Vad är det bilden visar?
Gå upp på vinden en smällkall stjärnklar vinternatt. Jag slår vad om att du har rimfrost där det nu är svärtat. Om bilden visar undertaket så är det en köldbrygga mot vilken fukten i luften däruppe kondenserar mot.
Kallvinden är en riskkonstruktion.
Gå upp på vinden en smällkall stjärnklar vinternatt. Jag slår vad om att du har rimfrost där det nu är svärtat. Om bilden visar undertaket så är det en köldbrygga mot vilken fukten i luften däruppe kondenserar mot.
Kallvinden är en riskkonstruktion.
Eller så har du en läcka från taket. Känns som vatten har letat sig in utifrån på något sätt. Är gipsväggen brandväggen mot grannhuset? Är det grannens vind på andra sidan eller är det yttervägg?
Jag har haft ett parhus tidigare där byggfirman hade fuskat med tätningarna vid nocken så när det regnade så for det ner vatten på insidan av taket.
Jag har haft ett parhus tidigare där byggfirman hade fuskat med tätningarna vid nocken så när det regnade så for det ner vatten på insidan av taket.
Det är grannens vind på andra sidan, fixade en bättre bild idag.svebbe skrev:Eller så har du en läcka från taket. Känns som vatten har letat sig in utifrån på något sätt. Är gipsväggen brandväggen mot grannhuset? Är det grannens vind på andra sidan eller är det yttervägg?
Vad ska man göra åt detta? Kan det vara en läcka från utsidan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med Charta77, kan vara så att dom har spikat fast regeln genom taket. Sedan har regnvattnet följt spiken ner genom taket. På något sett så måste du utifrån se om du kan se om det finns något som kan orsaka skadan. Om du har takpannor så måste du lyfta på dom där regeln/läckan är och se om det sticker upp någon spik eller om det är någon spik som spikats ner där. Även kontrollera om det är någon skada på pappen där.charta77 skrev:
Vatten är ett helsike och har en förmåga att leta sig in på konstiga sätt.
Hej,
jag är inte särskilt sakkunnig och därför skulle jag inte vilja rekommendera nåt men i mitt fall var hela taket trasigt och otätt. Så jag tätade alla hål som fanns med en tätningsband på bitumenbas och sedan strök jag takytan med takmassa / kallasfalt. Vet inte om det var en bra lösning men taket är nu tät i ett år och jag har köpt lite tid tills jag är tvungen att byta takbeklädnaden.
Inga försäkringar täcker utifrån inträngande vatten, om det inte sker hastigt och beror på "stormskada". Och "kondens" pga riskkonstruktion vill de heller inte vara med att bekosta (gäller ju varenda hus i landet).Locke skrev:
Försvann svartmöglet då eller finns det spår av det kvar?Thorsten84 skrev:Hej,
jag är inte särskilt sakkunnig och därför skulle jag inte vilja rekommendera nåt men i mitt fall var hela taket trasigt och otätt. Så jag tätade alla hål som fanns med en tätningsband på bitumenbas och sedan strök jag takytan med takmassa / kallasfalt. Vet inte om det var en bra lösning men taket är nu tät i ett år och jag har köpt lite tid tills jag är tvungen att byta takbeklädnaden.
Nej, jag bara stoppade vattenintrånget därmed.
På mind vind ser det ut som om det är rötan och inget svartmögel. Så brädan stannar kvar tillsvidare.
Jag hittade en tråd som är kanske till hjälp för dig:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/139981-svart-svart-svart.html
På mind vind ser det ut som om det är rötan och inget svartmögel. Så brädan stannar kvar tillsvidare.
Jag hittade en tråd som är kanske till hjälp för dig:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/139981-svart-svart-svart.html
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Svartmögel på råsponten på vinden.
Tak & Vind -
Svartmögel på vinden - tvätt och behandling
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är det här svartmögel och vitmögel? ( vinden) Vågar vi köpa huset?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Svartmögel på vinden?
Tak & Vind -
Svartmögel på vinden
Ventilation