Vi flyttade in i en bostadsrätt för ett år sedan. I sovrummet har det legat ett laminatgolv som jag nu rivit upp för att lägga parkett istället. Laminatgolvet låg ovanpå originalgolvet (någon form av plastgolv, möjligen linoleum) med ett lager papp emellan. Vid det ena fönstret hittade jag svartmögel. Se bild.
Frågan är: räcker det att tvätta bort möglet noggrant innan jag lägger nya golvet? Eller är det risk att det växer till sig igen? Jag tänker att plastgolvet är så tätt att möglet inte kan ha satt sig alltför djupt i materialet. Och att trolig orsak till möglet, om det nu spelar någon roll, är att golvet inte var helt torrt innan de förra ägarna la på laminatgolvet (troligen strax innan vi flyttade in för ett år sedan). Tänker jag rätt?
Frågan är: räcker det att tvätta bort möglet noggrant innan jag lägger nya golvet? Eller är det risk att det växer till sig igen? Jag tänker att plastgolvet är så tätt att möglet inte kan ha satt sig alltför djupt i materialet. Och att trolig orsak till möglet, om det nu spelar någon roll, är att golvet inte var helt torrt innan de förra ägarna la på laminatgolvet (troligen strax innan vi flyttade in för ett år sedan). Tänker jag rätt?
Funderar lite på orsaken till möglet. Det låter för mig lite långsökt att golvet skulle varit blött när laminaten lades. Hur ser det ut kring fönstret, det har inte kommit in vatten den vägen?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
det har antagligen läckt i vatten på nåt sätt vid något tillfälle. Antar att det kändes torrt nu? Kanske nån som helt sonika svabbat golvet med lite väl frikostigt med vatten.
Förstår din tanke. Men det finns inget tecken på fukt som runnit längs väggen nedanför fönstret, och möglet börjar en liten bit ut från plastlisten vid väggen. Det var därför jag tänkte att de kanske hade fönstret öppet och så regnade det in lite precis innan de la på laminatgolvet. Dessutom fanns det rejäla smutsfläckar under pappen på andra ställen, som jag lätt kunde tvätta bort med en trasa. Med andra ord så verkar det lite som att de förra ägarna bara la på det där laminatgolvet innan försäljningen men fuskade rejält med förarbetet.Centano skrev:
Ja det är helt torrt. Tvivlar på att de överhuvudtaget svabbade golvet innan de la på laminatgolvet med tanke på hur mycket smuts som låg under… 😬 Men som jag skrev i ett annat svar, kanske det regnade in lite från fönstret när de höll på med golvläggningen?S Stefan1972 skrev:
EDIT: Jag inser nu att du kanske menade att laminatgolvet kan ha svabbats med för mycket vatten, alltså när det låg på plats - kan ju stämma förstås!
Redigerat:
Efter att ha läst tråden blir jag nyfiken. Hur har detgått medsvartmöglet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rensa ur golv-isolering i trossbotten i ett1800-tals timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Vad för underlag till el-golvvärme och klinkers
Golv -
Vad ska man ha för underlag - Bolongolv
Golv -
Golvbrunn 70-tal, luktar - vad göra?
Tvättstuga -
Hej, jag behöver hjälp med att förstå hur golvvärmen fungerar - El