Byggahus.se

Svartmögel i källaren

1. A
    Anonym
    Vi flyttade in i huset i april 2013 och hade en anmärkning från besiktningsmannen att det fanns svartmögel i källaren, under trappan. Det fanns svarta prickar och även lös puts på väggen, först tvättade jag med klorin och höll på men sen såg jag att färgen de målat i källaren med var nåt som helt klart var olämpligt, gick att riva bort långa plastiga remsor av det och då bestämde jag mig för att göra det ordentligt.
    Började knacka lös det som gick att få loss med huggmejsel och hammare och skrapade bort all färg på resten. Fick bort en hel del och tänkte att nu åker man på en dränering också för den lösa putsen var fuktig, men sen tänkte jag att med tanke på färgnyansen så var det förmodligen målat för 20-30 år sen och om det då är 5mm fukt närmast färgen så är det nog lugnt ändå.
    Lät det stå öppet tills jag såg att det inte kom mer fukt (samt väntade på inspiration), det har nog gått 1,5 år sen jag började :rolleyes:
    Det har inte kommit någon ny fukt och eftersom kåken står på en åsrygg med rejäl höjdskillnad på baksidan så tror jag att marken dräneras rätt bra.

Har nu putsat väggar och rivit bort det gamla laminatgolvet och slogs av en tanke.

Är det galet att borra några hål i trappan, i sättstegen, för att få luften att cirkulera bättre?
    Jag kan inte se några nackdelar förutom kanske det visuella men hellre fula hål än mögel...

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 6 410 inlägg
    Generellt sett är det alltid bra med ventilering. Det bästa är dock om luften går från resten av källaren via utrymmet under trappan och vidare med upp i huset. (Förutsatt att möglet är borta för mögelsporer vill man ju inte ha upp i sovrum etc.) Anledningen är att varm och fuktig luft från huset annars man kondensera på kalla ytor i utrymmet under trappan

3. A
    Anonym
    Ja det är lite så det kommer att bli, nån tidigare ägare har haft katt så det är uppsågat för kattlucka i källardörren så luften kan vandra därigenom. På vintern är luckan igensatt pga att det drar annars men då är det ju ganska torrt ändå och vi har 16-18 grader varmt i källaren.
    Nån risk för spridning av svartmögelsporer tror jag inte att det är eftersom jag har rivit det mesta av väggarna.
    Jag kör på med några hål i sättstegen, hoppas bara att inte trappan börjar knarra. Behöver kanske inte överdriva borrandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.