Svartmögel

9k läst  3 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag är i färd med att köpa ett hus. Taket är Brutet sadeltak eller Mansardtak, alltså dubbla snedtak.

Besiktningsmannen konstaterade 50% svartmögel på vinden. Träet ska inte ha tagit skada, det ligger ytligt. Där fanns också någon annan mögelsvamp, som är vit, skimarande.

Min huvudfråga är, ska jag direkt säga nej till huset. Vi har allergi i familjen, och det är kanske jättedumt att köpa ett hus med mögel.

Besiktningsmannen sa att man kan ta bort möglet med Benzalkalym klorid (eller något sånt), som ska skydda från återväxt i 10 år. Eller Buracol, som ska skydda i 2 år. Jag förstod det som att möglet försvinner omedelbart och att man sen i princip är skyddad helt och hållet under dessa år.

Tak mellan ovanvåning och vind och väggar är isolerade
    med små frigolitkulor. Det är fyllt tätt ända upp med dessa kulor. Det finns ingen luftspalt mellan isolering och tak.

Han berättade att detta kan vara ett skäl till att temparaturen sänkts på vinden och att det blir kondens på vinden.

Så min undran är, vad gör man. Kan en luftfuktare på vinden lösa problemet. Om man tar bort isoleringen, löser man problemet då? Fast då får man höga driftskostnader, för det finns ingen annan isolering.

Bör man sätta in en diff spärr eller ång spärr, eller vad det heter. Det finns inte idag förstod jag.

Besiktningsmannen sa, som jag inte fullt förstod, att det är dumt att att överhuvudtaget ha någon ventilation på vinden. Det fanns en ventil på varje gavel. Han menade att detta sänker lufttemperaturen på vinden, som orsaker man kondens. Jag skulle ha trott tvärtom, att det är bra att vädra ut den våta luften.

Kan man lita på att de Benzalkalym klorid eller Buracal verkligen tar bort möglet. På Upplands mogelhundservice hemsida står det "Man kan inte bespruta eller torka ut en mögel/bakterieskada, så att den inte fortsättningsvis påverkar oss medicinskt negativt."

Är det kanske oklokt att köpa ett sånt här hus. Eller är det så att lite mögel på vinden i själva verket är ganska ofarligt.

Husköpare

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Svartmögel

Ventelera en vind är inte lätt.. För mycket så får man in Fuktig luft.. för lite får man inte bort den fuktiga luften.. Att inte ventelara Vinden överhuvudtaget kan man göra om man inte får in någon fukt på vinden.. men det får ni i dag..

Huvudproblemet är troligen att ni får in fuktig (innomhus)luft på vinden som sedan kondenserar.

Det man kan göra är att höja tempen på Vinden. tex ta bort isolering = högre värme kostnader.

Det bästa är att se till att den fuktiga luften inte kommer upp på vinden överuvudtaget....

Detta kan göras med Diffspärr/ångspärr Under isoleringen, helst under taket innomhus i boytan. inte lätt.

Öka ventelationen innomhus är vad ni änn gör ett måste, det är för dålig i dag. Förhoppningsvis räcker det att göra enbart öka innomhus ventelationen. Ventelra ut den fuktiga innomhus luften. Tex badrum sätt en fläkt där. låt köksfläckten stå på 24/h.

Vad är det för uppvärming i dag..? vad är det för ventelation idag?

ps givet vis ska ni ta bort mögglet, men fixa källan också ds..

3. H
    Medlem Nivå 1

Tack för ditt svar.

Jag har sett att flera firmor, t.ex. Ocab, har lösningar som bygger på att man fuktar av luften på vinden. Kan detta vara tillräcklig åtgärd.

Vi har svartmögel på vinden, men har inte haft möjlighet att kontrollera de branta taket som omsluter innerväggen på andra våningen. Där ligger proppfullt med frigoligt kulor, som isolering.

Själv gissar jag att det säkraste och bästa är att ta bort isoleringen på sidorna. Sätta dit en ångspärr runt hela ovanvåningen. Sätta luftspalter längs det branta taket, och sätta dit isolering igen. Har du samma uppfattning?

Att bara sätta avfuktare på vind kan vara vanskligt, eftersom jag inte vet hur det branta taket ser ut?

Vi har alltså brutet tak, mansard tak.

Vänliga häslningar

Husköpare

4. P
    Medlem Nivå 10

jag tycker att det låter som om du har koll på läget... känns tryggt..

Dock skulle jag undvika att installera luftavfuktare.. Kostar bara en massa pengar i installation & drift..

Även om det är det troligaste enklaste sättet att lösa det på..

att göra som du säger dit med ångspärr & luft spalter låter som om du kommer få bukt med problemet för gott.. = satsa på det. Troligen det billigaste sättet i längden i allafall..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: