Svensk möbeljätte börjar sälja solceller i Sverige

5k läst  40 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    • Laddar…
  2. E
    Husägare Nivå 9
    Äntligen en stor aktör som köper stora volymer och kan pressa priset även i Sverige. Ska bli spännande att följa om dessa platta paket blir verklighet.

3. D
    Medlem · Nivå 18
    Det blir inga platta paket. De säljs med installation. Så jag har svårt att se att de skulle kunna bli märkbart billigare än andra.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, hur mycket av montering och installation får husägaren egentligen göra själv?
    Det här med stationära elinstallationer är ju omvärvat med en massa regler.
    Och IKEA vänder sig huvudsakligen till gör-det-självare.

5. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    En solcellspanel lämnar vell max 27-28 v , inte 240 v . Omvandlaren som kopplas mellan paneler och elnätet är en annan femma däremot .

• Laddar…
  6. johananderson
    Medlem Nivå 5
    Redigerat 8 maj 18:39
  7. R
    Medlem · Nivå 16
    Antar att du noterat att det är en nätansluten produktionsanläggning där var panel är på mer än 50VA och kan orsaka personskada? (Strängarna brukar även optimeras så de ligger på ca 800-1000V in till växelriktaren.)

8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Vet inte hur du vill förklara en solcellspanels effekt , jag brukar se hur många watt de lämnar , brukar vara typ 120-300 w och spänningen runt 25-30 v . Om de sen serie eller paralellkopplas har jag ingen aning om , men 1000 v :rofl:

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Då ska du nog inte ge dig på att koppla.
    Robert har helt rätt.

10. T
    Medlem · Nivå 6

Inte svårt för IKEA att hamna en bra bit under marknadens priser. Knappast billigt idag att installera.

Hur som, så är det bra med konkurrens.

11. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Om en panel lämnar ca 25 v likspänning så måste 40 st paneler kopplas ihop i serie på taket !
    50 VA borde vara 50w

12. D
    Medlem · Nivå 18
    Panelerna ger i allmänhet 250-300W max effekt. Nominell spänning runt 30V, men obelastat upp mot 40V. Har man mindre än ca20 paneler i samma riktning är de nog oftast seriekopplade. Det minskar förlusterna i anläggningen. Så det är definitivt högre spänningar än 25V det handlar om.

13. M
    Medlem · Nivå 6
    Blir intressant att se vad det är för paneler och spec som kommer att erbjudas.
    Det är inte mycket av jobbet man får göra själv.

14. F
    Medlem · Nivå 3
    Japp, det är farligt att koppla ihop solcellskontakter. Lika farligt som att stoppa in stickkontakten i 220 uttaget. Så det är bäst att ni ringer elskrået så dom kan komma och sätta i lampkontakten i vägguttaget

15. E
    Husägare Nivå 9
    Proffsen får ta hand om installationen av anläggningen. Men platta paket och ett lägre enhetspris tror jag fortfarande på, dock inte tillgängligt på hämtlagret.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: