177 507 läst · 3 537 svar
178k läst
3,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
kashieda
Besserwisser
- Örebro län
- Medlem aug 2011
- 3 163 inlägg
- 7 510 gillningar
- 584 bilder och filmer
Alltid en bra idé, att säga att vi inte ska bli bättre för vi har en så liten del av de totala utsläppen. Vi släpper ut mer per capita än många andra, oavsett hur många vi är.G Guzzen1 skrev:
Om vi faktiskt hjälper andra att sänka sina kan det vara ett argument, men inte självstående.
jag förstår inte kombinationen mellan citeringen av mitt inlägg och nu ditt påstående – citatet hade ingen bäring mot dig och det diskuterade inte något om sommar/vinter...O OMathson skrev:
men om vi ändå ska prata om vintern – jo, Sverige drar mer el på vintern än på sommaren
men ett dubblerat elbehov om 20-25 år betyder inte att hushållen ska öka elförbrukningen – vi ska inte ha dubbelt så varmt i bostäderna och börja köra med enkelglas igen
enligt Svenska kraftnäts modeller kommer kategorin hushåll/service/transport i stället att minska sin elförbrukning något lite under de närmaste decennierna – medan den mera årstidsoberoende förbrukningen (industri,/datacenter/elbilar) kommer att fyrdubblas och stå för lejonparten av elförbrukningen
det vill säga, skillnaderna mellan sommar och vinter blir relativt sett mindre framöver och mer utplanad mellan årets tolv månader
nej!O OMathson skrev:
Elektroniktokig
· 5 674 inlägg
Kan hushållen spara lika mycket som elbilar kommer att förbruka?harka skrev:
Du som kan hitta info, räkna och så framtiden… 😇
Vad händer med elpriset då vi bytt ut ståltillverkningens billiga kol mot el/väte?
Kommer vi att ha kvar tider på dygnet med billig el?
Hur många vindkraftverk kommer det att behövas för att täcka den planerade gröna stålproduktionen år 2030?
Nu är inte industrins behov oberoende av årstid heller. Ett par exempel:harka skrev:
jag förstår inte kombinationen mellan citeringen av mitt inlägg och nu ditt påstående – citatet hade ingen bäring mot dig och det diskuterade inte något om sommar/vinter...
men om vi ändå ska prata om vintern – jo, Sverige drar mer el på vintern än på sommaren
men ett dubblerat elbehov om 20-25 år betyder inte att hushållen ska öka elförbrukningen – vi ska inte ha dubbelt så varmt i bostäderna och börja köra med enkelglas igen
enligt Svenska kraftnäts modeller kommer kategorin hushåll/service/transport i stället att minska sin elförbrukning något lite under de närmaste decennierna – medan den mera årstidsoberoende förbrukningen (industri,/datacenter/elbilar) kommer att fyrdubblas och stå för lejonparten av elförbrukningen
det vill säga, skillnaderna mellan sommar och vinter blir relativt sett mindre framöver och mer utplanad mellan årets tolv månader
nej!
1) Uppvärmning finns även i industrins lokaler
2) industrin kör ofta på halvfart under semestertider
Jag har gjort det (och lite till), men det är ju inte alla som har så ineffektiv uppvärmning till att börja med. Nu hade jag inte elelement, men vår FLVP räckte inte särskilt långt och vi låg på runt 18MWh per år innan anskaffning av elbil, nu ligger vi under 16kWh/år och laddar dessutom våra elbilar med över 4MWh/år. Det finns mer att hämta, men det blir allt svårare. Sommarens projekt är att försöka få till bättre isolering av inglasningen som jag håller frostfri hela vintern. Den värms upp av en varmvattenberedare som jag kör när elen är som billigast, den får agera ackumulatortank. Det vore dock bra om jag kunde minska värmeläckaget en aning också.blackarrow skrev:
Kan hushållen spara lika mycket som elbilar kommer att förbruka?
Vad händer med elpriset då vi bytt ut ståltillverkningens billiga kol mot el/väte?
Hur många vindkraftverk kommer det att behövas för att täcka den planerade gröna stålproduktionen år 2030?
Då kanske det är dags för industrin att planera annorlunda för att hjälpa till med elförbrukningen och då anlägga semestrarna december och januari. Besparingarna de gör i och med de höga elpriserna kan de ju ge sina anställda en semesterresa till soligare delar.pacman42 skrev:
Återigen vi släpper ut 1,4 promille av totalen. Det är ointressant hur mycket vi släpper ut per capita. Om t.ex Kina släpper ut mindre per capita (vet ej) är det då bättre när dom är en av dom största utsläpparna? Iaf betydligt mer än våra 1,4 promille. Våra utsläpp per capita ryms i de 1,4 promillena oavsett hur man räknar.kashieda skrev:
Om nu klimatmålen ska nås så måste det vara bättre totalt sett att åtminstone för vår del hjälpa mindre bemedlade länder att sänka sina utsläpp än att lägga stora pengar på att halvera något som ändå inte gör någon skillnad.
Vi är idag i princip netto nollutsläppare eller mycket nära det och det är ju det som är det viktiga enligt mitt sätt och se det.
"Vi ska gå före" heter det. Jaha och under tiden ska andra länder vänta och se hur det går då? Klimatarbetet måste ske momentant hela tiden över hela världen och de länder som inte har råd måste få hjälp av länderna som nått längre bl a Sverige.
Som belägg för mitt påstående hänvisar jag till Indiens miljöminister på klimatmötet för drygt ett år sedan. Han krävde att den rika världen ställde upp och hjälpte Indien annars menade han att man mer eller mindre struntar i klimatet.
Låt mig ta en liknelse. Om ditt hus brinner för fullt, tar du då en vattenkanna och släcker med eller en brandslang med lite flås i?
Det är lika med klimatet, stora problem ska åtgärdas först och de mindre följer med vart efter men de små kan inte vara de primära.
Om Sverige inte släpper utnågot alls påverkar det knappt mätbart i totalen, vi räddar definitivt inte klimatet.
Svenska kraftnät särskiljer mellan hushåll/service/transport och elbilar inkl tung trafik – där "transport" nog främst omfattar spårbunden trafik (järnväg, tunnelbana, spårvagn) och den förstnämnda posten backar något, medan elbilarnas behov ökar med ca 20 TWh till 2050 (drygt hälften av dagens exportöverskott)blackarrow skrev:
Kan hushållen spara lika mycket som elbilar kommer att förbruka?
elpriset i framtiden? det blir annorlunda! 😉 det beror bland annat på hur elproduktionen kommer att se ut (hur mycket och med vad)
dygnsvariationer med billig el kommer säkert också att förekomma framledes – med tanke på ledtider blir det säkert svårt att i alla ögonblick matcha produktionsapparatens storlek med konsumtionsbehovet – men jag skulle akta mig från att hårdkoda in timmarna i någon utrustning
antal tillkommande vindkraftverk 2030? med beaktande av befintligt elöverskott, och de vindkraftverk som redan är under byggnation fram till 2025 och att de tre tillståndsgivna havsvindkraftparkerna är i drift, så borde det räcka med – mycket grovt mellan tummen och pekfingret – några hundratal för att täcka energibehovet, men det behövs en noggrannare genomgång (med avlönade experter...) för att ge ett bättre svar
det låter som en killgissningpacman42 skrev:
Statistiska Centralbyrån har följande information i ärendet:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är blygsamma förändringar under året (speciellt om man jämför med hushåll/bostäder) och industrisemesterns effekt blir allt mer utsuddad över tid
@harka, när industrin har kommit igång med sin produktion av vätgas så kommer åtminstone dygnsvariationer i elpriset pga varierande konsumtion/produktion nästan helt att försvinna. De käkar industrin upp. Detta gäller ju SE1 och kanske SE2. För SE3 och SE4 så blir det intressant, produktionen i SE måste ju öka med 50-70% för att klara av detta. En stor del av detta måste byggas ut i SE3 & SE4 för att klara av att bygga batterifabriker mm i södra Sverige också.

Mikael_L
Medlem
· 47 604 inlägg

Mikael_L
Medlem
· 47 604 inlägg
Det finns ju tusentals datorhallar och datorrum i alla möjliga Svenska företag, utplacerade runt om i hela landet, men flest i söder, då densiteten på människor och företag är större där.
Jag tycker mig ha sett en liten AC i varenda sånt här datarum.
Till detta så går kompressorkyla för kontorslokaler och alla kyl/frys-diskar och rum också hårdare under sommaren.
(Jag var i ett kylmaskinrum lite norr om Stockholm häromveckan som nog hade ca 4x3x160A i matningar till kompressorerna, dessa går inte mycket, om alls, på vintern)
Det är sånt som jämnar ut förbrukningen m.a.p uppvärmning och semesterproduktion
edit:
Och det är ju inte bra, iom att vindkraften producerar mindre under sommarhalvåret. Vi kommer nog behöva solkraften också.
Jag tycker mig ha sett en liten AC i varenda sånt här datarum.
Till detta så går kompressorkyla för kontorslokaler och alla kyl/frys-diskar och rum också hårdare under sommaren.
(Jag var i ett kylmaskinrum lite norr om Stockholm häromveckan som nog hade ca 4x3x160A i matningar till kompressorerna, dessa går inte mycket, om alls, på vintern)
Det är sånt som jämnar ut förbrukningen m.a.p uppvärmning och semesterproduktion
edit:
Och det är ju inte bra, iom att vindkraften producerar mindre under sommarhalvåret. Vi kommer nog behöva solkraften också.

Mikael_L
Medlem
· 47 604 inlägg
G Guzzen1 skrev:
Du började med en citering, men det kom liksom inget svar ...Mikael_L skrev:
Har du möjlighet att berätta vilka subventioner vindkraften har?
jo principen är ju sådanpacman42 skrev:
@harka, när industrin har kommit igång med sin produktion av vätgas så kommer åtminstone dygnsvariationer i elpriset pga varierande konsumtion/produktion nästan helt att försvinna. De käkar industrin upp. Detta gäller ju SE1 och kanske SE2. För SE3 och SE4 så blir det intressant, produktionen i SE måste ju öka med 50-70% för att klara av detta. En stor del av detta måste byggas ut i SE3 & SE4 för att klara av att bygga batterifabriker mm i södra Sverige också.
men som jag skrev så tror jag att det är "svårt att i alla ögonblick matcha produktionsapparatens storlek med konsumtionsbehovet"
alltså att det byggs elektrolysörer i exakt samma takt som det startas nya fabriker, eller att det vid alla högproduktionstillfällen finns ledig elktrolysör- eller lagringskapacitet att tillgå i en geografisk närhet/elområde