svarta fläckar/områden på vinden

6k läst  2 svar

1. C
    Medlem Nivå 4
    Hepp

Kommer inom kort att byta tak på mitt hus från -39.
    Var idag och kollade på vinden för att kontrollera undertakets skick, och tog då en del bilder.

http://www.shell.linux.se/ante/vinden/index.htm

Det luktar ingenting, mer än gammalt trä, och träet känns torrt när man tar på det och fast och fint när jag petar på det med en kniv, ingen röta alltså såvitt jag kan bedöma.
    De vita fläckarna antar jag är rester av kalk från kalkning av kutterspånet.

Det var endast på ett ställe i undertaket där jag har en takkupa som jag såg att det kan ha varit en läckageskada tidigare, detta syns på bild 1579 och 1580 som vita områden, tyvärr kom jag inte åt att känna på taket där, så detta får jag inspektera utifrån när det gamla taket tas av.

Det jag är lite undrande över är vad de svarta fläckarna/områdena kan vara. Någon typ av påväxt kanske.
    Vissa fack mellan takstolarna är ju helt svarta, nästan som om de vore behandlade, andra områden är helt utan "missfärgning" och i vissa områden är det svart fläckvis bara.

Finns här någon som kanske vet om det är något jag bör oroa mig över??? :-[

// Chinaski

2. C
    Medlem Nivå 4
  3. M
    Medlem Nivå 1

Re: svarta fläckar/områden på vinden

Det ser ut att vara blånadssvamp, som uppkommer vid förhöjd fukt. Den orsakar normalt inte försämrad hållfasthet i virket. Jag har läst lite om detta eftersom jag har precis samma problem som du. Min vind är från 36 och vissa partier är väldigt svarta.Det är speciellt svart vid takfoten och gavlarna. Jag har ingen takfotsventilering. Har du? I mitt fall kan blånaden uppkommit efter att man tillägsisolerade på vinden men innan man renoverade innedelen och satte upp en diffusionsspärr (byggplast mellan innertak och vind). Jag har satt upp ventilationsgaller vid gaveln och slipat rent vissa partier för att se om det fortfarande är ett problem. Experterna säger att hösten är den största "fuktpåfrestare". Om det inte hjälper måste jag ta upp ventilering vid takfoten eller montera "mögelstoppare" - ett slags ventilationsom man tar upp mellan tak och takpannor. Man kan ta bort deta svarta och döda svampen med Boracol, har dock inte testat detta. Om du ska isolera mer bör du undersöka orskaken till det problem du har och om det behövs förbättra ventilation och förhindra att fukt trängs upp från innemiljä mha diffusionsspärr.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: