660 222 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo det gör dom. De har bara en existerande HVDC länk, och en till under konstruktion mot Frankrike vad jag kan se (Wikipedia)D daVinci skrev:
Och de båda länderna ingår i kontinentala europas frekvensområde, med direktkopplingar mellan länderna.
Som sagts tidigare, några träd kanske har växt upp för nära några 400kV trådar. Just där har man missat i analysen av vad som händer med hela nätet ifall en brytare slår av pga säkerhetsskäl.S Snikholt skrev:
Behöver inte vara konstigare än så. De håller ju på att bygga en matning till mot Frankrike, kanske anledningen är att halvera effekterna av vad som händer när något fallerar i nätet som igår.
Vad är det för upplösning på samplingen?harka skrev:
grovt sett så förefaller situationen i Spanien vid det stora elavbrottet inte ha varit särdeles annorlunda jämfört med en genomsnittsdag i april
tittar man på dygnsprofilen för april och läget idag – fram till kollapsen – så har det sett ut så här:
[bild]
sen ska man nog inte lita fullt ut på rapporteringen efter avbrottet från ett nedsläckt land – entso-e anger till exempel att solen gav 2.7 GW vid midnatt...
vi hade ett stort strömavbrott på Balkan i fjol – vid lunchtid på midsommarafton – som berörde stora delar av regionen och genast höjdes röster att det nog var solkraften som hade ställt till det och gjort näten instabila
åtta månader senare kom entso-e med sin slutrapport om händelseförloppet – det var två olika 400kV-ledningar som fick jordfel då ledningarna kommit för nära markvegetationen (med tolv minuters mellanrum – vad är oddsen för det)
och snart dyker det väl upp ett inlägg här som påstår att det var tack vare kärnkraften som det spanska nätet kom upp igen...
Vänta tills du får höra talas om moderna instabila stridsflygplan eller kvantumdatorer..Mikael_L skrev:
Jag tycker detta är spännande.
För vad folk än tror om mig, så är jag kärnkraftspositiv, och jag anar vissa risker med stora mängder av de senaste produktionsslagen.
(Vilket inte är samma som att jag är helt negativ, eller vill hejda byggande av den elproduktionen)
Jag är nämligen en fysiker av 1700 och 1800-tals snitt, jag gillar de enkla robusta förutsägbara fysikaliska lagarna och sambanden, de som aldrig sviker en.
Äpplet faller alltid nedåt.
Det är inte alltid enkelt att få ihop allt, men när man kommit fram, så blir det fysiskt bombsäkert.
Och ett wide area grid, som bara består av roterande maskiner och ledningar blir ett bra exempel på ett sånt där fysiskt system som bara fungerar p.g.a att det lyder under fysikens lagar, helt enkelt.
Kanske inte plättlätt att konstruera och få till, men när det väl är klart och gjort bra, så är det toksäkert.
Men så fort vi blandar in en massa modern kraftelektronik så genar vi förbi den stabila fysiken (jodå, det är ju samma fysik fortfarande, men nu påverkad av en massa annat konstigt, t.ex. ett programmeringsfel), och nu kan plötsligt allt möjligt hända.
T.ex. i en DC-länk, så kan man skicka strömmen/effekten mot en högre spänning, om man nu vill det, det är ju bara hur man programmerat den att göra.
Och jag har länkat till denna mer än en gång (jag ber om ursäkt till alla er som redan läst den)
[länk]
Som visar hur känsligt det är i dagens läge.
Utan att döma i övrigt så tror jag att vi för att komma längre kommer få allt djärvare teknik inom alla områden.
Men exakt - systemet är stabilt tills det inte är det länge, och då kan det bli ketchup-effekter.K karlmb skrev:Som sagts tidigare, några träd kanske har växt upp för nära några 400kV trådar. Just där har man missat i analysen av vad som händer med hela nätet ifall en brytare slår av pga säkerhetsskäl.
Behöver inte vara konstigare än så. De håller ju på att bygga en matning till mot Frankrike, kanske anledningen är att halvera effekterna av vad som händer när något fallerar i nätet som igår.
Om man inte är populist eller extremt korkad så avvaktar man vid såna här händelser, de som omedelbart kommenterar och anser sig veta varför ett flygplan trillade ner, en båt sjönk, eller andra betydande händelser, har alltid fel, dvs det är ointressant att de pratar öht.S Snikholt skrev:
Ja från officiellt håll bör man definitivt vara återhållsam med vad man går ut med för information innan man vet vad man talar om, om det inte är alldeles uppenbart vad orsaken är.D djac skrev:
Då vet vi vilka som är populister här nu.D djac skrev:
Från alla håll, vi måste sluta uppträda som lättlurade idioter vid varje händelse, våra samhällen hade blivit så mycket bättre. För inte vidare spekulativ och tidig information, det bidrar till förvirring och splittring, det är liksom lektion ett för allmänheten.S Snikholt skrev:
Här finns lite hjälp: https://mpf.se/kunskap-och-stod/handbocker/handbok-for-privatpersoner
Nog för att jag håller med dig i sak, men det blir lite komiskt när du verkar vara extrem på att snälltolka allting som har med grön teknik - och framtida förhoppningar om tekniska framsteg som ska lösa precis allting.D djac skrev:
Japp, jag är teknikoptimist, har jag alltid varit, motsatsen gillar jag inte, dessutom har de ju nästan alltid haft fel historiskt.S Snikholt skrev:
Kopplingen till att vara aktiv i ryktesspridningen vid katastrofer är inte solklar för någon?
Att som vi gjort här, letat upp vad som förekommer i media och dragit egna slutsatser/killgissningar av det... i en nischad tråd som diskuterar elproduktion och de som läser den sannolikt är intresserade av ämnet . Det förefaller harmlöst.D djac skrev:
Se ska man inte växla upp det såklart - och hävda att tex. solelen defintivt har orsakat det här och "nu måste ansvariga vakna - rabble, rabble"
Du inser skillnaden?
Spridning av rykten är början till såna spekulationer, folk med den typen av uppfattningar tar varje publicering som en intäkt för att de har rätt och det bidrar till ytterligare polarisering, minskad trygghet.S Snikholt skrev:Att som vi gjort här, letat upp vad som förekommer i media och dragit egna slutsatser/killgissningar av det... i en nischad tråd som diskuterar elproduktion och de som läser den sannolikt är intresserade av ämnet . Det förefaller harmlöst.
Se ska man inte växla upp det såklart - och hävda att tex. solelen defintivt har orsakat det här och "nu måste ansvariga vakna - rabble, rabble"
Du inser skillnaden?
Men berätta nu istället om hur du kopplar framtidstro och teknikoptimism till ryktesspridning? (när whataboutismen slår knut på sig själv)
Framtidstro och balanserad teknikoptimism är positivt.D djac skrev:Spridning av rykten är början till såna spekulationer, folk med den typen av uppfattningar tar varje publicering som en intäkt för att de har rätt och det bidrar till ytterligare polarisering, minskad trygghet.
Men berätta nu istället om hur du kopplar framtidstro och teknikoptimism till ryktesspridning? (när whataboutismen slår knut på sig själv)
Överdriven teknikoptimism, kombinerad med ideologi är inte nödvändigtvis det.
Det kan tvärtom vara skadligt.
Ett exempel på sådan ryktesspridning du nämner, är ju till exempel när du närmast bagatelliserar de enorma utmaningar som finns med att lagra elektrisk energi i stor skala. Och hänvisar till teknik som ännu ej fungerar eller finns.
Annars är det väl mest damage-control du sysslar med, när något hotar din verklighetsuppfattning måste du instinktivt försvara den.
Mitt inlägg riktat till dig tidigare var enbart för att relativisera.