Svårjobbad vedpanna - lönar det sig att byta ut den?

439 läst  8 svar

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej! Vi har idag en vedpanna som jag aldrig lär mig hantera. En Euronom eller vad dem heter, åttiotalare. Vi har bott här i snart tio år och bara använt den en säsong. Det var svårt att få fyr i den, svårt att veta när jag skulle göra vad. Ibland slickande det, ibland blev det för varmt, det saknas lite delar till den osv.

Vi blev sugna på att riva ut den och bara ha förvaring där istället. Men om 5-6 år kommer vi att sälja huset. Är det lönt att riva ut och sätta in något annat istället som rimligen kan löna sig på den tiden, eller är det bättre att bara låta den stå så att det kan stå att den finns där i säljesannonsen om 5-6 år?

Övrig uppvärmning är elpatron, luftvärmepump och braskamin.

2. C
    Medlem Nivå 3
    Testar att lyfta tråden en gång. :)

3. N
    Husägare · Nivå 5
    Jag hade stoppat in en pelletspanna. Dom flesta idag startar och går och sköter sig själva.
    Vi kontrollerar våran pannan någon gång ibland (kollar att det finns pellets i förrådet (håller ca ett år, så är lätt att glömma bort...), sotar ur pannan två ggr/år och rengör lambdasonden en gång per kvartal).
    Vi berättar för den hur varmt vi vill ha det inne, hur varmt varmvatten vi vill ha och sen sköter den resten själv.

4. C
    Medlem Nivå 3
    Det lät ju vansinnigt smidigt. Tips på ekonomisk totallösning?

5. N
    Husägare · Nivå 5
  6. C
    Medlem Nivå 3
    Såg klart trevligt ut, men kostnaden var lite hög. Är rädd att det inte spelar någon roll när vi säljer om 5-6 år. Och på de åren kanske vi inte sparar in så mycket ändå? För det lär ju bli en skaplig bit över 100k för paketet om det skall installeras och grejas med. Kanske bättre att låta vedpannan stå där som en klump, åtminstone ur ekonomisk synvinkel? :D

7. N
    Husägare · Nivå 5
    Dyrt, ja, det kan jag erkänna, men dom gav oss en bra helhetslösning och det var det som gjorde att vi valde dom.
    Men det finns också andra märken, som är billigare och enklare i sin utformning. Gör en sökning på google, så lär du hitta massor :)

8. V
    Medlem Nivå 3
    På blocket säljs ganska moderna pelletspannor för spottsvyer.
    Går att göra klipp där, speciellt mot hösten när folk bara vill bli av med dom efter att ha installerat bergvärme.

Jag hade offert på 12k för installation. Och var nära på att köpa en 10 år gammal helautomatisk CTC panna för 5000kr.
    Men huset blev sålt pga förändrad livssituation istället.

9. A
    Medlem · Nivå 17
    Och inte alls säkert att de som är spekulanter ser en pelletspanna som något mervärde, ser du inget mervärde med ny värmekälla för egen del och vill sänka kostnad för uppvärmning snabbt så gör inget.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: