Byggahus.se

Svarvinköp

1. D
    Medlem · Österbotten · 4 098 inlägg

DennisCA

Medlem
    Jag funderar på att köpa en svarv, har kommit över en Storebro Rex, VF140 tror jag det är:

12cm dubbhöjdf, nortonlåda, snabbstålsfäste 3 st hållare och 4 backs chuck också. Annat smått och gott förmodligen också, ska åka och se på den då den är i närheten. någon som har något att säga om denna svarv? Storebro är väl ett bra märke och den är i riktigt perfekt storleksklass för mig. 17.000kr vill säljaren ha, förmodligen dyrare än i Sverige men så är marknaden här.

EDIT: Det är en VF-118, inte 140.

Redigerat 19 okt 2017 14:41
  2. K
    Medlem · stockholm · 2 853 inlägg

Kane

Medlem
    Ser stabil ut! Se till att få med alla tillbehör om du köper den.

Stort plus om det finns hylsor till. Mycket smidigare många gånger än chuck.

3. Chaly
    Medlem · Stockholm · 515 inlägg

Chaly

Medlem
    Ser ut att vara en bra maskin! Kolla över det vanliga och lyssna igenom växlarna.
    Satte frekvensomvandlare på den Boxford jag köpte för ett gäng år sedan. Riktigt smidigt.
    Men som föregående postare skrev; kolla vad du får med. Tillbehören är dyra!

4. E
    Medlem · Västra Götaland · 50 inlägg

etjo

Medlem
    Inte så säker på att den är billigare i Sverige. Var nära på att buda på en VF-145 för inte så länge sedan, visserligen en något senare modell än VF-118. Anser precis som du att dessa svarvar i en perfekt storlek. Med moms och slagavgift så gick den för nästan 28 000 kr.

Synd bara att man inte har plats för en 5 ton pjäs, det går nog att få tag på en sådan billigare...

https://psauction.com/se_sv/item/view/395234/lathe-rexsvarven-vf-145

5. D

DennisCA

Medlem
    Jag ska åka och titta på den idag. Den modellen av svarv du länkar är ju modernare och med större kapacitet så den blir väl litet dyrare. Men jag hoppas det finns många tillbehör för priset... Det är nog så jag tvivlar litet ändå...

Han sade inte under 1700 för annar förlorar han på affären, men, men det är ju inte ett måste för någon... jag sålde en träsvarv igår och förlorade nog på det också, inte var någon villig att betala det jag gjorde för den, trots jag hade skaffat extra grejer för 1000kr till åt den.

6. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag var med och tittade på svarven men jag har för litet svarvkunskap för att riktigt kunna bedöma allt.

Det är något missljud inne i spindeldockan. Det hörs i båda växlarna och låter som ett halvdåligt lager.

Prismat har fått några hårda smällar rakt under chucken men det är obetydligt nött. Då man vevar kälken från ändläge till ändläge finns en knappt förnimbar skillnad så att den går en liten aning lättare på mitten.
    Tvärsliden verkar glappfri.

Längs- och tvärmatningen fungerar.

Det är svårt att få i växlarna i Nortonväxellådan. Skall det vara så?

Svarven verkar inte nött med skarpa hörn och så vidare. enligt säljaren skall den ha funnits i en elverkstad.

7. D

DennisCA

Medlem
    Ja Heimlaga skrev det där bättre än jag kan så jag lägger upp bilderna:

Lovade säljaren att komma med befintligt svar imorgon, han vägrade pruta mera hursomhelst, menade andra hade ringt på svarven. Jag är osäker, det är mkt pengar...

8. D

DennisCA

Medlem
    Mera bilder

Plus ett mysterium som inte är relaterat till svarven, nån som vet vad det är?

9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 797 inlägg

prototypen

Medlem
    Det är inte en fyrbackschuck på bilden, det är en backskiva. Back skivan har fyra individuellt ställbara backar så man kan spänna upp nästa vad som helst och man kan göra excentriska svarvningar.

En fyrbackschuck är lite mer användbar än en trebacks men den är lite farligare då ovala bitar riskerar att bara bli spända med två backar.

Vad är det här bilden, kan vara för att balansera axlar mm.

Protte

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 006 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Den mystiska prylen skulle kunna vara för att skära ner isoleringen mellan blecken i en nysvarvad kommutator?

11. S
    Medlem · 326 inlägg

stomneby

Medlem
    • Laddar…
  12. D

DennisCA

Medlem
    Jag vet inte hur många kugghjul som hör till. Vi räknade sju extra kugghjul, och några är förmodligen monterade i svarven... Baserat på denna bild räknar jag 11 kugghjul totalt:

1. 20
    2. 32
    3. 24
    4. 28
    5. 32
    6. 36
    7. 40
    8. 44
    9. 56
    10. 100
    11. 127

Det är svårt att säga om det saknas 4 st kugghjul eller om de är kugghjul som är monterade redan i svarven.

13. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Minst två är redan monterade i svarven men jag vet inte om de är där alla fyra.

Dessutom finns ju tre lösa fiberhjul

14. D

DennisCA

Medlem
    Jag funderade lite mera och om jag tolkar bilden rätt så behöver man ett hjul i spindeldockan, två mellanhjul och en till växellådan? 4 alltså i vilken given operation som helst, om någon av de tre första saknades borde väl inte svarven funka och om växellådans växel inte var monterad borde den väl inte ha funkat? Så jag tror alla 4 är monterade.

Jag räknade inte fiberhjulen dock, dom kanske hör till jo. JAg fick även det till 12 hjul totalt på en ny räkning.

15. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 282 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Spännande med din realtidsvånda! Har du bestämt dig ännu @DennisCA ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.