Jag uppfattar det som att de tecknar fastprisavtal med producenter. Sedan kan de täcka risken för prisskillnader mellan elområden med pengar från kapacitetsavgifter.

Om jag förstått rätt så medför det att man minskar påverkan av kapacitetsavgifterna. Något som känns kontraproduktivt.

Det är nästan så jag hoppas att jag missförstått. Men jag tror inte det.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Lime113 Lime113 skrev:
Länk till DN
[länk]
Det verkar det inte vara.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar det som att de tecknar fastprisavtal med producenter. Sedan kan de täcka risken för prisskillnader mellan elområden med pengar från kapacitetsavgifter.

Om jag förstått rätt så medför det att man minskar påverkan av kapacitetsavgifterna. Något som känns kontraproduktivt.

Det är nästan så jag hoppas att jag missförstått. Men jag tror inte det.
Jag tolkar det också så, känns ju inte seriöst för de som tar riskerna med timdebitering och rörligt månadspris. Jag förstår faktiskt inte hur detta skulle kunna följa EUs regler i sammanhanget.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Nu var det tydligen max 10% av kapaciteten. Så påverkan borde inte bli stor. Prissättningen blir kanske inte på en nivå att det behövs stöd. Men ändå, det känns lite tveksamt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Nu var det tydligen max 10% av kapaciteten. Så påverkan borde inte bli stor. Prissättningen blir kanske inte på en nivå att det behövs stöd. Men ändå, det känns lite tveksamt.
Autionen fullföljs bara om SVK kan köpa till samma eller lägre pris än vad dom säljer samma volym till. Därmed blir det aldrig någon flaskhalsutgift

Nu har du missförstått totalt. Naturligtvis kan de inte köpa el dyrt i norr och sälja billigt i söder.
Men flaskhalsavgifterna är något annat.

Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Nu har du missförstått totalt. Naturligtvis kan de inte köpa el dyrt i norr och sälja billigt i söder.
Men flaskhalsavgifterna är något annat.
Flaskhalsavgiften är det som blir över när en producent i ett elområde har fått sitt pris och en konsument i ett annat betalat sitt. 100% av mellanskillnaden (-transmissuonsförlust?) går till SVK.

Det dom gör sedan feb i år är bara att matcha köpare och säljare i olika elområden på förhand och inte bara day ahead... Det gör att köpare av fastpris i söder nu kan få fler bud - även från de i norr genom att flaskhalsavgiften kan sättas på förhand.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så kan man se det.

D Daniel 109 skrev:
Samtidigt gör man något småskaligt så får man småskaliga resultat (eller småskaligt kaos).

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Flaskhalsavgiften är det som blir över när en producent i ett elområde har fått sitt pris och en konsument i ett annat betalat sitt. 100% av mellanskillnaden (-transmissuonsförlust?) går till SVK.

Det dom gör sedan feb i år är bara att matcha köpare och säljare i olika elområden på förhand och inte bara day ahead... Det gör att köpare av fastpris i söder nu kan få fler bud - även från de i norr genom att flaskhalsavgiften kan sättas på förhand.
Men då 'trollar' man ju bara bort verkliga faktorer och/eller så handlar det om att förbjuda transmissionsavgifter vilket är nästintill samma sak som prisstyrning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Attitudeswe
Lime113 Lime113 skrev:
Men då 'trollar' man ju bara bort verkliga faktorer och/eller så handlar det om att förbjuda transmissionsavgifter vilket är nästintill samma sak som prisstyrning.
Är det inte precis detta fastpris avtal betyder? Jag är positiv till att förbjuda allt utom timpris; så att efterfrågan anpassar sig bättre efter tillgång...

SVKs senaste drag kommer kunna jämna ut fastprisavtalens kostnad i landet genom att man kan upphandla produktion i ett annat elområde än där man kommer sälja den och man kommer på förhand veta vad flaskhalsavgiften blir för att föra över energin dit man vill sälja...

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.