660 225 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo här är den korrekta förklaringen av isläggningen,S Snikholt skrev:Inte så insatt i hur vattenreglering sker i vattenkraftverken känner jag.
Läser mig till att de minskar produktion för att låta isen lägga sig. Finns flera orsaker till det antar jag. Men sen då?
Tänker att när man brassar på igen då, och sänker nivån i magasinen - blir det hålrum under islocket då eller vad? Det borde ju i sin tur kunna leda till att det krackelerar och det borde väl inte vara skitbra?
Kanske urbota korkat tänkt av mig här - men låt höra, nån kanske vet?
https://www.energiforetagen.se/4ae2...-pa-vattenkraftmagasin---johan-bladh-rev1.pdf
Jag blottar min okunskap 😜Z Zodde skrev:
Men jag har observerat i ett vattendrag hemmavid hur det absolut kan bli hålrum under, men då är de väl tunnare is då
Isläggning... jag tycker det verkar som att Vattenkraften levererar på bra ändå.
Vad som däremot inte gör det är vindkraften.
Intressant att priserna inte diffar mer inom riket.
Aurora-linjen verkar således raderat flaskhalsarna när det inte blåser i norr?
Fram med motorsågarna och hugg ner denna analys nu
Fram med motorsågarna och hugg ner denna analys nu
Man kan kompensera vissa delar av vattenkraften med andra delar av vattenkraften så länge det inte blir smällkallt så att det blir isläggning precis överallt, men det påverkar naturligtvis ändå prisbilden.S Snikholt skrev:Isläggning... jag tycker det verkar som att Vattenkraften levererar på bra ändå.
Fram med motorsågarna och hugg ner denna analys nu![]()
Snittet SE1 > SE2 har legat ungefär 1000MW lägre idag.S Snikholt skrev:Isläggning... jag tycker det verkar som att Vattenkraften levererar på bra ändå.
Fram med motorsågarna och hugg ner denna analys nu![]()
Sen blåser det forfarande i Tyskland, NordLink är en bra mätare på det dvs NO2 > Tyskland
Snittet SE3 > NO1 blir jag inte klok på och jag tror värdet kan vara fel??
Importerar vi verkligen nästan 3000MW totalt just nu?
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
OK, den tycks ända leverera runt 70% av installerad effekt. (om jag hittat rätt siffror)pacman42 skrev:
Medan vindkraften levererar pissdåligt.
Samtidigt importerar Sverige 3000 MW, främst från Norge till SE3.
Aurora överför nära 2000MW till Finland.
Ändå är prisvariationerna obefintliga SE1-4.
Jag tycker min spaning håller.
Varför?
Jo kanske och SE3-NO1 är nog galet, har försökt hitta vad överföringskapaciteten är utan att lyckas.S Snikholt skrev:
Sen saknar vi en viktig elproducent i SE3 och det är Forsmark1 som tyvärr står still pga förlängd revision.
Statnetts sida som är de som levererar datat till SvK
https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-from-the-power-system/
Eller är det så illa att siffrorna stämmer??
Det blir spännande att se om Aurora räckte för att knäcka Norrland! Det är precis som väntat i alla fall, lite ökad export leder till att flaskhalsen i söder inte kan fyllas och då blir det prislänkning.
Ved är framtiden och de kalla länen är långsiktigt döda som annat än skidåkningskolonier.
Ved är framtiden och de kalla länen är långsiktigt döda som annat än skidåkningskolonier.
De får hoppas att det blåser.... precis som alla andra. Utom bas och reglerkraften, de tjänar pengar.C cotillion skrev:
Så om Vattenfall drar in grova pengar nu via vattenkraften, så kan det vara läge att tvinga dem till att bygga kärnkraft i söder.
Men sen sabbar ju vindkraften den kalkylen...
Sen kommer något garanterat att säga att "spelar den någon roll om elen är dyr ibland när medelpriset är lägre".
Min förbrukningskurva ser i alla fall ut som ett U sett över året - så medelpris är totalt ointressant för min del.
Jo, det är där vi hamnat. När det blåser fryser vi inte, i DVUT -3 så har man i alla fall valet att stänga av värmen i några timmar. I DVUT -15 blir det väldigt kallt fort. Vi får hoppas på blåst, annars kommer det bli lite bråkigt i vindkraftskolonierna i norr när elräkningen kommer.
Jo kanske det och vi producerar ca 1000MW värmekraft just nu och det kanske sätter marginalpriset?S Snikholt skrev:
Tyskland är nog oskyldiga just nu.... iofs importerar vi därifrån samt även från Danmark till SE4.