N Nils82 skrev:
Ja.....vet du inte att skolan är gratis och sjukvården är billig? Priset för en hjärtoperation i USA t ex kostar inga 150:- om dan direkt!
Jag orkar inte förklara, och dessutom brakar det iväg offtopic.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag orkar inte förklara, och dessutom brakar det iväg offtopic.
Nä, det behöver du inte så du kan pusta ut.
Jag menar bara att vi har höga skatter, vi har hög byggstandard, vi har hög lön generellt, hantverkare har fruktansvärt hög lön........ja, det mesta är "högt" i detta land.
Då är det väl rimligt och helt naturligt med höga byggkostnader??

Oj, just ja. Det absolut mest påtagliga är den sjukt höga halt av egoism.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Oj, just ja. Det absolut mest påtagliga är den sjukt höga halt av egoism.
Vilket kan exemplifieras med att ingen iddes kommentera mitt inlägg om att detta dyra byggläge främst drabbar fattiga människor i Sverige medan medelklassubventioner som maxtaxan lyftes fram för att visa vilka härligt positiva sidor vårt högskattesamhälle har.

Pot. Kettle. Black.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Faktum är att vi betalar en hel del skatt i Sverige, men också får en hel del tillbaka.
Amerikanerna betalar en del skatt (30%?), men får inte mycket tillbaka. Jo en enorm militärapparat.
Mängder av välbeväpnade och skjutglada poliser. En sönderfallande infrastruktur nästan utan kollektivtrafik.
Usla skolor om man inte vill betala $$$, samma med sjukvård. Taskiga pensioner och nästan inga socialförsäkringar.
10% av Houstonborna hade hemförsäkring som täckte översvämning.
Men det finns många miljonärer också :)
Och det är billigt att bygga

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
slaskman slaskman skrev:
Finns det något i Sverige som är billigt internationellt sett ? På rak arm kan jag bara säga kaffe och jordbruksfastigheter.
Internationellt sett har vi en del saker som ligger bra till i pris (varor som är utsatt för en hård inhemsk konkurrens), det är t.ex. den mesta hemelektronik, det är ingen större ide att importera stereoapparater, TVapparater och datorkomponenter.

Bensin är också en vara som vi ligger ganska likvärdigt med de flesta europeiska länder (alla har lika stort skattetryck).

Byggvaror och tjänstesektorn är däremot inte alls utsatta för lika hård konkurrens, så där kan priserna hållas uppe i ett internationellt perspektiv.

Sen håller jag nog med om vad många skrivit, att vi bygger rätt flodigt och dyrt i Sverige, beroende på regler, klimat och att vi helt enkelt kostar på oss att det ska bli flodigt och lyxigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.