Halloj, renoveringen fortsätter i min lägenhet och rev precis upp gamla linoleum mattan med papper under. Tunn ytlig svart lager av nånting sitter som berget, läser runt här på forumet och blir ju rädd när folk nämner ordet asbest. Luktar som nylagd asfalt förövrigt. Har isolerat rummet helt och hållet då jag tänkt skicka det för provtagning. Snabb tanke är att rolla med fuktspärr för att få bort lukten och därefter underlag och parkett på, skulle det funka?

Gammalt svart underliggande skikt på golv med rester av linoleummatta, misstänkt asbesthaltigt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt golv under renovering med rester av linoleummatta och svart tjära-liknande material.
Skapa konto

Utöver detta har jag även rivit upp lite grann i hallen för att lägga klinker vid ytterdörren. Ser mycket ut som tjära, luktar dock inget. Även här har jag isolerat för säkerhets skull. Försökte med värmepistol med det sitter verkligen hårt. Behöver få bort detta då jag ska flytspackla och jämna ut inför läggning av granitplattor.

Renoveringsscenario med svart lager på golvet efter borttagen linoleummatta, potentiellt asbesthaltigt material.
Skapa konto

Vad tror folket?

Åsa Lund
Om du letar efter asbest har du nog störst chans i hallen, verkar misstänkt enligt mig.
Det som luktar asfalt är troligen just det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har skickat in asbestprov på en liknande sammansättning med golvmatta, grå dämpmatta och asfaltsklistret och i mitt fall var det ingen asbest. Det är ju ingen garanti i detta fallet dock.., Jag skrapade bort den gråa filten med barkspade(isskrapa med långt skaft) och körde sedan bort det mesta av asfaltsklistret med en golvrivningsmaskin, typ rund golvslip på 100 kilo med coromantstift under. Sedan spärrmålade jag innan jag målade med golvfärg! Tilläggas ska dock att underlaget i mitt fall var betong källargolv.

mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har skickat in asbestprov på en liknande sammansättning med golvmatta, grå dämpmatta och asfaltsklistret och i mitt fall var det ingen asbest. Det är ju ingen garanti i detta fallet dock.., Jag skrapade bort den gråa filten med barkspade(isskrapa med långt skaft) och körde sedan bort det mesta av asfaltsklistret med en golvrivningsmaskin, typ rund golvslip på 100 kilo med coromantstift under. Sedan spärrmålade jag innan jag målade med golvfärg! Tilläggas ska dock att underlaget i mitt fall var betong källargolv.
Fri från asbest här med, skrapade bort all gråpapper med spackelspade och där det satt fast ordentligt använde jag även ångmaskin. Jag har betongbjärklag under men som tur var ytan väldig jämn så bestämde mig för att hoppa över golvrivningen och spärrmåla direkt på asfaltklistret. Därefter på med underlag och parkettgolv över. Väldig nöjd med resultatet och känner inget lukt alls från asfaltet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.