Jag försöker identifiera om detta är svartmögel eller inte. Vad jag läst mig till så växer inte svartmögel i kakelfogar på det här sättet.
Upplever heller inte vårt badrum som särskilt fuktigt, det har varit en del torkrum för ungarnas blöta kläder en del under vintern i och för sig men det tycker jag borde funka.
Genomförd och godkänd OVK i hela fastigheten för något år sedan, de var och kollade alla lägenheterna.
Annars är det bara husmorstipsen som gäller antar jag?
/C
Upplever heller inte vårt badrum som särskilt fuktigt, det har varit en del torkrum för ungarnas blöta kläder en del under vintern i och för sig men det tycker jag borde funka.
Genomförd och godkänd OVK i hela fastigheten för något år sedan, de var och kollade alla lägenheterna.
/C
Medlem
· Västernorrland
· 11 052 inlägg
Ser ju ut som nån slags påväxt iallafall........går det bort om du borstar med nå hårt eller kan det tänkas att det är genom hela fixet och ev kommer bakifrån?
Medlem
· Västernorrland
· 11 052 inlägg
Fast man bör inte rengöra förrän man kommit fram till om det är påväxt inifrån badrummet eller om det kommer krypandes bakifrån.........Vill det sig illa så är det ju nåt betydligt värre på gång inne i väggen....
Varför det? Blir det stora stygga mögelmonstret som lever inne i väggen argt och vrångt om du skrubbar på dess tentakler?S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 052 inlägg
nä.....om du tänker logiskt......Borstar man med nå hårt och tar bort lite yta och det försvinner så är det ju en påväxt orsakad av klimatet i rummet. Om det inte försvinner och det verkar gå genom hela fogen så kanske det kommer bakifrån så att säga och kanske inte alls har nåt med städning eller klimatet i rummet utan nå helt annat.......Vräker man på med nå rengöringsmedel som får det att försvinna så vet man ju ingenting......
Fast här får du nog tänka logiskt själv?S Stefan1972 skrev:nä.....om du tänker logiskt......Borstar man med nå hårt och tar bort lite yta och det försvinner så är det ju en påväxt orsakad av klimatet i rummet. Om det inte försvinner och det verkar gå genom hela fogen så kanske det kommer bakifrån så att säga och kanske inte alls har nåt med städning eller klimatet i rummet utan nå helt annat.......Vräker man på med nå rengöringsmedel som får det att försvinna så vet man ju ingenting......
Om det försvinner så är det ytligt. Om det inte försvinner så finns det risk för något djupare.
Oavsett måste man ju ta reda på vilket?
du tänker ju fullkomligt ologiskt. prova att felsöka ditt resonemang och köra det genom processorn ett varv till.S Stefan1972 skrev:nä.....om du tänker logiskt......Borstar man med nå hårt och tar bort lite yta och det försvinner så är det ju en påväxt orsakad av klimatet i rummet. Om det inte försvinner och det verkar gå genom hela fogen så kanske det kommer bakifrån så att säga och kanske inte alls har nåt med städning eller klimatet i rummet utan nå helt annat.......Vräker man på med nå rengöringsmedel som får det att försvinna så vet man ju ingenting......
Medlem
· Västernorrland
· 11 052 inlägg

Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 725 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 725 inlägg
Det finns hundratals olika typer av svartmögel. Att säga att ingen växer på en fog blir ju missvisande.C chubbydancer skrev:Jag försöker identifiera om detta är svartmögel eller inte. Vad jag läst mig till så växer inte svartmögel i kakelfogar på det här sättet.
/C
Sen växer den osannolikt på fogmaterialet utan smutsen som är i fogen.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 489 inlägg
Svamp kan inte växa bakom kakelplattorna. Det beror på att fixen är cementbaserad och har högt pH som ser till att svamp inte kan klara sig där. Dessutom saknas näring och syre. Svampen lever på fett från tvål och liknande och för att få energi ur fett måste den respirera. Och fettet finns ju inte bakom plattorna.S Stefan1972 skrev:nä.....om du tänker logiskt......Borstar man med nå hårt och tar bort lite yta och det försvinner så är det ju en påväxt orsakad av klimatet i rummet. Om det inte försvinner och det verkar gå genom hela fogen så kanske det kommer bakifrån så att säga och kanske inte alls har nåt med städning eller klimatet i rummet utan nå helt annat.......Vräker man på med nå rengöringsmedel som får det att försvinna så vet man ju ingenting......

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 489 inlägg
Skrubba, skurcreme som CIF/JIF är toppen precis som angavs ovan. Även diskborste med Yes fungerar fint.
Har man spår kvar av påväxten efter det kan man pensla på Klorin. Tag Klorin och häll upp några centiliter i en burk eller ett glas. Doppa en mindre pensel. Pensla på mögelfogen. Lämna badrummet med stängd dörr så slipper man lukten av badhus i hemmet. Upprepa några dagar senare om allt inte blektes bort i första vändan.
Sen får man städa oftare i framtiden och undvika att använda såpa som är fett och ger näring till svamp och gula fogar i badrum.
Har man spår kvar av påväxten efter det kan man pensla på Klorin. Tag Klorin och häll upp några centiliter i en burk eller ett glas. Doppa en mindre pensel. Pensla på mögelfogen. Lämna badrummet med stängd dörr så slipper man lukten av badhus i hemmet. Upprepa några dagar senare om allt inte blektes bort i första vändan.
Sen får man städa oftare i framtiden och undvika att använda såpa som är fett och ger näring till svamp och gula fogar i badrum.
Rengör fogen! vad fan är problemet . Folk blir tammefan dummare för varje år . 🤣C chubbydancer skrev:Jag försöker identifiera om detta är svartmögel eller inte. Vad jag läst mig till så växer inte svartmögel i kakelfogar på det här sättet.
/C