Branschorganisation starkt kritiska till flera av förslagen i utredningen för moderna byggregler.
Du kan läsa artikeln här: Sveriges Arkitekter kritiska mot förslag på förenklade byggregler
5 724 läst · 44 svar
6k läst
44 svar
Sveriges Arkitekter kritiska mot förslag på förenklade byggregler
Sida 1 av 3
-
På konsumentens sida · 3 349 inlägg 19 maj 2020 10:30
-
Medlem · Stockholm · 1 387 inlägg 19 maj 2020 12:4019 maj 2020 12:40 #2
"...skulle leda till kraftigt krympta bostadsytor och försämrad bostadskvalitet."
Om det hade blivit så extremt dålig kvalitet och vi hade haft en fungerande marknad så skulle det inte gå att hyra ut alternativt inte gå att sälja. Eller så kunde den som ville ha minskad boendekostnad kanske acceptera en lägenhet på 21 kvm i stället för 25?
Jag tycker det är jättebra att staten sätter en lägsta godtagbar standard men i Sverige har det gått alldeles för långt. Rummen är för stora och framförallt alla passagemått gör att vi bygger onödigt stort.- Laddar…
-
19 maj 2020 13:43 #3
Idag så rymmer stora sovrummet precis en dubbelsäng och 2x 60-garderober (om man har tur). Men du kan inte få in något annat för allt tillgängligt utrymme måste användas som passage. De övriga sovrummen har börjat krypa ner mot 7-8 kvm vilket innebär att du får plats för en säng och en garderob eller skrivbord. Men inte båda samtidigt. Du kan inte riktigt göra något annat på rummet än att sova eller sitta vid ett litet skrivbord. Detta medför att alla måste hänga i vardagsrum/kök hela tiden då detta är det ena utrymmet som är någorlunda stort nog för andra aktiviteter än att sova. Var dessa aktiviteter sedan får plats är ett mysterium, för det finnas inte förvaring nog åt allt som krävs för ett vanligt liv i Sverige.
Köper deras kritik helt. Bostadsbygge har börjat gå ut på att packa in personer så mycket det går. Snarare än att faktiskt bygga bostäder. Där människor bor och lever.- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 1 387 inlägg 19 maj 2020 13:5119 maj 2020 13:51 #4
Verkligheten är att du kommer aldrig få det som du efterfrågar för marken är värd för mycket pengar, varje kvadratmeter som kan byggas i Sthlms innerstad är kanske värd 50-60 000 kr, då bara i markvärde ingen byggkostnad.- Laddar…
-
19 maj 2020 13:52 #5
- Laddar…
-
19 maj 2020 14:09 #6
-
19 maj 2020 15:03 #7
Oj Shit! Det är hela poängen med kommentaren, läste du inte? Ja, det var faktiskt någon som tvingade mig att köpa den lägenheten, min familjesituation. Och det var rätt läskigt eftersom vi använde 30% av hushållets disp. inkomst i boende samtidigt som vi var väldigt ränteberoende. Som så många andra med mig. Människor går inte runt och shoppar lägenheter i ett vakuum, de tillfredsställer ett grundläggande behov. Jag har sådana, hör och häpna, då jag är en människa som behöver bo nånstans. Och där jag behövde bo var såpass nära mitt jobb att jag faktiskt kunde se mina barn 2h per dag och inte insidan på ett pågatåg istället. Men så är jag ju fin i kanten och värderar helt orimligt skevt, jag vet.
Vilket är anledningen till att slappare reglering är en dålig idé. Redan idag är 3-4rna inte tillräckligt stora för att faktiskt bebos av så många individer. De är snarare lyxiga lägenheter åt pensionärer eller ensamstående med god inkomst. Åt en familj är de faktiskt rätt små, särskilt om barnen är över 5-6 år.'
Så om man håller fast vid den omöjliga tanken att poängen med en bostad är till för människor att bo och leva i, bör man ha en motpol till marknadskrafter som önskar extrahera värde ur marken genom t.ex. hyra. Det går absolut att uppnå, eftersom invånarna i landet själva bestämmer vad marken är till för. Så då gäller det att välja, vad är poängen med marken i Stockholms innerstad? Generera vinst åt någon? Eller för Stockholmarna att bo drägliga liv med sina familjer?
Andra storstäder i världen har ju valt det första, vilket är varför ingen faktiskt bor i t.ex London, bara tillbringar 2-3h per dag i tunnlar på tåg.- Laddar…
-
19 maj 2020 15:47 #8
I huset jag växte upp (en vuxen, två barn) och nu har flyttat tillbaka till så är de tre rummen 6,5 kvm, 7,5 kvm och 9,5 kvm. Det var absolut inga problem med att få plats med allt som behövdes i de olika rummen och just nu har vi en dubbelsäng i det rummet som är 7,5 kvm och det funkar bra. Idag skulle man inte ens få bygga det hus vi har vilket jag tycker är helt galet! Bevisligen funkar det bra och jag ser inte vitsen med att man ska vara tvingad till att bygga större om man inte vill. Det är rimligt att ha krav på att en enkelsäng samt passage för rullstol ska få plats i ett rum, men att man ska behöva få plats med en dubbelsäng och passage på båda sidor om sängen tycker inte jag är rimligt.- Laddar…
-
Hobbysnickare · Östergötland · 2 465 inlägg 19 maj 2020 15:5119 maj 2020 15:51 #9
Klart att arkitekterna vill ha massa regler för oss som bygger att förhålla oss till. Skulle det vara enkelt och smidigt skulle de inte har lika mycket jobb
Min erfarenhet av att bygga eget lösvirkeshus och byggregler är;
- Det är en mängd dokument, beräkningar och dylikt som ska in till bygglovet. 1/3 har ingen funktion mer än att de "ska finnas" just då.
- De som granskar bygglovet hänger upp sig på ej relevanta saker. I vårt fall att det saknades en måttsättning till tomtgräns från huset. Tydligen har de inte skalstock eller mätmöjlighet i datorn på byggkontoret.
- Det enda kontrollansvarig tillförde under bygget var att vi fick göra en egen utsättning av huset ( han råkade vara tjenis med våra handläggare på byggkontoret). I övrigt hade jag bättre koll på bygget själv.
- Vid platsbesök så konstaterar både KA och handläggaren från kommun att "ja det här ser ju bra ut" går en sväng på 7 minuter på bygget och åker därifrån.
- Innan slutsamråd så vill KA ha in en massa egenkontroller från våra entreprenörer. Samtliga är pappersprodukter som är skrivna på kontoret. En del i stil med "jag intygar att detta och detta är kontrollerat och OK". Koll på att entreprenörerna håller kvalité och kontroll på bygget sköter man bäst själv genom att vara påläst och ha regelbunden kontakt med dem på bygget. Inte genom att tvinga dem att bajsa papper.
- På slutsamrådet ägnas 10minuter av 25 på att kika så det finns spisskydd, låsbart medicinskåp, låsbart skåp för tvättmedel barnspärr på en knivlåda, samt en lång diskussion om den lite högre tröskeln vid altandörren är "handikappvänlig". Det sistnämnda gick igenom då jag fick framföra att något måste vi fästa plåten i på utsidan för att inte få fuktskador... Känns som det borde finnas viktigare saker att kika på?
Ovanståden har kostat oss mellan tummen och pekfingret mellan 60-80tsek. Känns som varken vi eller kommunens invånare (det ligger ju i deras intresse att byggregler följs antar jag) fått så mycket för de pengarna...- Laddar…
-
19 maj 2020 16:22 #10
Varför tror de att folk plötsligt kommer att vilja ha små och ofunktionella bostäder för att reglerna förenklas?
- Laddar…
-
19 maj 2020 16:28 #11
Hur går det då med tillgängligheten för funktionshindrade? Det heligaste vi har inom svenska byggregler.
- Laddar…
-
19 maj 2020 16:57 #12
Själv ser jag tex fram emot att flytta till något i den här stilen om ett antal år när jag blivit änka och reumatismen inte låter mig rensa ogräset i trädgården längre:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lillangshamnen-hammaro-kommun-hamnvagen-9-16233136
(bor i en villa uppe i skogen man ser till vänster i bilderna med utsikt från balkongen)- Laddar…
-
19 maj 2020 16:58 #13
Gäller det lägenheter eller villor eller båda? Jag tycker en stor andel klagomål jag läst från villabyggare handlar om att man inte får bygga så stort man vill.
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 14 497 inlägg 19 maj 2020 17:42
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 14 497 inlägg
- 27 255 gillningar
- 691 bilder och filmer
19 maj 2020 17:42 #14- Laddar…
-
19 maj 2020 21:39 #15