Byggahus.se

Svart isolering pga. dåliga skarvar på plasten, hur göra nu?

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Var på vinden och skulle dra om inkommande telefonkabel, ett litet halvroligt jobb tänkte jag.
    Viker upp gångbryggan som ligger över där röret kommer upp och ser detta:

Hmm, tänkte att elektrikern måste ha slarvad med tätningen runt rören, eftersom det var centrerat ganska hårt just över röret.

Viker undan isoleringen och ser detta:

Som ni ser så är isoleringen svart där skarven är dålig. Plasten har genomgående 2-3 CM glipa i skarvarna där de borde överlappat. Jag har kollat intilliggande fack och det är samma sak där.

Hur går man vidare med detta på ett rimligt vis?

Måste isoleringen bytas?
    Plasten går ju att tejpa ihop för att få den heltäckande men bara fram till takstol, under takstolen kan jag ju inte tejpa utan att riva taket.

Yttertakets insida har ganska mycket svartmögel som uppkom ganska direkt efter det byttes fönster i hela huset. En mekanisk till/frånluft installerades så fort möglet på yttertaket uppstod, vågar inte säga om det har stoppat mögelpåväxten helt eller inte, men det har hejdats rejält om inte annat.

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Är inte helt övertygad om att det där är mögel faktiskt. Skulle snarare tro att det är smuts från inomhusluften som troligen drar ut där.

För det första så växer inte mögel på mineralull då det är oorganiskt. Finns det damm och annat i isoleringen (vilket det blir över tid) så kan naturligtvis möglet få fäste i det. Den stora grejen är att möglet borde inte hamna närmast innertaket (varma sidan) då RH borde vara relativt lågt här även om varm och fuktig inomhusluft läcker. Det borde snarare hamna närmare den kalla sidan då fukten borde kondesera här.

Luktar det mögel?

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Tog för givet att det skulle vara mögel, så jag lukta inte ens.

4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15

Här luktar det mögel....noja.

Gör ingentin annat än att täta isoleringsspringorna med annan isolering.

Staffan