Byggahus.se
Rivit upp plastmatta och golvspån ner till undergolv i en 20-talsvilla. Började lägga in nytt spån, men när jag kommit ut till huset igen så är det svart längst ner vid gammal tapet där man ser bakomliggande masoniten. Jag la inte märke till något när jag la in nya spånet, men jag kan helt enkelt bara varit halvblind av någon anledning.

Är det svartmögel? Det luktar ingenting. Det har även legat någon form av svart papp under gamla golvspånet som varit uppvikt en bit på väggen. Den känns lite "luddig" på undersidan. Funderar på om det är den som färgat av sig på masoniten?

• Vägg med gammal tapet överst och mörk misstänkt mögelskada längs med golvet där bakomliggande masonit syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möjlig svartmögel längst ner på masonitvägg bakom äldre tapet i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Düsseldorff
Ser inte riktigt ut som svartmögel. Brukar vara mera prickigt så att säga. Dessutom luktar det mesta svartmögel rätt speciellt, typ unket eller fränt beroende på mögeltyp.

Mikael_L
Man ska väl inte heller vara alltför nojig över svartmögel.
Dess sporer finns ju precis överallt, och väntar bara på att saker ska bli tillräckligt fuktigt.
Så är det/har det bara blivit torrt så händer det ju inget mer sen.

I ytterväggar är det ganska vanligt att man hittar svart som man kan tro är svartmögel, men det är bara ett litet litet luftläckage som under årens lopp lagt av svart damm där.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Man ska väl inte heller vara alltför nojig över svartmögel.
Dess sporer finns ju precis överallt, och väntar bara på att saker ska bli tillräckligt fuktigt.
Så är det/har det bara blivit torrt så händer det ju inget mer sen.

I ytterväggar är det ganska vanligt att man hittar svart som man kan tro är svartmögel, men det är bara ett litet litet luftläckage som under årens lopp lagt av svart damm där.
Som nybliven husägare svettas man ju av minsta lilla antydan till problem också.

Vet någon vad det är för typ av duk/papp som ligger under spånen? Verkar även sitta bakom masoniten i innerväggarna.

• Slitet bitumenpappstycke på vitt underlag, som används som fuktspärr i hus.
    Skapa konto
  • Husets hörn med synlig svart duk under spån, masonitskiva och tapet, tecken på renovering.
    Skapa konto
Rickard.
Min gissning är att pappen är en AC350 som användes som "ångspärr" innan plastfolien tog över. Vad den gör på innerväggarna vet jag inte riktigt dock.

• Gilla
bogani
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Min gissning är att pappen är en AC350 som användes som "ångspärr" innan plastfolien tog över. Vad den gör på innerväggarna vet jag inte riktigt dock.
Okej!

Om jag lägger nytt spån på det gamla undergolvet, är det ok att ersätta den gamla svarta pappen med grålumpapp? Dvs brädundergolv-grålumppapp-golvspån. Eventuellt ytterligare ett lager grålumpapp sen nytt furugolv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.