Hej! Jag behöver tips om varför kunde svarta prickar förekomma på ena väggen i vinden. Detta är på västra väggen, luften kommer in i vinden genom luckan som syns på bilden. Jag har en enklare takkonstruktion (plåt). Fuktigheten brukar följa uteluftens. Just nu är det 79% i vinden. Mätare står strax under metalluckan. Under vintertiden har det blivit så, det fanns inga prickor alls tills december. Har ni nån tips? För åtgärdning också?
Mvh
David

• Trävägg i vind med svarta prickar runt en ventilationslucka, indikerar möjlig fukt- eller mögelskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med svarta prickar och synlig luftlucka i ett vindutrymme.
    Skapa konto
  • Trävägg i vind med svarta prickar som tyder på mögel eller fukt, nära en öppen lucka.
    Skapa konto
Staffans2000
Är det inte värre än så, skulle jag gjort ingenting. Annat än att tittat till det då och då.

Staffan

• Gilla
CzG
  • Laddar…
Absolut inget att oroa sig för, men som sagt kolla ibland.
Är något gjort på sistone som skulle kunna påverka ?
det är ju isf oftast tilläggsisolering eller att skorstenen slutat användas, som är de vanligaste orsakerna.

• Gilla
CzG
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Absolut inget att oroa sig för, men som sagt kolla ibland.
Är något gjort på sistone som skulle kunna påverka ?
det är ju isf oftast tilläggsisolering eller att skorstenen slutat användas, som är de vanligaste orsakerna.
Nej, ingen förändring har gjorts. Därför fattar jag inte riktigt... :thinking:

C CzG skrev:
Nej, ingen förändring har gjorts. Därför fattar jag inte riktigt... :thinking:
Kan ju ha varit där länge?
Iaf helt normalt.

larsbj larsbj skrev:
Kan ju ha varit där länge?
Iaf helt normalt.
Nej, inte riktigt. Jag var däruppe i början av november då syndes ingenting. Sen i mitten a december var det lika som det är på bilderna. Jag har kollat den en gång i januari, och för två veckor sen installerade jag en temp-och fuktmätare för att ha lite koll på. Det verkar vara lika varje gång. Inga stora förändringar iaf.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.