Rivit upp plastmatta och golvspån ner till undergolv i en 20-talsvilla. Började lägga in nytt spån, men när jag kommit ut till huset igen så är det svart längst ner vid gammal tapet där man ser bakomliggande masoniten. Jag la inte märke till något när jag la in nya spånet, men jag kan helt enkelt bara varit halvblind av någon anledning.
Är det svartmögel? Det luktar ingenting. Det har även legat någon form av svart papp under gamla golvspånet som varit uppvikt en bit på väggen. Den känns lite "luddig" på undersidan. Funderar på om det är den som färgat av sig på masoniten?
Är det svartmögel? Det luktar ingenting. Det har även legat någon form av svart papp under gamla golvspånet som varit uppvikt en bit på väggen. Den känns lite "luddig" på undersidan. Funderar på om det är den som färgat av sig på masoniten?
Man ska väl inte heller vara alltför nojig över svartmögel.
Dess sporer finns ju precis överallt, och väntar bara på att saker ska bli tillräckligt fuktigt.
Så är det/har det bara blivit torrt så händer det ju inget mer sen.
I ytterväggar är det ganska vanligt att man hittar svart som man kan tro är svartmögel, men det är bara ett litet litet luftläckage som under årens lopp lagt av svart damm där.
Dess sporer finns ju precis överallt, och väntar bara på att saker ska bli tillräckligt fuktigt.
I ytterväggar är det ganska vanligt att man hittar svart som man kan tro är svartmögel, men det är bara ett litet litet luftläckage som under årens lopp lagt av svart damm där.
Som nybliven husägare svettas man ju av minsta lilla antydan till problem också.Mikael_L skrev:
Man ska väl inte heller vara alltför nojig över svartmögel.
Vet någon vad det är för typ av duk/papp som ligger under spånen? Verkar även sitta bakom masoniten i innerväggarna.
Okej!Rickard.ag skrev:
Om jag lägger nytt spån på det gamla undergolvet, är det ok att ersätta den gamla svarta pappen med grålumpapp? Dvs brädundergolv-grålumppapp-golvspån. Eventuellt ytterligare ett lager grålumpapp sen nytt furugolv?