Byggahus.se
Y
Hej.

Sitter och bläddrar lite bland de övriga inläggen här, mest om garagebyggen.

Har en gammal byggnad som börjar kännas som ett gränsfall till farlig med dess termit-uppätna balkar och svackande tak. Denna byggnad i sig är relativ stor så vi pratar mindre maskinhall mer än garage.

Hur som helst, vad jag förstår så är det inte nya väggar och tak som kostar (en nämnde 150tusen) utan bottenplattan som är det dyraste eller besvärligaste iaf.

Men är det så svårt att lyckas själv? Jag känner både folk med maskiner samt en som blev gjutare via gymnasiet. Är det så kuslig process, måste det vara så hightec och måste amn ansöka bygglov å följa nya konstiga regler ifall man bygger en likadan byggnad på samma punkt? Är diverse avlopp och annat ett måste?

Tack på förhand

Nej det är inte så himlans komplicerat. Ett lager grus i botten och så en stabil form. armeringsjärn på distanser och så ringer man betongbilen. Betongen vibbas och slätas ut för att sedan stålas om man är noga med ytan.

En billig platta är ju s billig och en dyr kan bli hur dyr som helst. Ju mer betong som skall synas desto viktigare är ytan och arbetet.

Bygglov och liknande vet jag inte men bygganmälan måste du nog ha om du nu inte bor på en lantbruksenhet för då är det i stort sett bara att sätta igång.

Gjorde min platta själv 50kvm, inga problem, enkla verktyg, Köpte vibb fri betong, den flöt i storsett ut själv sen drog vi av formen med en bräda (2 man). efter det hade ytan varit OK enligt mig men jag stålglättade den förhand för att få en blankare yta?(heter det stålglätta?)

gjöt min hemma enligt beppos recept. hade dock Fiberduk-grus-distanser och järn.
stabil form byggdes av formvirke och stöttades in absurdum, man vill INTE ha X kubik betong rinnandes på tomten.
sloda tillverkdes av rundstav+en bit byggplyfa och vibratorstav hyrdes för 90 kr.
Därefter kom betongbilen och hällde ut betongen.

Andra verktyg som är bra att ha: liten skyffel och kratta.

Y
Tja, det var ju skönt att folk var positiva. Får se sen vad man har råd med. Vore ju kul med en seriösare byggnad att stå och meka i även om den än så länge är duglig i sig.

Om man nu vill få tag på en byggsats med väggar och tak, var börjar man leta då?
(tänker på lantbruks lösningar helt i plåt) Det blir ju somsagt en mindre maskinhall vi pratar om, bilverkstad&garage i min fantasi dock :)

Jag gjorde allt jobb själv på min platta (78m2)

Köpte allt material på Edvardsson bygg (Skärstad).
Det kostade drygt 22´ levererat.
L-stöd, hörn, dubbla 100mm isolering, armeringsnät, stöd, armeringsjärn.

Lånade avvägningsinstrument, paddade ordentligt, måttade upp och satte ihop det.

En kompis var med när vi gjöt.

Ca 45´inkl betong.

Inte så svårt alls. Jag hade aldrig gjort det innan heller.

Bara att köra!
//magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.