3 827 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Svarmögel bakom golvlist
När jag tog bort en golvlist på övervåningen så såg jag att tre gipsskruvar var något rostiga samt att det var någon form av påväxt (cirka 1 cm i diameter) på gipset (såg ut som svartmögel). Jag öppnade en del av gipset och kollade bakom, allt såg fint ut. Det var alltså bara mot rummet som det var påväxt. Golvlisten satt väldigt hårt mot gipset. Kan det vara så enkelt att det har spillts vatten på golvet och att det inte har torkat med en gång? Det var ingen synlig fukt utan det såg tort ut.
Väggen är ingen yttervägg utan angränsar till ett annat rum. Jag har i övriga huset renoverat alla lister och inte hittat påväxt någon annan stans.
Bör jag vara orolig? Finns det mögelsporer naturligt inomhus eller är huset "smittat" på något sätt?
ps. Huset är byggt 2003.
Väggen är ingen yttervägg utan angränsar till ett annat rum. Jag har i övriga huset renoverat alla lister och inte hittat påväxt någon annan stans.
Bör jag vara orolig? Finns det mögelsporer naturligt inomhus eller är huset "smittat" på något sätt?
ps. Huset är byggt 2003.
Redigerat:
Mögelsporer finns naturligt överallt i luften. Det är när förutsättningarna för liv finns som det blir mögel.
Förmodligen är det just något tillfälligt som gjort denna fläck blöt. Det bör alltså inte vara något att fästa avseende vid.
Förmodligen är det just något tillfälligt som gjort denna fläck blöt. Det bör alltså inte vara något att fästa avseende vid.