På konsumentens sida
· 3 291 inlägg
Sverige har både högst byggmaterialkostnader, och högst byggkostnader överlag.
Du kan läsa artikeln här: Sverige har högst byggkostnader i EU
Du kan läsa artikeln här: Sverige har högst byggkostnader i EU
Det var kanske inte så överraskande nyheter, vi ligger i norra Europa med högre krav på isolering, samt ett utjämnat löneläge mellan olika hög/lågutbildade samt en rätt reglerad bransch (elektriker tex) så det är som det är.
Det tillsammans med att vi bygger lite och har en ostabil konjuktur med en ibland död byggindustri tror jag inte hjälper. Dvs när man kan ta betalt gör man det ...
Ingen kritik menat men faktorerna spelar in
Det tillsammans med att vi bygger lite och har en ostabil konjuktur med en ibland död byggindustri tror jag inte hjälper. Dvs när man kan ta betalt gör man det ...
Ingen kritik menat men faktorerna spelar in
Vad beror det på att vi fått överpriser (kan man säga det?, jag påstår nog det, utan att ha något på fötterna)
ser man hur byggpriserna avvikit mot övrig prisutveckling sedan 70 talet så är det en betydande skillnad. det kan inte förklaras med hårdare regler. man undrar hur byggbolagens vinster utvecklas under samma tid. kan man se att det är en brist på prispress som är orsaken.
Problemet är att det innebär att samhällsekonomiskt blir det ohållbart.(folk måste bo men de har inte råd att betala för det, vilket gör att skuldsättningen ökar men kända risker) att fortsätta och hoppas på ökade priser, är bara att fortsätta pyramidspelet.
Det är nästan som man hoppas på en ordentlig bostadskrasch som kan resetta marknaden.
Rot-avdraget är en del i lurendrejeriet vill jag säga.
ser man hur byggpriserna avvikit mot övrig prisutveckling sedan 70 talet så är det en betydande skillnad. det kan inte förklaras med hårdare regler. man undrar hur byggbolagens vinster utvecklas under samma tid. kan man se att det är en brist på prispress som är orsaken.
Problemet är att det innebär att samhällsekonomiskt blir det ohållbart.(folk måste bo men de har inte råd att betala för det, vilket gör att skuldsättningen ökar men kända risker) att fortsätta och hoppas på ökade priser, är bara att fortsätta pyramidspelet.
Det är nästan som man hoppas på en ordentlig bostadskrasch som kan resetta marknaden.
Rot-avdraget är en del i lurendrejeriet vill jag säga.
Svenskarna har ingen respekt för pengar när det bara är att låna till billig ränta.
En naiv tro på att huspriserna kommer att stiga i all oändlighet är utbredd.
En naiv tro på att huspriserna kommer att stiga i all oändlighet är utbredd.
Så länge ett befintligt kostar mindre än det kostar att bygga och det är en ort som växer är det fullt rimmligt. Lyckas någon sänkabyggpriserna så går ju värdet på det befintliga beståndet ner.