Hej,

Har köpt en fastighet och när vi flytta på garderober för att måla i ett sovrum så upptäckte vi svartmögel bakom garderoberna. Det är mot en yttervägg och man ser teglen så frågan är om väggen är isolerad? Jag har sprutat på mögel fri idag och imorgon ska jag tvätta bort det och spruta på med mögel fri igen. Ska man regla upp med stålreglar och sedan sätta upp osb + gips och köra med ventilerade golvlister? Tar gärna emot tips tack!

Bifogar bilder!

Hälsningar Adam

• Sovrum med säng, rödvitrutig överkast, grå väggar, vit garderob, böcker, "LOVE"-dekoration och fiskbensparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med mögelväxt på en vägg ovanför ett parkettgolv.
    Skapa konto
  • Fukt- eller mögelskador längs nedre delen av en vägg och hörnet, över ett trägolv.
    Skapa konto
  • Vägg med mögel och fuktskador nära golvlisten och ett trägolv.
    Skapa konto
Har sett den typen av skador bakom större möbler i fritidshus som gjorts om till permanentboende. Hur är det med ventilationen? Har du koll på luftfuktigheten?

• Gilla
Adam.A
  • Laddar…
På bilden som visar hela väggen framifrån ser det onekligen ut som om det skulle kunna vara lecablock eller motsvarande... Känns väggen kallare än andra?

• Gilla
Adam.A
  • Laddar…
Ser att det är en låg tät sockel under garderoberna idag, bygg en ny ventilerad sockel för att ställa garderoberna på.

• Gilla
Adam.A
  • Laddar…
Snailman
haha5810 haha5810 skrev:
Ser att det är en låg tät sockel under garderoberna idag, bygg en ny ventilerad sockel för att ställa garderoberna på.
Ja, har varit med om samma sak och man behöver ventilerad sockel så luften kan cirkulera in till ytterväggen

• Gilla
Adam.A
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Har sett den typen av skador bakom större möbler i fritidshus som gjorts om till permanentboende. Hur är det med ventilationen? Har du koll på luftfuktigheten?
D Daniel_M_ skrev:
Upplever att det är väldigt tät inne och igår öppnade jag ett fönster lite grann. Kanske lite fram att man tar hål i väggen och sätter friskluftsventiler. Det är väl bättre så luften cirkulerar.

Har du inga ventiler i fönstren? Annars bör det stå i besiktningsprotokollet att ventilation saknas.

haha5810 haha5810 skrev:
Menar du att jag ska plocka bort den gamla och ersätta det med en ventilerad golvlist? Är det inte bättre att bygga en innervägg med stålreglar och ventilerad golvlist?

Snailman Snailman skrev:
Ja, har varit med om samma sak och man behöver ventilerad sockel så luften kan cirkulera in till ytterväggen
Ska man bara plocka bort den gamla sockeln och sätta dit en ny ventilerad?

Z z_bumbi skrev:
Har du inga ventiler i fönstren? Annars bör det stå i besiktningsprotokollet att ventilation saknas.
2 glasfönster utan ventiler. Tanken är att byta fönster lite längre fram.

Adam.A Adam.A skrev:
Sockeln på din garderob ser ganska låg ut, rekommenderar att du tar bort den och bygger en ny med möjlighet för luft att gå under garderoberna.

Hade själv en garderob mot yttervägg, men kunde ta hål i den sockeln eftersom den var högre (14 cm)

Snailman
Adam.A Adam.A skrev:
Jag tog bort typ 5cm upp och 5cm från kanten med en överhandsfräs, tror det var två socklar en i framkant och en i bakkant, så gjorde det på båda. Gjorde en stor radie i hörnen, funkade nåt decennium i sommarstugan där de stod mot yttervägg också.

Din ser väldigt låg ut, så inlägget före mitt rekommenderas.

Adam.A Adam.A skrev:
Menar du att jag ska plocka bort den gamla och ersätta det med en ventilerad golvlist?

En ventilerad golvlist gör ingen skillnad. Det som föreslås är en ventilerad sockel på garderoben så att luft kan cirkulera in under och upp bakom den.

Adam.A Adam.A skrev:
Är det inte bättre att bygga en innervägg med stålreglar och ventilerad golvlist?
Bygger du en utreglad vägg och släpper in luft där bakom så har du kgaranterat en rejäl mögelodling.

Problemet är att väggen är för kall. Ett sätt att lösa det är att regla upp en isolerad innervägg med ångspärr och tätt runt kanterna så att ingen luft kommer ut i isoleringen.
Exakt vad som är rätt beror på hur det ser ut nu, men det ser ut som att det är en murad vägg, så jag antar att det inte är någon isolering alls?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
En ventilerad golvlist gör ingen skillnad. Det som föreslås är en ventilerad sockel på garderoben så att luft kan cirkulera in under och upp bakom den.

Nej ser inte ut som där är någon isolering. Alternativet är att sätta in friskluftsventil och inte låta garderoben sitta vägg i vägg utan ha lite distans så luften kan cirkulera där.

Bygger du en utreglad vägg och släpper in luft där bakom så har du kgaranterat en rejäl mögelodling.

Problemet är att väggen är för kall. Ett sätt att lösa det är att regla upp en isolerad innervägg med ångspärr och tätt runt kanterna så att ingen luft kommer ut i isoleringen.
Exakt vad som är rätt beror på hur det ser ut nu, men det ser ut som att det är en murad vägg, så jag antar att det inte är någon isolering alls?

Snailman Snailman skrev:
Jag tog bort typ 5cm upp och 5cm från kanten med en överhandsfräs, tror det var två socklar en i framkant och en i bakkant, så gjorde det på båda. Gjorde en stor radie i hörnen, funkade nåt decennium i sommarstugan där de stod mot yttervägg också.

Din ser väldigt låg ut, så inlägget före mitt rekommenderas.
Ja jag ska undersöka det faktiskt och se om där går att göra något liknande med tanke på att sockeln ser ut o vara lägre som det nämndes i tråden ovan. Har en vent kille som kommer inom imorgon för att eventuellt se om man kan sätta in friskluftsventil så man får en cirkulation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.