Byggahus.se

Svartmögel

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag är en framtida villaägare och funderar på att köpa ett hus.

Huset jag tittar på har "mikrobakteriell påväxt" uppe vid kattvinden. Detta har jag lärt mig är samma sak som svartmögel!?...
    Är det någon som vet hur man bekämpar detta?

Jag har även spädbarn, är det någon som vet hur pass skadligt svartmöglet är? Och hur pass "lokalt" problemet är. Jag har hört att svartmöggel mest stannar runt det området som det finns vid. Dvs sprider sig inte så mycket i luften till andra delar av huset.

Någon som har lite insikt?
    Tacksam för all hjälp!=)
    -- Rincewind

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Svartmögel

Det väsentliga är ju att få stopp på det, sedan är det (oftast) inte så mycket att det är farligt. Var gränsen går vet jag inte. Men jag tror att så länge du har det på kattvinden, OCH får stopp på tillväxten så är det ingen fara.

Men detta att få bort fukten från kattvinden kan vara enkelt, men det kan också vara svårt. Beror på konstruktionen.

Svartmögel är inte som någon sorts smitta ett hus kan råka ut för. Allt virke får svartmögel om det utsätts för fukt en längre tid. Sporerna finns alltid överallt.

3. R
    Medlem Nivå 1

Hmm oki.. Tacksam för svaret..
    Men hur hindrar man spridningen av svartmögglet då?
    Eller finns det något gift som dödar allt svartmöggel.

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

brukar oftast lösas genom god ventilation.

5. R
    Medlem Nivå 1

Oki.. Men finns det något sätt att ta bort det befintliga på då?

6. H
    Moderator · Nivå 25

Man får inte bort det befintliga om man inte byter ut angripet virke, det brukar man tydligen inte behöva göra, såvida det inte handlar om väldigt kraftiga angrepp, då virket blivit direkt murket.

Men däremot så måste man förbättra ventilationen, och ev förhindra att fuktig luft (innifrån huset) når ut till de kalla ytorna på kattvinden. Det som skapar problemet är för det mesta att luft med hög luftfuktighet innifrån huset kommer ut i den kalla kattvinden (eller andra utrymmen), då kondenserar fukten på de kalla ytorna. Om man då har god ventilation så minskar man problemet, kondensen som trots allt bildas dunstar bort i den torrare luften som ventileras in utifrån osv.

Om påväxten får fortsätta så skadas dels träet, dels sprider möglet då sporer som kan komma in i huset (med ev. hälsopåverkan). Om ytorna hålls torra så "sover" möglet.

Det finns en del medel (sök här på forumet) som kan döda svamparna, men om man inte har ett allvarligt angrepp så kanske man skall fundera över vilket som ev. kan ha störst hälsopåverkan.

7. R
    Medlem Nivå 1

Hmm tackar för det utomordentliga bra svaret.

Är det någon som vet vad svartmöggel kan ha för inverkan på små-barn?
    Och hur vet man om det har börjat sprida sig? osv??

*orolig*