Svenska trygghetslösningar?

24k läst  10 svar

1. O
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Hej
    Det har i dagarna gått runt personer i grannskapet från svenska trygghetslösningar. Blir alltid skeptiskt till ambulerande försäljare men dessa ingav extra dåligt förtroende. Vet egentligen inte varför, men lite drygt 20-åringar med hittepå legitimation påminde mer om jultidningsförsäljare...

Kollade in deras hemsida,http://svenskatrygghetslosningar.se/ kan inte hitta någon som helst prisinformation och ganska dålig info om va de vill. Verkar vara nyskapat företag. Hemisdan kom upp i vintras enligt iis.se

Någon som har mer info? Min äldre granne frågade mig men jag ville bara försiktigt avråda. Men sen behöver det såklart inte vara dåligt med nya aktörer, snarare tvärtom. Fast då hade jag nog hellre fått ett utskick i brevlådan..

2. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Ett tämligen nytt företag, registrerat hos Bolagsverket 2014-11-11.
    Organisationsnummer 556989-8819

3. F
    Medlem Nivå 13
  4. O
    Renoveringsnovis Nivå 11
    verkligen väldigt likt, kanske någon som lyckats få ett bra pris på en omgång...

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Det är till 99,9% ett larm från tillverkaren Visonic, syns bla på rökdetektorns, MAPens, fjärrens och PIRens utformning och man ser även deras logga på taggbrickan.

olofh gillar
  6. M
    Medlem · Nivå 7
    Skulle vilja säga 100% jag, det står ju på displayen att det är ett vanligt powermaster-10 från Visonic.

Jämför pris med tex http://www.klsab.se

7. F
    Medlem Nivå 1
    Jag har också fått besök av Svenska Trygghetslösningar. Det stämmer att killen som knackade på dörren var yngre. Jag gav honom en chans och han hade faktiskt mycket bra och vettiga saker att säga. Han var kunnig.

Vi har för nuvarande ett larm system som har en dyr månadskostnad av 417 kr. Om vi tecknar med Svenska Trygghetslösningar kommer vi äga larmet (efter två års avbetalning med 0% ränta) plus betala bara 100 kr/månad för både uppkoppling till Lövestad larmcentral och service avtal (t ex byta batteri osv).

Om Svenska Trygghetslösningar går i konkurs äger jag iallafall larmet och kan teckna avtal själv med Lövestad larmcentral, samt kommer jag t ex byta batteri själv. Svenska Trygghetslösningar har ansökt om att vara medlem i Säkerhetsbranschen och de säger att det kommer gå genom i juli 2015.

Jag jobbar inte på Svenska Trygghetslösningar, och har även tagit kontakt med Svenska Alarm. Knowledge is power. Det är bra att detta inlägg finns och jag läser gärna om andra har anslutit sig till Svenska Alarm eller Svenska Trygghetslösningar som har liknande modeller där man äger sitt larm.

8. F
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta, jag redigera mitt inlägg från igår.
    Svenska Trygghetslösningar har ansökt om att vara medlem i Säkerhetsbranschen och de säger att det kommer gå genom i januari 2016 pga bokslut osv.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Garanterat en PM10. Det är en bra maskin.

10. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Vilket inte innebär något som helst mervärde för dig som kund.
    Det är endast en kontroll av bolagets ekonomi/kreditvärdighet samt ett godkännande på att de får syssla med larminstallationer vilket innebär ett utdrag ur belastningsregistret vid ansökan.
    Därefter ingen kontroll av respektive bolag utan de förväntas följa stadgarna som inte säger speciellt mycket.

SBSC är det som gäller då polisgodkänd inte heller betyder inte ett dugg vad företaget levererar för kvalité då det heller inte har någon som helst uppföljning av installationer, dokumentation etc.

probeb gillar
  11. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag har haft både Verisure och Svenska Trygghetslösningar och min jämförelse ser ut så här:
    Teknik/säkerhet: Ingen aning om vilken som är bäst. En fördel med Verisure var att man fick med en enhet som gjorde att man kunde koppla upp larmet via sitt bredband, det var en extramodul som inte var helt billig hos Svenska Trygghetslösningar
    App: Ungefär likvärdigt. lite smidigare kanske med Verisure, framförallt att komma igång
    Mina sidor: Ja, det finns på Verisure. Mycket smidigt att kunna lägga in nya koder eller byta koder till personer den vägen. Exempelvis hade vi några vänner som lånade vårt hus en vecka när vi var bortresta. De valde egen kod som jag la in via hemsidan. När veckan var över gick jag lätt in och plockade bort koden. Detsamma kan man enkelt göra för exempelvis hantverkare. Den möjligheten finns inte lika smidigt med Svenska Trygghetslösningar. Då måste man knappa på centralenheten vilket dels är klumpigt och ointuitivt och dels omöjligt på distans.
    Service: Verisign tar betalt för att komma och byta batterier och man får tydligen inte göra det själv. Inte helt smidigt. Svenska Trygghetslösningar ger dig möjlighet att byta batterier själv och erbjuder sig att komma och montera ner larmet och montera upp det i en ny bostad om man flyttar, vilket är smidigt. En stor nackdel med Svenska Trygghetslösningar är dock att de är små, åtminstone i Stockholm, i Skåne är man väl större. När mitt larm skulle monteras så fanns det bara en tekniker i Stockholm (kanske har man utökat detta till två nu?) och han hade ibland uppdrag i andra delar av landet. Det är inte helt lyckat om man behöver hjälp med strulade enheter.
    Montering: Här tycker jag båda företagen hade bra tekniker ute. De förklarade bra och installerade och verifierade att allt fungerade och att man som kund förstod hur anläggningen skulle användas.
    Larmtjänst: Verisure använder Securitas och Svenska Trygghetslösningar använder Löwestad. Båda centralerna ringde om larmet gick i början, men efter några månader så var man inte lika alert. Det hände många gånger att någon av misstag öppnade altandörren och drog igång larmet och sen skulle man iväg och larma av. det kunde ta en 15-30 sekunder kanske. I början ringde Verisure (Securitas), men efter några månader kom det bara ett sms om att man mottagit larm och att det var avlarmat. Än har inte larmet gått lika lång stund med Svenska trygghetslösningar (Löwestad) så jag vet inte hur de gör nu. Om man larmar av några sekunder efter man dragit larmet så ringer de inte.
    Kostnad: Det är en högre ingångskostnad med Svenska Trygghetslösningar, men där äger man också larmet sen. När larmet är betalt (kan göras direkt eller på avbetalning) så betalar man bara 99:-/månad, medan Verisure ville ha drygt 400 om jag minns rätt för samma typ av larm. Dock var Verisure beredda att dra ner månadskostnaden när jag ringde och sa upp dem.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: