännu ej fungerar eller finns.

Annars är det väl mest damage-control du sysslar med, när något hotar din verklighetsuppfattning måste du instinktivt försvara den.

Mitt inlägg riktat till dig tidigare var enbart för att relativisera.
Precis, dennna fåniga whataboutism.

S
D Daniel 109 skrev:
Det var ju bra att du inser det.
Skulle det kunna resultera i att din höga svansföring i elnätsfrågor försvinner?
Deal. Den dagen du slutar vara pretentiös och dryg.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Deal. Den dagen du slutar vara pretentiös och dryg.
Hell will freeze over before.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja det borde den ju rimligen gjort... av någon anledning har 15 GW tillförd effekt i princip momentant slagits ifrån. Blir intressant att följa vad utredningar kommer fram till.

EDIT: Just den händelsen kan väl inte all svängmassa i världen hantera... det intressanta är ju orsakerna till att produktionen föll bort.
Var det inte stora delar av förbrukningen som försvann?
Ja, jag refererar bara till mediauppgifter.

Men det är ju riktigt att hantera att så gott som hela spanien faller bort lär man inte klara att hantera frekvensmässigt. Någonstans blir priset för att hantera frekvensavvikelser för stort.

Har man solel och hemmabatterier kan man ju klara strömavbrott i griden ganska väl. (Om man förberett sig).

Där jag bor verkar strömavbrotten handla om 20 min vart 5:e år. Så det är inte värt att skydda sig mot.

S
S Snikholt skrev:
Ja det borde den ju rimligen gjort... av någon anledning har 15 GW tillförd effekt i princip momentant slagits ifrån. Blir intressant att följa vad utredningar kommer fram till
D daVinci skrev:
Var det inte stora delar av förbrukningen som försvann?
Ja, jag refererar bara till mediauppgifter.

Men det är ju riktigt att hantera att så gott som hela spanien faller bort lär man inte klara att hantera frekvensmässigt. Någonstans blir priset för att hantera frekvensavvikelser för stort.

Har man solel och hemmabatterier kan man ju klara strömavbrott i griden ganska väl. (Om man förberett sig).

Där jag bor verkar strömavbrotten handla om 20 min vart 5:e år. Så det är inte värt att skydda sig mot.
Reuters:

"Nonetheless, rumours circulated of possible sabotage, and Spanish Prime Minister Pedro Sanchez said he had spoken to NATO Secretary General Mark Rutte.
Sanchez said that the country had suffered a loss of 15GW of electricity generation in five seconds, equivalent to 60% of national demand. Technicians were working to figure out why that sudden drop occurred, he said."

Tror båda uppgifterna förekommer - blir väl lite hönan och ägget över det kan jag tro.
Vi lär få veta tids nog.

Ingen cyberattack låg bakom det massiva strömavbrottet i Spanien och delar av Portugal och Frankrike i går. Det visar en preliminär bedömning från Spaniens statliga nätoperatör Red Eléctrica (REE).

– Det förekom inte något intrång i Red Eléctricas styrsystem, säger chefen Eduardo Prieto, enligt El País.

Inte heller några ”atmosfäriska orsaker”, alltså någon form av väderfenomen, låg bakom avbrottet, enligt REE. Detta lyftes som en möjlig förklaring på måndagen. Eduardo Prieto uppmanar människor att sluta spekulera.

Någon exakt orsak är ännu inte identifierad, men hela systemet kollapsade inom loppet av fem sekunder, skriver El Mundo.

Systemet var stabilt när ”en händelse i elsystemet som överensstämmer med en förlust av elproduktion” inträffade på den sydvästra delen av Iberiska halvön. Bara 1,5 sekunder senare uppstod ett liknande problem, vilket förvärrade situationen. Det medförde kraftiga rörelser i elsystemet, vilket resulterade i att kopplingen till Frankrike slogs ut 3,5 sekunder senare, rapporterar El Mundo.

”Systemet kunde inte överleva denna extrema störning”, enligt REE.
Info från omni. Dom verkar inte kunna säga vad problemet var men efter att ha tittat i loggar så verkar dom kunna utesluta vissa saker. Inga extrema atmosfäriska störningar som tidigare nämnts alltså.

Verkar mest handla om flera problem samtidigt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Info från omni. Dom verkar inte kunna säga vad problemet var men efter att ha tittat i loggar så verkar dom kunna utesluta vissa saker. Inga extrema atmosfäriska störningar som tidigare nämnts alltså.

Verkar mest handla om flera problem samtidigt.
Så brukar det väl vara när större saker händer, att flera ovanliga saker samverkar.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Det är väl inte så jätteovanligt att ett enda fel resulterar i dominoeffekter och till slut är ett jätteområde är svart. Jag minns ett fall då en väldig lokal luftledning i norra Tyskland togs tillfälligt ur bruk och det hela resulterade i omfattande strömavbrott över nästan hela kontinenten.
Vid ett annat tillfälle var halva Sverige svart pga ett litet fel och dominoeffekter.
Jag tror att ac-kopplingen mellan Spanien och Frankrike är ganska svagt och det finns en HVDC-förbindelse. Kan det har någonting med frekvensstyrningen att göra?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Kruxet blir att få upp temperaturen.
Och med ökad temperatur ökar förlusterna.
Ett annat krux måste rimligen vara hur man får in och ut energin på ett effektivt sätt, med tanke på avsaknaden av skiktning när man använder ett fast lagringsmedia?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.