Byggahus.se

Svart fog som blev vit???

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Fogade mitt badrumsgolv igår (30/11) med mörkgrå fog. Men när jag vaknar och stolt slänger in ett öga på det nyfogade golvet så ser jag att det har blivit vitt fläckvis (se bild)??? Snackade med killen som sålde fogen som snackade med någon annan och dom har ingen aning vad som hänt!

Någon här som vet vad som hänt och är det något vanligt när det gäller mörk fog?

Mvh Andreas

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du har tvättat ur pigmentet ur fogen. Ganska vanligt med mörk fog om man inte är van. En syratvätt kan hjälpa, den etsar av lite på fogens yta så nytt pigment kommer fram. Det förvånar mig att handlaren inte kände till detta fenomen.

3. G
    Medlem Nivå 6
    Men om jag tvättar fogen med syra kommer den då att hålla sig eller blir det bara tillfälligt? Isåfall är det ju lika bra att kraffsa upp lite fog och lägga ny...

Mvh Andreas

4. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, blir det bra då så håller det sig lika bra som om du gjort rätt från början.

5. M
    Medlem Nivå 10
    råkade ut för samma probolem på min yterrtrappa, ty man måste torka väldigt varsamt med svart fog ! hade dock tvättat ur lite väl mkt fog på de ställena där det blev ljust så det var bara att blanda till lite ny fog och dutta i :)

6. P
    Medlem Nivå 1
    uppar denna lite då jag har samma tendens på vissa ställen. Kan man lösa detta smidigt?

7. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Finns det inte färg för fogar också?
    Om man har gjort en mörk som sedan har blivit för ljus, så borde väl en infärgning av fogen kunna lösa problemet?

8. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Ska också ha mörk fog och undrar därför hur man går tillväga för att inte tvätta ur pigmentet då? Mindre vatten i svampen?

9. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Svart fog är värdelös, använder du vatten för att tvätta golvet kommer den bli ljusare och ljusare med tiden hur du än gör. Kör FB200 på golv. Funkar alltid.

10. bekvämmenproduktiv
    Medlem Nivå 1
    jag råkade ut för samma sak när jag fogade mitt badrumsgolv igår. använde en grafitfärgad fog, det torkade för fort. när jag sedan tvättade av så fick jag hålla på så länge att jag har tvättat ur rätt så mycket färg i fogen. det positiva e att det är jämnt över nästan hela golvet. kommer inte synas på många ställen när det kommer in möbler.

men det där med syra är jag intresserad av. kan det även få bort fläckar som blivit på plattorna som är av granit?

11. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Du menar alltså att misstag inte syns lika lätt på den mellangrå nyansen?

Redigerat 26 feb 2010 12:03
  12. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Det är den bästa kompromissen tycker jag, den åldras framförallt minst. Jag brukar alltid avråda från vit eller svart fog, ingen av dessa åldras med värdighet tyvärr. (Min erfarenhet)

13. T
    Medlem · Nivå 14
    Man kan inte tvätta bort pigmentet från fogbruket utan det handlar om man tillför för mycket vätska. Till exempel som när du sa att du tvättade för mycket, då tillför du för mycket vatten eller att för mycket vatten ligger kvar och då blir fogen ljusare.

Citerat ifrån ägaren på Lips fabrik i Nørre Aaby!

14. P
    Medlem Nivå 1
    Klinkkerrent från Höganäs löste problemet för mig. Gjorde att fogen fick samma nyans överallt. Dock så blev den lite ljusare än den skulle varit från början