Det blir allt bättre att bo i norra Sverige. Umeå knep förstaplatsen när tidningen Fokus släppte sin årliga undersökning av vilken kommun som är bäst att leva i. Andraplatsen gick till Luleå. En stor anledning är att det inte finns några utsatta områden i Norrland.

Du kan läsa artikeln här: Sveriges bästa och sämsta kommuner att bo i 2024- topplistor

Roade mig med att försöka förstå resultatet lite. En snabb analys indikerar att "trygghet" drar ner många storstadskommuner, framförallt Stockholm.

Jag exkluderade resultatet från "trygghet" och då blir top 20 så här: Top 10 är stocholmskommuner förutom mölndal.

Placeringstabell som visar de 20 bästa i en analys av Trygghet. Lidingö och Stockholm rankade på första och andra plats.

Det som vägs in i Trygghet:
  • Skjutningar inom 10 kilometer de senaste tre åren
  • Närhet till utsatta områden
  • Etnisk segregation
  • Tillgreppsbrott
  • Tillgång till polisstation.

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
A
Och min kommun Lomma fick bara 1,9 på ekonomi för att husen var dyra, gör det det dåligt att bo här, skulle snare hävda tvärt om.

Etnisk segregation är det högt om det bara bor etniska svenskar i kommunen?

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror vi hamnar lågt i trygghet pga närhet till Malmö där det skett ett antal skjutningar. Sedan hör man ju polishelikoptern var och varannan natt.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Roade mig med att försöka förstå resultatet lite. En snabb analys indikerar att "trygghet" drar ner många storstadskommuner, framförallt Stockholm.

Jag exkluderade resultatet från "trygghet" och då blir top 20 så här: Top 10 är stocholmskommuner förutom mölndal.

[bild]

Det som vägs in i Trygghet:
  • Skjutningar inom 10 kilometer de senaste tre åren
  • Närhet till utsatta områden
  • Etnisk segregation
  • Tillgreppsbrott
  • Tillgång till polisstation.
Göteborg är för stort som kommun för att bedöma på det sättet. Det finns många extremt bekväma villaområden inom Göteborg som skulle hamna högt på listan om inte sossekommunen Göteborg gjorde allt för att hålla sin sossevision flytande med Moderaternas pengar från delar som vill vara egna kommuner.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
A
Förvånad över att tryggheten hamna på 3,5 för oss ändå.

Senaste åren har vi haft
- Bombfabrik
- Sprängningar
- Skjutningar
- massor av mordförsök
- bilbränder till förbannelse
- osv.

Trodde även ekonomin skulle vara lägre. Vi har inga pengar alls kvar och allt utanför stadsgränsen skall läggas ner :D Och vi har korrupta politiker som hotar medborgare och försöker anlita hitmans.

• Gilla
  • Haha
Kattmatare och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Göteborg är för stort som kommun för att bedöma på det sättet. Det finns många extremt bekväma villaområden inom Göteborg som skulle hamna högt på listan om inte sossekommunen Göteborg gjorde allt för att hålla sin sossevision flytande med Moderaternas pengar från delar som vill vara egna kommuner.
Det görs också en uppdelning på områden för stora kommuner. Men mitt inspel gällde ju flera kommuner inom ett större område.

F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det görs också en uppdelning på områden för stora kommuner. Men mitt inspel gällde ju flera kommuner inom ett större område.
Var hittar man den uppdelningen?

F fsn skrev:
Var hittar man den uppdelningen?
På fokus hemsida står det bättre beskrivet och det står bland annat. Jag tolkar det som att det någonstans finns att ta del av

• Skärmdump av Fokus.se webbsida med rapport om "Bästa kommun", som visar parametrar som medianpris på bostäder, trygghet och avstånd till centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här rapporten måste vara fejk news beställd av Donald Trump och sossarna i kombination. Göteborg plats 19 och Kungsbacka 84. Kan tala om att det snarare är tvärtom. Kungsbacka är en mysig småstad utan större problem medans stora delar av Göteborg är en no-go zone. Har bott många år i Göteborgs mer beryktade områden innan jag lyckades fly för några år sedan. Visst finns det fina villaområden i Göteborg men inte för vanligt folk.

• Gilla
  • Haha
gerva252 och 3 till
  • Laddar…
J
A Anders_Nilsson skrev:
Den här rapporten måste vara fejk news beställd av Donald Trump och sossarna i kombination. Göteborg plats 19 och Kungsbacka 84. Kan tala om att det snarare är tvärtom. Kungsbacka är en mysig småstad utan större problem medans stora delar av Göteborg är en no-go zone. Har bott många år i Göteborgs mer beryktade områden innan jag lyckades fly för några år sedan. Visst finns det fina villaområden i Göteborg men inte för vanligt folk.
Jag kan hålla med. Den funkar nog bättre att jämföra kommuner ute i landet än storstäders kommuner.

Men det är ändå intressant information, som får tas med en nypa salt...

A Anders_Nilsson skrev:
Jo men sozzarna och deras grön-röda röra har väl aldrig sagt ett sant ord.

• Gilla
gerva252 och 1 till
  • Laddar…
Utveckling, Magda undviker ju precis allt viktigt som Såzzarna borde ta tydlig ställning till.
Det blir bara skit av allting numera och en stor oreda för Sveriges kommuner.
Vilken feg kärring!

P
Varför är inte årlig snöfallsmängd med som en faktor?

• Haha
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.