Jag par precis köpt en skruvautomat. Makita BFR540. Jag har dock väldigt svårt att få nått flyt i skruvandet. Inte kört så mycket nu utan kanske bara 5-6 remsor. Jag anstränger mig verkligen för att hålla den rakt men lyckas aldrig att få in mer än 3-4 skruv problemfritt på raken och vips är det en som kuggar till så det låter som hela bitsen gått av. Ibland ställs skrven den snett men inte alltid....

Ska det vara så svårt eller kan det vara nått fel på den?

Skruvdjupet är rätt inställt, bitsen sticker ut 5mm precis enligt anvisning..

Jag har aldrig kört med en fläng ny maskin så vet inte om de är tröga? Min begagnade går varm lite titt som tätt och den beter sig inte alls så. Men det är lite teknik, det gäller att trycka snabbt och hårt.
3-4 missade skruv per band är inte helt ovanligt men sen så är jag ju amatör i området skruvautomat :D

• Gilla
MackanMH
  • Laddar…
Det kan vara väldig skillnad mellan olika fabrikat på skruven. Jag lånade brorsans skruvautomat, också makita, och använde till en början något annat än makitas egna (minns ej vad). Det var helt kasst och ungefär var tredje-fjärde skruv krånglade. När jag köpte skruv med makitaloggan på lådan däremot så var det inga som helst problem.

Tycker kvaliten på skruven är rätt avgörande, om bitsen inte nyper i skruvhuvudet så behövs det inte mer än några hundra skruv innan bitsen i sig är sopslut. Kugga ur = extra hårt slitage. Kör själv med en likvärdig makita skruvautomat och lägger rätt duktigt med press under själva skruvmomentet med fullgott resultat majoriteten av gångerna.

Jag har makitaskruv. Börjar ju undra om jag inte trycker för hårt.... Då borde la skruven vika sig??

Kört mycket med ESSVEs skruvar, inga problem med varken gips- eller trallskruv. Rätt många tusen skruvar och fortfarande originalbits.

Hur kör du motorn? Bäst funkar det om du drar igång motorn och sedan trycker mot väggen. Gör du tvärtom har du redan tryck med bitsen mot skruven innan bitsen börjar snurra.

Har kört en lånad Hitachi en del innan men skaffade mig en Makita och har konstaterat att makitan är mycket känsligare för om man har lite sned vinkel mot underlaget och jag har fått intrycket att man måste trycka hårdare, funkar bäst när man står rakt under maskinen när man skruvar i taket men när man kommer bort från kroppen och inte orkar trycka tillräcklligt hårt med maskinen börjar biten slira på skruvarna och den får inte i dem ordentligt. Jag kör med de billiga Alu-skruvarna som Horchbach säljer för typ 80kr/1000st och det går bra men visst missar den nån skruv då och då

Jag får la öva lite till... svårt att se att det kommer gå så smidigt som på youtubeklippen jag sett från Makita men det är ju reklam :)

Enligt min mening har skruvsorten minimal betydelse så länge du köper nåt av dom kända märkena. använder du en hand? trycker du med armkraft eller lägger du din kroppsvikt bakom?

Om vi utgår från att djupet är korrekt inställt, startar du maskin innan du trycker den mot väggen? Jag kör själv Makitan och max en på trettio går väl inte bra.

Du har inte backen i ? 😄

• Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
P
Ja den där backknappen har dom kunna satt någon annanstans.. jisses vilka svordomar som uppstår då!

hade oxå en makita 550 förr men jag fick aldrig grepp om den.. lixom alla andra här som skrivit så ville skruven oftast trassla in sig och man fick ta av magasinet när man stog på en stege tex ... man ska ha full gas hela tiden för att den ska funka optimalt.. inte dutta på som en skruvdragare

det är lite teknik med att skruva med sådana maskiner

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Det verkar som det antigen finns är stor skillnad på olika serier av makita 550, eller skillnad i teknik.
Har själv kört en del tusen skruv genom min makita och sällan kört fel.Kanske ett par skruv skiva som man får dra efter eller skruva ut, men det är nog mer för att gipset oftast skall upp på gamla väggar där det kan finnas lite vadsomhelst i.
Kör full fart till bandet eller skivan tar slut, inte släppa mellan skruv. Är fortfarande på första bits och det ser ut att hålla en del tusen skruv till. Blandar Essve och Fischer, det verkar inte vara skillnad.

Är skruvdjup samma som skruvlängd? Innan jag förstått att man kunde justera för skruvlängd på min festool gick det ungefär som du beskriver.

Man kan justera både skruvlängd och hur djupt den ska skruva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.