Hej!

Vi anlitade ett företag för att bygga vårt badrum för lite över 2 år sedan.

Upptäckte för några månader sedan att de börjat bildas lite svartmögel i dusch hörnan, har försökt och skrubba rent med diverse medel för hemmabruk /klorin, ättika. Det har dock satt sig i själva fogen och går verkligen inte bort. Börjar se att de sakta men säkert börjar bildas mögel på fler ställen...

Badrummet är som sagt i princip nybyggt och vi har redan fått svartmögel och jag tycker även att själva fogarna ser slitna ut med mindre sprickor.

Har kontaktat firman som byggde badrummet, men har inte fått någon respons och jag misstänker att vi inte heller kommer att få något svar....

Har kontaktat vårt försäkringsbolag, men de hoppar bara in om det är en konstaterad vattenläcka.

Hur vet man om det är en vattenläcka bakom tätskiktet eller att det endast är otur att vi fått mögel?

Det är ett litet badrum och ett äldre hus, vi duschar relativt ofta, men har haft ungefär liknande förutsättningar tidigare i badrum som är över 20 år gamla och aldrig upplevt något liknande gällande mögel eller slitaget på fogarna. Inga pedanter gällande städning, men har funkat bra i tidigare lägenheter.

Jag har testat ventilationen som finns (hål i taket) och det är helt ok sug vad jag kan läsa mig till, testade genom att sätta ett papper under ventilationen och papper satt kvar.

Vet inte hur jag ska gå vidare och skulle bli tacksam för råd.

Är det värt och ta in en oberoende besiktningsman? Känns som att vi först måste få klarhet om det är en vattenläcka eller ej.

Om det inte är vattenläcka, så kanske det är möjligt och ta in en saneringsfirma för att ta bort mögel och sedan ta in någon som kan byta ut angripen fog och sätta dit ny?

/Helen.

• Hörn med vita kakelväggar och grått golv, försämrad fog och mögel vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg över en kaklad yta med synliga fogar och några ojämnheter.
    Skapa konto
  • Vit kakelvägg, fogar, silverfärgad kantlist, del av bänkskiva i förgrunden.
    Skapa konto
  • Kakelvägg, fog med mögel, behov av rengöring.
    Skapa konto
  • Kakel, fogmassa, granitbänk, kök, smuts, behov av rengöring, närbild, interiör, hörn, enkelt, hemmiljö.
    Skapa konto
  • Vita kakelplattor med mögel eller smuts i fogarna i ett hörn.
    Skapa konto
Helt normalt , städa oftare bara

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och dra ned på mängden sura rengöringsmedel. Fogen ser helt vittrad ut så den måste ha utsatts för en massa syra under åren.

• Gilla
Maria Lörne och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H helaan skrev:
Upptäckte för några månader sedan att de börjat bildas lite svartmögel i dusch hörnan, har försökt och skrubba rent med diverse medel för hemmabruk /klorin, ättika. Det har dock satt sig i själva fogen och går verkligen inte bort.
Om du har duschdörrar som du brukar fälla in mot väggen så blir det antagligen bättre om du inte gör så för bakom infällda dörrar blir det inte mycket till ventilation utan det blir väldigt fuktigt. Fukten ihop med lite tvålrester, hudceller etc. blir kalas för möglet.

Efter rengöring så brukar själva möglet vara borta däremot så har det redan påverkat fogmaterialets färg och det återställs inte av rengöring.

Tillägg: Man kan köra över kaklet och duschdörrarna med en fönsterskrapa efter duschen för att få bort en hel del av vattnet från ytorna och ner i golvbrunnen, det blir mindre vatten som avdunstar och därmed inte fullt så fuktig luft.

Redigerat:
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Tycker fogen ser betydligt äldre ut än 2 år.. Jag köpte något som hette mögelbort i en sprayflaska från Bauhaus som jag använde i en gammal lägenhet som hade svartmögel eller vad det nu är och fogarna blev som nya. Därefter rengjorde jag oftare med vanligt rengöringsmedel.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Tycker fogen ser betydligt äldre ut än 2 år.. Jag köpte något som hette mögelbort i en sprayflaska från Bauhaus som jag använde i en gammal lägenhet som hade svartmögel eller vad det nu är och fogarna blev som nya. Därefter rengjorde jag oftare med vanligt rengöringsmedel.
Hej. Tack för tips! ja fogen ser inge vidare ut tyvärr, extra jobbigt när vi ska sälja lgh inom en överskådlig syn och det ser ut såhär :(

BirgitS BirgitS skrev:
Om du har duschdörrar som du brukar fälla in mot väggen så blir det antagligen bättre om du inte gör så för bakom infällda dörrar blir det inte mycket till ventilation utan det blir väldigt fuktigt. Fukten ihop med lite tvålrester, hudceller etc. blir kalas för möglet.

