Har just köpt denna bostadsrätt och har inte flyttat in än. Föreningen (HSB) ska göra besiktning men det blir dessvärre inte innan inflytten.
Är detta troligen svartmögel eller bara skit? Ser inte så bra ut.
Det var rörmokaren som såg det i ena stamhuset som hade en lucka "gömd" inuti ena köksskåpet.
Och vems ansvar är det troligen att åtgärda - mitt eller brf? Jag bör antagligen inte fråga juridiska frågor på detta forum, men någon kanske har egen erfarenhet.
Skulle ha zoomat in på bilderna så jag såg bättre själv.
Är detta troligen svartmögel eller bara skit? Ser inte så bra ut.
Det var rörmokaren som såg det i ena stamhuset som hade en lucka "gömd" inuti ena köksskåpet.
Och vems ansvar är det troligen att åtgärda - mitt eller brf? Jag bör antagligen inte fråga juridiska frågor på detta forum, men någon kanske har egen erfarenhet.
Skulle ha zoomat in på bilderna så jag såg bättre själv.
Är det fuktigt eller torrt? Om det är torrt kan du testa att putsa bort med mögelborttagningsmedel eller slipa bort det (mask rekommenderas). Kommer det tillbaka har du sannolikt ett problem, om det håller sig borta var det bara skit eller gammalt torrt mögel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Om du menar att det är ett utrymme för stamledningar, kan t.ex. kallas för slits, så är det normalt ett utrymme som föreningen är ansvarig för och åtgärder faller därför på den. Men styrelsen bestämmer då också om och vad de vill göra. Om du vill göra något annat så kan du fråga om tillstånd för det du skulle vilja göra.T trumlund skrev:
Brf ska göra besiktning/tillsyn av hela lägenheten snart och åtgärdar om något behöver fixas.Centano skrev:
Får inte tillgång till lghtn förrän på fredag em.
Det är i hörnet på köket, inte yttervägg, slitsen. Det är säkert sådan du nämner, även i badrummet. Är väl vanligt där? Lghtn har stått tom i 6-12 månader
Kanske har läckt någon gång i kök eller badrum så att lite mögel hann växa till av vattnet. Det kanske också förklarar varför det ligger gamla tidningar och trasor i slitsen - ett försök att suga upp vattnet som glömdes bort? Städa bort trasorna/tidningarna, dammsug och spruta på 20% Klorin i en sprayflaska på påväxten så bleks det bort. Upprepa eventuellt Kloringbehandlingen dagen efter för fullständigt resultat.
Om det inte finns en pågående läcka. Då måste ju den åtgärdas.
Om det inte finns en pågående läcka. Då måste ju den åtgärdas.
Klicka här för att svara