Svartmögel, prickar

5k läst  3 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag håller på att åtgärda den sista delen av vinden, cirka 40kvm.

Gammal isolering ut
    Ökad ventilation genom mögelstoppers
    Plast i taket invändigt för att täta så mycket det går nedåt
    Lösull

På denna del av vinden är råsponten svartprickig, säg att minst hälften av råsponten är angripen. Angränsande vindsutrymmen som redan är åtgärdade är ej skadade.

Bör man behandla möglet på någotvis innan man monterar takfotsventilation etc och det blir svårt att komma åt? Om man tex kör på Boracol, hur gör man det på ett vettigt sätt utan att förgifta sig själv på kuppen? Sprayar man eller penslar man? Ansiktsmask med rätt filter finns att tillgå men jag är ändå fundersam på hur man brukar göra detta i praktiken på större ytor.

2. C
    Medlem · Nivå 10
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Svartmögel, prickar

Tack för tipset.

För att vara på säkra sidan är det väl bäst jag inhandlar några dunkar och spayar lite på taket. Att rolla hela ytan med Boracol känns inte så där helfestligt.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Svartmögel, prickar

Har pratat med Jape.

En väldigt viktig skillnad mellan Boracol och Mögelfri är att Boracol vandrar i träet och stannar inte på yta. Svartmögel håller sig på ytan och i mitt fall är det således viktigt att behandling sker på ytan. Boracol är således inte bara onödigt giftigt, det kan vara så att det inte alls funkar som tänk heller.

Det finns varianter av Boracol som får sprutas, men inte för konsumentbruk.

Mögelfri kan sprutas, halvmask med P2-filter samt täta glasögon anbefalles.

Nu åker jag och köper 10 liter Mögelfri!!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: