Det är inte så konstigt om det är listpriser som jämförs utan att ta hänsyn till alla s.k. "rabatter" vilka är de facto kick-backs som hantverkare får i fickan

Det var kanske inte så överraskande nyheter, vi ligger i norra Europa med högre krav på isolering, samt ett utjämnat löneläge mellan olika hög/lågutbildade samt en rätt reglerad bransch (elektriker tex) så det är som det är.

Det tillsammans med att vi bygger lite och har en ostabil konjuktur med en ibland död byggindustri tror jag inte hjälper. Dvs när man kan ta betalt gör man det ...

Ingen kritik menat men faktorerna spelar in

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
hsd
Anledning till det stavas ROT :sick:

Hög skatt på arbete, arb.avg och moms m.m hjälper inte direkt till....

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ingen av ovanstående anledningar är orsaken till problemet
Problemet är kartellbildningar understödda av ett alltför omfattande regelverk.
Uppenbart behöver vi avreglera för att få marknadspriser.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Men vad har priser på byggmaterial med var vi bor ,skatter , ROT mm ?
Kollade pris på galvad 75 mm trådspik (1500 st) Gunnebo ,tillverkad i Sverige
XL bygg ville ha 425 :-
Hornbach tog 275 :-

Det mesta skrivet spelar nog in, men kartellbildningar är nog största boven...

Vi bygger bäst det kostar.

Vad beror det på att vi fått överpriser (kan man säga det?, jag påstår nog det, utan att ha något på fötterna)
ser man hur byggpriserna avvikit mot övrig prisutveckling sedan 70 talet så är det en betydande skillnad. det kan inte förklaras med hårdare regler. man undrar hur byggbolagens vinster utvecklas under samma tid. kan man se att det är en brist på prispress som är orsaken.
Problemet är att det innebär att samhällsekonomiskt blir det ohållbart.(folk måste bo men de har inte råd att betala för det, vilket gör att skuldsättningen ökar men kända risker) att fortsätta och hoppas på ökade priser, är bara att fortsätta pyramidspelet.
Det är nästan som man hoppas på en ordentlig bostadskrasch som kan resetta marknaden.
Rot-avdraget är en del i lurendrejeriet vill jag säga.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det mesta skrivet spelar nog in, men kartellbildningar är nog största boven...
Vilka karteller menar du?
Jag har inte märkt av detta när jag räknat på jobb i Göteborgsområdet, entreprenader från 50- till 400 miljoner.

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
En marknad med köpstarka kunder tenderar till att skapa leverantörer med höga priser. Lägg därtill en obefintlig allmännytta......bra förutsättningar för dyrt byggande.

Handla upp utomlands får du se, tex en svensktillverkad wc-stol ca 50% dyrare i Sverige, parkettgolv likaså osv osv...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Svenskarna har ingen respekt för pengar när det bara är att låna till billig ränta.
En naiv tro på att huspriserna kommer att stiga i all oändlighet är utbredd.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Så länge ett befintligt kostar mindre än det kostar att bygga och det är en ort som växer är det fullt rimmligt. Lyckas någon sänkabyggpriserna så går ju värdet på det befintliga beståndet ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.