Byggahus.se

Svartmögel på vind verkligen farligt?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Undersidan på yttertakspanelen på vinden är svart ut mot takfoten på många ställen.
    På vilket sätt kan det vara så pass farligt at jag måste åtgärda detta? Det är ju där uppe... :-/

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Re: Svartmögel på vind verkligen farligt?

Inte bra på sikt förstås.....

Hur länge sedan upptäckte du det?
    Byggnadsår?
    Ventilation (takfot/gavel)?

3. T
    Medlem Nivå 6

Byggår -47.
    Spånisolering ingen plast.
    Dålig ventilation i takfot, endaste ett fack på varje långsida.
    Har varit tegeltak men förra ägarn bytte till korrugerad aluplåt nån gång -80.

Vinden var svart redan när jag köpte -01.

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12
  5. T
    Medlem Nivå 4

Jag är ju en av de som inte tycker men ska öka ventilationen på vinden. Men helt riktig är det viktigt att se över ventilationen inomhus. Många av dessa problem med svartmögel på vindar beror på våra nyare vanor. När ditt hus byggdes 1947 så fanns det knappast dusch inne. Sedan följde utvecklingen och man byggde badrum med badkar, ofta i källeren. Personlig hygien med ett varmt bad någon gång i veckan ökar visserligen fuktproduktionen inomhus, men inte på långa väger vad som är fallet idag när alla i familjen duschar var och varannan dag. Det ger ett enorm högt ångtryck som måste ventileras bort mekaniskt. Luftomsättningen skall vara 0,5 oms/tim=all luft skall bytas varannan timme. Fuktproduktion i ett hushåll ligger mellan 7-14 liter per dygn beroende på familjsammansättning. Det är ganska mycket vatten som ska ventileras bort.
    Tartan

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12