Byggahus.se

Svartmyror överallt....*morr*

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vi har svartmyror i hela trädgården, bon under plattorna i gräsmattan..you name it. Jag har provat att salta currypeppra myrr´a och nån gelé som skulle ta bort dessa utan resultat...
    [move] :([/move]

2. S
    Medlem Nivå 7

Re: Svartmyror överallt....*morr*

Och? Kan dom inte få bo där, under plattorna? Stör dom någon?

Eller menar du att du är rätt för att de ska göra skada på huset?

3. E
    Medlem Nivå 1

Dom stör mig genom att finnas på allt sittbart dom kan hitta. Det går inte att ha "kryp-rädda" människor på besök i trädgården för att dessa finns överallt.

Varje vår gör dom små (?!) försök att ta sig in i huset och det är lite tröttsamt.

Om de höll sig under plattorna skulle det vara ok, men det gör de alltså inte.

Ska tillägga att vi är dom enda på gatan som har det här problemet, och vi (grannarna och jag) har diskuterat varför men inte kommit fram till något vettigt.

4. T
    Medlem Nivå 6

Grattis. Våra är i huset.

5. U
    Medlem Nivå 7

En sån myra kröp in i kalsongen på en kompis och bet :surprised:
    Jösses va han hade ont :'(

Jag skulle nog kolla skadedjursförsäkringen och låta t.ex. Anticimex ta hand om problemet.

6. M
    Medlem Nivå 7

Farliga djur!

Anticimex?Ta hand om myror utomhus?
    Älgar?
    Ugglor? ::) ::)

7. B
    Medlem Nivå 1

Har du testat kanel? Det fick svartmyrorna att överge mitt utedass i alla fall. I trädgården får dom vara om dom vill. Även "kryp-rädda" kan vänja sig, vilket jag själv är ett levande bevis på. :)

8. M
    Moderator · Nivå 18

anticimex är storleksstyrda. Så länge det inte är större än en möss så tar de hand om det.

Dock är det en annan fråga om det går på försäkringen eller om du får slanta.

Älgen går inte in i ovanstående och ugglan fixar möss på egen hand

9. ankman
    Medlem Nivå 1

Min mor hade samma problem som du har hon köpte ett pulver som hon blanda med vatten och va biologiskt nerbrytbart det va nå portionsförp. om 3 i varje kart. och fanns på granngården att köpa.. bara att vattna och myrorna försvann

10. A
    Medlem Nivå 4

Baythion. finns att köpa överallt. Vi hade en myrstack med skogsmyror (Brrr!) och den vattnade vi två gånger med Baythion och nu är det misstänkt "dött" i stacken. Hoppas jag i alla fall. Effekten stannar kvar länge i jorden och skadar inte växter men man ska undvika att använda det vid sk vattenmiljöer. ;D
    Jag fick förresten tipset från anticimex, ringde dit och de tipsade om Baythion. Annars, sa de, kan man driva ner ett rör rätt ner i stacken i vinter och leda ner kalluft i boet. Det gillar inte mytstackarna ( ;D). annars är det bara att plocka fram spaden och köra ut myrorna i skogen.

11. Immobil
    Medlem · Nivå 17

...och funkar kanonbra. 8) Rekommenderas! :D

12. E
    Medlem Nivå 1

Vilka bra tips! Kanel och Baythion står först på inköpslistan.

[move]:D[/move]

En fråga till bara, Baythion skadar inga större djur eller mindre barn hoppas jag. Jag har både barn och igelkottar på tomten....(fast inte samtidigt)

[move] ;) ;) ;) ;) ;);D ;D ;D ;) ;D ;D ;D ;) ;) ;) ;) ;)[/move]

13. K
    Medlem Nivå 5

Är det en lämplig miljö för svartmyror (och det är det ju uppenbarligen) så är det meningslöst att försöka döda dem, eftersom de bara kommer att komma tillbaka.

Det är ungefär som att försöka utrota alla världens myggor genom att stå och spruta med en insektssprej.

Istället bör man göra trädgården mindre intressant för svartmyrorna. Plattorna kan man ha stenmjöl under istället för sand, det kan inte myrorna bygga bo i lika lätt som sand. Gräsmattan är svårare, om man vill ha en fin gräsmatta (med sandrik mark).

14. E
    Medlem Nivå 1

Kurt;

Det är sant, men varför har inte grannarna det här problemet?
    Det är precis som att hella grannskapets myrbestånd fått tuppjuck och beslutat sig för att bygga kollektiv i min lilla trädgård...
    :D

Stenmjöl åker också in på min inköpslista! Tack för tipset!

15. D
    Medlem Nivå 3

Det sägs skrämma liljebaggar också (de är lite större än myrorna), men det är nog snarast en fördel ;)