25 452 läst · 146 svar
25k läst
146 svar
Sveriges elområden kan förändras
Nix, svenska elkunder ska betala för att tyska priset ska hållas nere och rädda Ebbas partikamrater.A Anders_Nilsson skrev:
Vi kommer även betala mer för att sänka prisetna i Danmark, Polen, etc...
Som flera experter påpekat så kan svetige ta ett helt eget beslut att göra elområde av exportkablarna. Men Tidöpartierna vägrar ju det...
Medlem
· Halland
· 4 217 inlägg
Handeln är lika fri med ett eget elområde för exportkablarna, det är bara priset som justeras. Du brukar ju resonera så, att det finns ingen brist på el i Sverige, det är bara priset som går upp.D Daniel 109 skrev:
Nej, elområdesgränserna handlar om flaskhalsar i nätet. Inte ett påhittat pris. För att få ett annat pris i detta nya elområde måste du begränsa handeln till det. Det är per definition ett handelshinder.
Medlem
· Halland
· 4 217 inlägg
Flaskhalsar kan man ju hitta på för att manipulera priset. Varför bygger inte Tyskland bort sina flaskhalsar? Vi kan ju också se till att matningen in till det nya elområdet är lite klen.D Daniel 109 skrev:
Eller är det ok att bevara befintliga flaskhalsar men inte att bygga nya?
Som sagt, jag vill väldigt gärna höra varför Tyskland inte bygger bort flaskhalsarna från norr till söder. Och deras vägran att införa elområden är ju en prismanipulation I sig, normalt sett är det ju just i det läget man inför elpris områden. Men genom att manipulera elpriset räddar man industrin i södra Tyskland.
Rent tekniskt skulle det ju gå att göra så. Och fortfarande hävda frihandel.D Daniel 109 skrev:
Det skulle skapa dålig stämning, och uppfattas som handelshinder.
Men måste vi vara föredömen och kompis med alla?

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 198 inlägg
Ja, det ska bli intressant att se om Tyskland framhärdar och struntar i att dela upp marknaden i elprisområden. Om det händer skulle jag vilja påstå att det ger fritt spelrum för Sverige att ta fram en liknande strategi som gynnar oss på bästa sätt.
Typ som ”Grön el”. 😀. Det är så dumt att man undrar hur det fortfarande kan finnas kvar. Lasse i Malmö laddar sin Tesla mitt i en dunkelflaute när Carlshamsverket är igång men säger att ”det gör inget för jag köper grön el”. Hurra.F Funker skrev:
Flaskhalsarna kan också ändras över tid. Jag har tidigare i denna tråden skrivit att orsaken till att vi nu skall ändra våra elområden är att elöverföringen öst/väst genom Sverige är mycket större än tidigare iom förändringarna på den norska marknaden (bla kabeln till Storbritannien) och den finska marknaden (bla nytt kärnkraftverk och kapade kablar och gasförbindelse till Ryssland).A Anders_Nilsson skrev:Flaskhalsar kan man ju hitta på för att manipulera priset. Varför bygger inte Tyskland bort sina flaskhalsar? Vi kan ju också se till att matningen in till det nya elområdet är lite klen.
Eller är det ok att bevara befintliga flaskhalsar men inte att bygga nya?
Som sagt, jag vill väldigt gärna höra varför Tyskland inte bygger bort flaskhalsarna från norr till söder. Och deras vägran att införa elområden är ju en prismanipulation I sig, normalt sett är det ju just i det läget man inför elpris områden. Men genom att manipulera elpriset räddar man industrin i södra Tyskland.
Tyskland bygger bort flaskhalsarna, men det kostar stora pengar och kommer att ta många år. Det krävs fler kablar (rätt stor kapacitet) från Nordtyskland till Sydtyskland.
Det kanske han gör. Om det fortfarande är export så är det ju dit Karlshamnsverkets el går och inte till hans Tesla.K KungAnka skrev:
Märkligt, enligt norgetrollet så har inte kablar från Norge någon nämnvärd effekt på Sverige.pacman42 skrev:
Flaskhalsarna kan också ändras över tid. Jag har tidigare i denna tråden skrivit att orsaken till att vi nu skall ändra våra elområden är att elöverföringen öst/väst genom Sverige är mycket större än tidigare iom förändringarna på den norska marknaden (bla kabeln till Storbritannien) och den finska marknaden (bla nytt kärnkraftverk och kapade kablar och gasförbindelse till Ryssland).
Tyskland bygger bort flaskhalsarna, men det kostar stora pengar och kommer att ta många år. Det krävs fler kablar (rätt stor kapacitet) från Nordtyskland till Sydtyskland.