Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Svårt att hitta felet!

1. S
    Medlem · västernorrland · 29 inlägg

Steffe30

Medlem
    Hej! Kom med goda råd är ni snälla. Jag har svag ström i vattenrör och avloppets metallrör under huset. Känns då jag står i duschen och står på metalllocket till avloppet och tar i duschslang/blandare. Är så svagt att det känns inte annars. Det är fas i avloppet och jord i kopparrören då jag mäter. Vattnet kommer in i huset genom plastslang. Jag kan bara tänka mig att på något sått leder vattnet in strömmen, vi har eget vatten. Men dom fick komma hit och borra nytt hål, dra ny el och ny pump men... Det finns kvar då jag slår av huvudströmmen i huset och där sprack mina elektriska kunskaper. På något sätt in genom vattnet och kommer svagström genom jorden nånstans av en skada i ingående strömkabel, strömmen kommer i avloppet och jordas genom vattnet ser jag på multimetern är min sista fantasi att det kan vara men vet inte hur det är möjligt utan att en säkring reagerar på det.. den konstanta strömmen är på 20mA och spänningen på 3v. Värdena ökar då en Radonett sätter igång men rubbet i den är utbytt så det är omöjligt att det egentligen beror på den.

Nån ide?

2. E
    Medlem · jämtland · 21 519 inlägg

elmont

Medlem
    Dålig inkommande PEN? nollsläpp?

3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 418 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Tycker också det låter som en dålig nolla, spänningsfall i PEN av någon anledning. Att det finns kvar när du slår av din anläggning kan säga oss att det är lite längre bort i nätet.
    Slår du av hela din anläggning, hur ser det ut innan din mätare?

4. H
    Moderator · Stockholm · 45 653 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Beskriv lite exakt hur du mäter. Du skriver att kopparröret har jordpotential. Exakt hur har du mätt då?

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 184 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det är troligen spänningsfall i PEN i nätet som orsakar detta, från belastning hos en granne före eller efter dig på linjen.

Det är svårt att tala om vad som är "fas" och "jord" i dessa sammanhang. Jag förstår att du mäter en potential mellan golvbrunn och vattenledningsrör vilket jag tolkar som moder jord och skyddsjord. För att ta reda på vilken del som har en potential mot jord så skulle du behöva mäta mot ett jordspett, någon metalldel utomhus som har god kontakt med jord. Det är troligen så att golvbrunnen har direkt kontakt med jord.

Har du luftledningar eller är de nedgrävda? För luftledningar ska det finnas jordtag med jämna mellanrum. Jag antar att fördelningslådor utmed nedgrävda ledningar också har jordkontakt. Ström från grannen i PEN-ledaren orsakar ett spänningsfall dU i bilden. Alternativt kan en granne längre bort ha en dålig anslutning av PEN som gör att en del av strömmen går via mark och upp genom ditt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Notes_211220_113644.jpg

Så du kan säkert mäta olika värden beroende på hur högt du belastar din anläggning (enfasigt). Du kan göra fler mätningar för att mer exakt ta reda på vad som händer och eventuellt ge dig på grannarna. Eller så kan du göra en skyddsutjämning i ditt hus, dvs koppla ihop avlopp med skyddsjord (grönt i bilden).

6. S

Steffe30

Medlem
    Jag har mätt mellan kopparröret och avloppet och får utslag på strömmen där.

Redigerat 20 dec 2021 14:08
  7. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 139 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Hur mycket har du mätt och vad, spänning (volt) eller ström ((milli)ampere)?

Protte

8. S

Steffe30

Medlem
    Nu har Sundsvalls Energi varit hit och hittade inte nåt fel nånstans i kablarna till mitt eller grannens hus.. enda saken dom hittade var att jordkabeln in i mitt hus bara satt fast med max hälften av antal kardelerna. Knappast där felet finns..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.