Förra året bytte vi panel på garaget, bestämde oss för att en svart fasad skulle vara både snyggt och spännande!
Köpte Falu Rödfärg Svart (konstigt namn egentligen), spädde ut för grundfärg enligt instruktioner, och började måla.

Men vad nu, inte blev det svart?!
Mörkt brun, i och för sig en ganska trevlig mörkbrun färg, men definitivt brun!
Lät första strykningen torka och strök en andra gång med färdigfärg.
Fortfarande mörkbrunt, syntes väldigt tydligt vid svarta detaljer som stuprännor!

Var inte riktigt nöjd med den bruna färgen, så i år tänkte jag måla på en strykning med svart, och provade att koka egen färg.

Så här gjorde jag för att koka ca 10 liter.

Letade fram en gammal gryta på ca 15 liter, samt en gammal kokplatta så jag kunde stå ute.
Jag köpte svart järnoxid http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2377 samt järnvitriol http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2381.
Övriga ingredienser (mjöl, linolja, såpa) hade jag redan hemma.

Började med att koka upp 9 liter vatten och rörde ner 0,3 kg järnvitriol.
Lät det koka en stund medan jag gick in i köket. Siktade 0,8 kg vetemjöl i en stor bunke, och rörde sen i 1 liter kallt vatten.
Vispade till en klimpfri smet med vanlig elvisp. (Detta blev en ganska tjock smet, nästa gång ska jag prova med 8 liter/2 liter för att få smeten mer hanterlig)

Rörde ner smeten i koket, under kraftig omrörning, lät sen koka i en ganska lång stund (en timme kanske), rörde om med jämna mellanrum.
(provade först att röra om med en mindre målarfärgsvisp modell propeller på en skruvdragare, men bytte här till en riktig murbruksblandare, och det var mycket bättre)
Det bildades lite klumpar på ytan under kokningen, som jag skummade bort.

Strödde i 2,5 kilo järnoxid pigment under kraftig omrörning, lät sen koka ytterligare en lång stund (en timme kanske), rörde om med jämna mellanrum.
(Här hade jag problem att få all pigment att lösa sig, tyckte det blev en del klumpar samt att det låg en del på botten. Nästa gång ska jag prova med mindre mängd pigment),
När jag gick ifrån en stund lyckades det koka över, så 10 liter i en 15 liters gryta funkar nätt och jämnt.

Rörde sen ner 0,25 kilo kokt linolja samt lite grönsåpa (kanske 1 dl), lät sen alltihop koka ytterligare en stund, rörde om med jämna mellanrum.

Provade att stryka några träbitar och kunde konstatera att nu såg det riktigt snyggt ut. Definitivt svart!

Borstade pliktskyldigt fasaden med en piassavakvast, fanns väl inte direkt något att borsta bort, men lite spindelväv städade jag i alla fall undan.
Började måla medan färgen fortfarande var varm, och det var verkligen en lättstruken färg som täckte väldigt bra.
Hann måla en stund innan kvällningen kom, och ställde sen in grytan i garaget över natten.
På morgonen hade oljan separerat och låg på ytan, men efter en omrörning var färgen bra igen, och strykningen gick lätt som en plätt.

Några funderingar och konstateranden:
Färgar den av sig? Nä inte direkt, tar man på fasaden färgar det inte av sig alls, gnuggar man hårt med en trasa blir det lite färg på den.
Kommer det att mögla? Det ska bli intressant att se, men det skulle förvåna mig om det inte blir mögel eller annan påväxt. Särskilt på norrsidan som är väldigt fuktig.

Blev det snyggt? Oh yes, det blev snyggt och riktigt svart!

• Gilla
kladdeMaja och 2 till
  • Laddar…
Kul!

Har du några bilder på huset?

Mängderna, tog du dem på måfå eller följde du något recept?

Kul med egna recept, om du kommer ihåg så får du gärna återknyta efter en tid så vi får veta hållbarhet och utseende

Än är det bara garaget som är bytt panel och målat, men visst, det är ett experiment för se om vi ska göra likadant när vi byter panel på huset.
Inga vettiga bilder dock, tyvärr.

Jag hittade många recept på nätet, men de skilde sig en del, så jag gjorde ett eget recept som verkade vettigt.
Min tanke var att skriva upp precis hur jag gjorde så jag kunde upprepa det om det blev bra!
Sen kom jag på att jag kunde lägga ut det på forumet så andra kan få del av det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.