Byggahus.se

"Svartmögel" på kallvind garage (ej uppvärmt) men inget på kallvind villa (uppvärmd)?

1. J
    Medlem · ? · 283 inlägg

josa100

Medlem
    1. Behöver jag göra något åt de svarta prickarna i garaget (det är ju ett garage 20 år gammalt och råd som gäller för villor med inomhusluft etc kanske inte gäller här??).
    2. Ska man värma garaget då det bevisligen verkar hjälpa för villan?
    3. Annan lösning?

Skillnaden mellan villan och garaget är att villan är uppvärmd. Är det orsaken till prickarna i garget?

Jag har ett garage och en villa byggd av myresjöhus. De är konstruerade på samma sätt. Garaget är inte uppvärmt men är isolerat. Villan har golvvärme och är alltid uppvärmd. Det är i båda fallen kallvind.

Skivorna som utgör svall har svarta prickar på undersidan i garaget men inte i villan. Det är färre prickar vid takfoten i garaget än i nocken. Det finns inga prickar i villans yttertak.

Det står ingen bil i garaget vintertid som kan tillföra fukt.

Garaget har luftning vid takfot och vid gavlarna.

Video från garagetakets insida:

Garge taket:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200803_090600.jpg

Villans innertak utan prickar (luddet i taket är lösullsisolering som har blåsts in)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200803_090335.jpg

Redigerat 3 aug 2020 10:14
  2. J
    Medlem · ? · 283 inlägg

josa100

Medlem
    Fick svar av en expert muntligt. "Det där är nästan omöjligt att undvika i ett isolerat kallgarage. Om 50 år får du väl byta plyfan och det är billigare än att ha garaget uppvärmt i 50år."

Mao jag gör ingenting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.