6 597 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Svårstängd ytterdörr (ny Diplomat)
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Hej på er!
Vi är lite less på våran ytterdörr. Det är en Hanna, Diplomat ytterdörr. Huset är ett prefab, vi flyttade in i maj 2017 så dörren är ju ny.
Den har alltid varit svår att ”slänga” igen, man har alltid behövt trycka ner handtaget för att kunna stänga dörren.
Nu när det har blivit kallare är det ännu svårare, nu går den inte ens att slänga igen med våld....
Vi har testat att justera dörrens tröghet men det verkar inte ha något med saken att göra.
Någon som förstår mitt svammel och kan komma med tips?
Vi är lite less på våran ytterdörr. Det är en Hanna, Diplomat ytterdörr. Huset är ett prefab, vi flyttade in i maj 2017 så dörren är ju ny.
Den har alltid varit svår att ”slänga” igen, man har alltid behövt trycka ner handtaget för att kunna stänga dörren.
Nu när det har blivit kallare är det ännu svårare, nu går den inte ens att slänga igen med våld....
Vi har testat att justera dörrens tröghet men det verkar inte ha något med saken att göra.
Någon som förstår mitt svammel och kan komma med tips?
Den kan ha sjunkit ned och går på tröskeln. Eller tiltat så att gummilisten tar i karmen. Behövs då justeras in.
Men prova att Smörja gångjärnen och den där lilla piggen som åker in när man drar i handtaget. Någon besserwisser vet säkert var den heter. De brukar svara dagen efter och påpeka om allt.
Smörj med fett eller motorolja tycker jag. Torka av allt överflödigt.
Men prova att Smörja gångjärnen och den där lilla piggen som åker in när man drar i handtaget. Någon besserwisser vet säkert var den heter. De brukar svara dagen efter och påpeka om allt.
Redigerat:
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Tack! Ska testa det!iMikael Lundgren skrev:
Den kan ha sjunkit ned och går på tröskeln. Eller tiltat så att gummilisten tar i karmen. Behövs då justeras in.
Annars ringer jag husfirman så får dom skicka nån.
Om du måste trycka ner handtaget för att kunna stänga dörren och den inte går att dra igen så får du lägga lite låsfett på fallkolven och sedan dra igen dörren några gånger.
Fallkolven och slutblecket behöver en glidyta för att det ska fungera rätt.
Det går att använda vaselin om du inte har något låsfett.
Fallkolven och slutblecket behöver en glidyta för att det ska fungera rätt.
Det går att använda vaselin om du inte har något låsfett.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Vi löste det!
Vi köpte en sån där karmnyckel, (6-kantad som ser ut som ett T för 79kr) och justerade karmen så att den blev större. Nu går dörren igen perfekt!
Vi köpte en sån där karmnyckel, (6-kantad som ser ut som ett T för 79kr) och justerade karmen så att den blev större. Nu går dörren igen perfekt!