Hej,

Vi har köpt en ny bostad och blir ej klok på hur vi ska möblera vardagsrummet på bästa sätt. Den lilla väggen som sticker ut mellan fönsterna är bärande (88cm).
Hur möblerar man bäst med soffa och TV här? Alla tips tas tacksamt emot.

• Handritad planritning av en bostad med markerat vardagsrum och noteringar om inredningsmöjligheter och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det där har ju onekligen blivit knepigt när de har rivit väggar.

Jag kan inte förstora upp det så att det går att läsa ordentligt.
Kan det fungera att ha soffan mot/nära fönstret i det tidigare sovrummet och teven på väggen mot trapphuset?
En fåtölj kan ju stå till vänster om den lilla bärande väggen och ändå lämna tillräckligt med utrymme för en matplats.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
tommib
Håller med, väldigt svårmöblerat. Jag håller ocks med BirgitS i förslaget om TV/soffas placering. Det är det enda som är rimligt utan att hänga TVn från taket eller ha den mitt i rummet. Möjligen skulle man kunna sätta TVn vinkelrätt mot den lilla utstickande väggen också men det försvåras av att det är fönster på bägge sidorna av den.

Hörnsoffa där det står 3m, tv:n på vridbar väggkonsol på den bärande utstickande väggen diagonalt, om den mäter 80-90 i bredd kan den ju vikas in längs med väggen när den inte används...vill man ha en 90 tums tv blir det knepigare...

Alternativt stor tv på väggen till mittensovrummet, och sedan en vinkelsoffa/soffstolar vid väggen bredvid entredörren....

Tack snälla för era svar. Vi är ganska öppna för att ha tv och soffa vart som egentligen men då det är så öppet i köket är det svårt att hitta ett rimligt ställe att ha soffa och TV på om inte i rummet bredvid som i planskissen benämns som vardagsrum.

Har man en soffa mot fönstret så undrar jag om det blir för stort avstånd mellan soffa och andra väggen? Är ju 4,3 m emellan men det kanske fungerar i alla fall.

Gillar idén med vridbar väggkonsol på den bärande väggen.. Ska kika lite mer på det ikväll!

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det där har ju onekligen blivit knepigt när de har rivit väggar.

Jag kan inte förstora upp det så att det går att läsa ordentligt.
Kan det fungera att ha soffan mot/nära fönstret i det tidigare sovrummet och teven på väggen mot trapphuset?
En fåtölj kan ju stå till vänster om den lilla bärande väggen och ändå lämna tillräckligt med utrymme för en matplats.

God tanke och hade vart perfekt att få in 1-2 fåtöljer där!!

tommib tommib skrev:
Håller med, väldigt svårmöblerat. Jag håller ocks med BirgitS i förslaget om TV/soffas placering. Det är det enda som är rimligt utan att hänga TVn från taket eller ha den mitt i rummet. Möjligen skulle man kunna sätta TVn vinkelrätt mot den lilla utstickande väggen också men det försvåras av att det är fönster på bägge sidorna av den.

Du tror inte att avståndet på 4,3 m blir för stort? Annars är det ju optimalt egentligen.

tommib
Nej, det tror jag inte. Jag har något sådant (4,66 m vägg till vägg för att vara exakt) i mitt vardagsrum och en 46" TV. Det fungerar alldeles utmärkt.

Nu när jag tittar mer på planlösningen undrar jag hur de tänkte egentligen. Man kliver ju rakt in i vardagsrummet. Väldigt amerikanskt.... Jag gillar det verkligen inte men smaken är som baken.

BirgitS
M mauve skrev:
Du tror inte att avståndet på 4,3 m blir för stort? Annars är det ju optimalt egentligen.
Du måste ju inte ha soffan precis vid fönstret utan kan ju lämna en gång bakom den så det går att komma åt och vattna blommor i fönstret eller ha bokhyllorna på vardera sidan av fönstret eller något annat trevligt.

M mauve skrev:
God tanke och hade vart perfekt att få in 1-2 fåtöljer där!!
Gör små pappersmöbler och se hur det blir när du möblerar med dem på ritningen.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte. Jag har något sådant (4,66 m vägg till vägg för att vara exakt) i mitt vardagsrum och en 46" TV. Det fungerar alldeles utmärkt.

Nu när jag tittar mer på planlösningen undrar jag hur de tänkte egentligen. Man kliver ju rakt in i vardagsrummet. Väldigt amerikanskt.... Jag gillar det verkligen inte men smaken är som baken.

Vad bra! Tror det blir så då. Soffa mot fönster.

Haha håller med. Ett annat projekt är att ordna med hallen så man inte kliver rätt in så att säga.

tommib
Jag hade nog satt någon form av rumsavdelare en halvmeter till höger om entrédörren. Ett bra budgetalternativ är IKEA Kallax. Då får du också förvaring. Den går inte upp hela vägen till taket så en del av luftigheten finns kvar. Vill man så kan man också lämna några "rutor" öppna med något prydnadsföremål så att man delvis ser igenom. Allt detta är förstås också en fråga om smak, så det kanske inte alls passar dig.

Tipset om pappersmöbler är riktigt bra. Så gjorde jag när jag ritade badrum.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När vi flyttade in i lägenheten där vi bor nu hade tidigare ägare satt upp en vägg på knappt 1,5 m höjd och bredd och hade förvaringen av skor, mössor etc. mot den. Inga problem för en vuxen att se över. Men eftersom det spreds mycket skräp från golvet där ut i lägenheten eftersom det var så öppet har vi nu gjort om till en mer sluten hall (mycket trevligt att slippa småsten överallt).

• Gilla
mauve
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När vi flyttade in i lägenheten där vi bor nu hade tidigare ägare satt upp en vägg på knappt 1,5 m höjd och bredd och hade förvaringen av skor, mössor etc. mot den. Inga problem för en vuxen att se över. Men eftersom det spreds mycket skräp från golvet där ut i lägenheten eftersom det var så öppet har vi nu gjort om till en mer sluten hall (mycket trevligt att slippa småsten överallt).
Vi funderar på att bygga en hel vägg så hallen blir mer som en riktig hall, till höger när man kommer in. Men ska klura lite till på den.

BirgitS
Hör med styrelsen om hur planlösningen såg ut från början, kanske kan ge lite inspiration.

• Gilla
mauve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.