Efter rengöring så brukar själva möglet vara borta däremot så har det redan påverkat fogmaterialets färg och det återställs inte av rengöring.

Tillägg: Man kan köra över kaklet och duschdörrarna med en fönsterskrapa efter duschen för att få bort en hel del av vattnet från ytorna och ner i golvbrunnen, det blir mindre vatten som avdunstar och därmed inte fullt så fuktig luft.
Hej! tack för tips, ska testa att ta bort extra vatten med skrapa, för att inte förvärra problemet.
Ja tyvärr är ju fogen redan skadad så att säga, får se om det är möjligt och byta ut fog.
Tack för att du tog dig tiden att svara.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt normalt , städa oftare bara
Hej,

Tack, yes ska testa det för att inte förvärra problemet.

tycker inte det ser ut som mögel överhuvudtaget. Mest normal smuts som gärna samlas sådär.

• Gilla
Maria Lörne och 4 till
  • Laddar…
Thomas59
Ser inte heller något mögel, bara en förfärligt ful fog och något som troligen bara är gammal hederlig smuts. Lätt att det blir så när fogen ser ut som den gör hos er.

Det går att kratsa bort/fråsa bort fogen (ex med dremel, finns en särskild fogfrästillsats) och foga på nytt, men beroende på badrummets storlek kan det bli ett jättejobb. Viktigt också att då inte kratsa/fräsa för djupt då tätskiktet då kan skadas.

Några tecken på vattenskador kan jag inte se på bilderna i alla fall.

Fogfräs: https://www.gardenstore.se/26150568...BzbGptzz_m64cLaFSt_SQVAo8ayeHhkwaAmKHEALw_wcB
Svart Dremel-tillsats för precisionsarbete, kanske till att ta bort fogar mellan kakel.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Något mögel lär ju inte finnas kvar efter all behandling däremot så kan ju möglet påverkat fogar så att de har ändrat färg.

S Stefan1972 skrev:
tycker inte det ser ut som mögel överhuvudtaget. Mest normal smuts som gärna samlas sådär.
Hej tack för svar.

Det skulle ju vara toppen om det inte är mögel, men har städat normalt så tycker det är konstigt att det blivit så här illa :(

BirgitS BirgitS skrev:
Något mögel lär ju inte finnas kvar efter all behandling däremot så kan ju möglet påverkat fogar så att de har ändrat färg.
Hej,

Tack för svar.

Förhoppningsvis är det borta, men läst att det finns i "luften" vilket gör mig orolig för att det ska bli mer mögel.
Ja fogen har ju tyvärr ändrat färg, funderar på att byta ut fogen, vilket inte verkar helt omöjligt :)

Thomas59 Thomas59 skrev:
Ser inte heller något mögel, bara en förfärligt ful fog och något som troligen bara är gammal hederlig smuts. Lätt att det blir så när fogen ser ut som den gör hos er.

Det går att kratsa bort/fråsa bort fogen (ex med dremel, finns en särskild fogfrästillsats) och foga på nytt, men beroende på badrummets storlek kan det bli ett jättejobb. Viktigt också att då inte kratsa/fräsa för djupt då tätskiktet då kan skadas.

Några tecken på vattenskador kan jag inte se på bilderna i alla fall.

Fogfräs: [länk]
[bild]
Hej!

Tack för din input.

Varit orolig för vattenskada, men förhoppningsvis är det bara en väldigt tråkig och ful fog..
Vilket verkar gå att byta ut med rätt verktyg. Det är ett litet badrum och det är bara en yta i duschen som har en ful fog, vilket gör att det borde gå rätt lätt och fort att byta ut. Problemet är som sagt att inte förstöra tätskiktet. Får kanske leja ut det jobbet för att vara på säkra sidan :)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och dra ned på mängden sura rengöringsmedel. Fogen ser helt vittrad ut så den måste ha utsatts för en massa syra under åren.
Hej,

Tack för input.

Det enda rengöringsmedel vi använt är just bikarbonat/ättika för mögel, annars är det vanlig såpa.
Men kanske är så att bikarbonat/ättika, inte är helt skonsamt för fogen?

Fogen är endast 2 år gammal, så förstår inte varför den blivit så sliten :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.