Hej!

Vi bor i en 1 o 1/2 plans villa och har ett problem med svart spont på vinden. Huset har aldrig haft någon vindslucka (hur kan man bygga ett hus utan att rita in och bygga en vindslucka/taklucka?) och det har varit lite oroande, eftersom vi inte har känt till statusen. Nu har vi tagit oss upp på vinden när vi skulle byta ut råspont på ena takkupan och det var ingen vacker syn. Jag har läst lite inlägg vad gäller liknande problem och jag inser att det är ett vanligt problem. Lite för vanligt och det verkar som om byggarna inte vet eller struntar i ventilationen.

Jag har också upptäckt fel på våra två kupor när det gäller i takläggningen. Vad har man då gjort? Jo, takpannorna är kapade i båda sidor mot vindskivorna, eftersom det hamnade i otakt med själva taket Nu får vattnet en slalombacke mot vindskivan och ytterkanten mot sponten. De skulle ha löst detta med att beställa nya bredare plåtar för att undvika en slalomtävling mot vindskivan (slarv).

När det gäller ventilationen så har vi ett sk. F- system för utsug från 2 badrum tvättstuga och köksfläkten, men det finns även tallriksventiler i sovrummen på övervåningen. Varm luft stiger det innebär att den varma luften inomhus som klarar att bära fler vattenmolekyler tar sig upp till en kall vind där vattnet kondenserar (daggpunkt på +5 till -5 grader). Jag undrade vart den luften tar vägen och svaret fick jag när vi titta upp på vinden. Röret slutade uppe på vinden strax ovanför isoleringen. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att en husleverantör har ritat ventilationen på detta sättet.

De har även lagt en luftspalt med tre reglar och en 1mm masonitskiva som isoleringen ska vila mot (ventilerad takfot). Det som har hänt är att masonitskivan har format sig efter reglarna dvs. S-formade och isoleringen som man har tryckt ner är för kort så att den har fjädrat upp och lagt sig mot sponten. Resultatet blir obefintlig ventilation via takfoten.

Jag anser detta vara byggslarv eller så var det ett vanligt sätt att bygga hus 1979.
Jag antar att jag som husägare är skyldig, eftersom vi inte har varit upp på vinden tidigare och upptäckt problemet fastän vi inte har haft ngn vindslucka. Försäkringsbolaget tar väl inte sådana ärenden, eller har jag fel?

Jag skulle uppskatta lite svar om någon har liknande erfarenhet och vad vi ska göra som åtgärd.

Jag har kontaktat ett saneringsföretag och de ska skicka prospekt och ev. komma hit för att rekommendera ngt. De har föreslagit Trygghetsvakten.

• Är trygghetsvakten ett måste eller kan man prova sig fram till ngn enklare och billigare lösning?

• Ska man installera Vindslucka inifrån huset eller taklucka? Finns det några nackdelar med taklucka? För oss är det nog enklare och billigare med taklucka.

• Jag antar att vi måste dra ut ventilationen från sovrummen så att de inte slutar på vinden. Det är ungefär 12 m mellan ventilerna och med spiro-anslutning. Ska jag koppla ihop dessa och leda ut den varma och fuktiga inomhusluften genom taket eller kan jag göra en 90° vinkel och leda ut det genom närmaste vägg (risk för kondensdropp)?

• Ska vi ha ventilen i sovrummet öppen eller stängd under vintern i nuläget? Jag vill stänga ventilerna för att minimera tillförsel av varm funktig luft till vinden, men det kanske blir sämre resultat för både vinden och inomhusklimatet.

• Räcker det med att bända tillbaka isoleringen och se till att de S-formade masonitskovorna blir raka igen så att ventilationen kommer igång från takfoten?

• Räcker det med att torka vinden och låta möglet självdö eller måste man sanera med ex. isblästring?

Några lösrykta svar.

Mögel slutar växa när klimatet blir "rätt" igen. Du behöver inte ta bort något även om det kanske känns bättre.

Innan du utför åtgärder, bestäm dig för hur hela lösningen ska se ut. Tex, ska du ha en TV Vind installerad så ska du inte fixa till takfotsventilation etc, tvärtom ska du proppa igen all okontrollerad ventilation av vinden.

Inomhusluft som ventileras upp på vinden ska du åtgärna omedelbart, det är alltid fel. Sovrummen ska ha en tilluftsventil, inget annat. Frånluft har du i kök eller badrum.

Tack!

Om jag har förstått rätt så är tallriksventiler för tilluft och konformade ventiler frånluft. Vi har tallriksventiler i sovrummen och om det är för tilluft så verkar det inte fungera som det ska. Om det är funktionens syfte så känns det lite olustigt att ta in luft från vinden eftersom jag inte vet hur det kommer att påverka klimatet.

Vi har även tallriksventiler i tre rum nere varav en kommer från vinden till en utbyggnad. Det är kallras från dessa ventiler, vilket tyder på att vi får tilluft från dessa. Utbyggnaden ser bra ut och den vinden kan jag kontrollera via en lucka i en av garderoberna på övervåningen. I utbyggnadens vind så ser jag ut genom takfoten och systemet verkar fungera.

Kan det vara så att det kommer att tillföras mer ventilation och generera tilluft från vinden till sovrummen om jag öppnar upp ventilationen till takfoten?

Det låter som att du har ett självdragssystem, ingen mekanisk ventilation?

Då är det definitivt fel att hämta tilluft från vinden. Du kan aldrig vara säker på att du bara har ett flöde från vinden och ner in i huset. Det mest troliga är väl att varm luft stiger uppåt och ger motsatt effekt.

Om du har ventilerna kvar, koppla på spirorör så att du hämtar luft utifrån. Alternativt, proppa ventilerna och ta upp hål i väggen istället. Eller, proppa ventilerna och ha fönstren på glänt.

Har du en mekanisk ventilation med fläkt nånstans kan andra principer gälla och då törs jag inte uttrycka mig så kategoriskt.

Vi har ett mekaniskt fläcksystem med frånluft i badrummen uppe och nere samt i tvättstugan och köksfläkten. Badrumsdörren är naturligtvis normalt stängd så det blir svårt för luften på övervåningen att ta sig in till den mekaniska ventilen. Ventiler sitter ovanför de flesta fönstren (dock ej uppe) och de ger en bra genomströmning. Jag får fundera ut ngn bra lösning med det befintliga och se om det ger resultat.

Takluckan måste monteras så snart som möjligt så att jag kan ta mig upp på vinden. Jag får helt enkelt prova olika alternativ och mäta mig fram för att uppnå en godkänd luftfuktighet så att tillväxten bromsas.

Möggel på vinden brukar bero på:
1.Yttertaket läcker in vatten.
2.Det kommer in varmfuktig innomhus luft på vinden som kondenserar.

Alternativ 2 är mycket vanlig.
Så du bör fixa en luft spalt i badrums dörrarna så du får bra drag där. Viktig att fuktig luft snabbt kommer ut...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.