Byggahus.se

Svårighet att fästa blandarfäste i vägg

369 läst  10 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej

Har delikat problem med ett nymonterat blandarfäste av sorten RSK-nr: 826 51 26. Det monterades men efter ett dygn insåg jag att framför allt ena skruven inte drar i väggen vilket resulterat i att den sitter lite snett och trycker jag fästet mot väggen uppstår en glipa mellan fäste och skruvskalle. Problemet är att pluggen går runt.
    Hur jag löser detta på bästa sätt vill jag gärna ha input på.

Bakgrund
    Väggen är uppbygg med kakel, våtrumsgips, lättbetong/blåbetong/gammal siporex (osäker på rätt term). Nackdelen är att lättbetongen är från 1956 då huset byggdes, är porös och därför har dåligt hållfasthet.

Föreslagen lösning
    Min tanke är att plocka ner fästet borra/plocka ur pluggen --> rengöra hålet --> fylla det med någon massa --> borr nytt hål på samma plats --> fästa på nytt med plugg och skruv.

Vill ha hjälp med
    1 - vad för massa/spackel/betong/cementprodukt bör bör jag använda?
    2 - Är jag på väg åt fel håll, finns bättre lösning?

Och ja, jag är en klant som inte förstärkte väggen in ett tidigare skede :)
    Tack på förhand

2. T
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle inte borra i den nya massan, utan gjort rent hålet med dammsugare, sen tryck in ett bra sättlim, sen tryckt in pluggen, torka bort överflödigt lim, sen låt torka, sen dit med bl fäste och skruv.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 1
    @Turbo_Tail och @Jörgen Ö, skönt att höra att ni är på ungefär samma spår som jag!

Gillar er tanke med att istället använda någon form av lim eller liknande för att få fast pluggen. Ni ser ingen risk att pluggen blir fylld och inte går att skruva i en skruv sen?
    Bör det iof inte vara med den produkt som länkades, värre med min utgångsplan med en stelnande massa.

5. N
    Medlem Nivå 3

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Eller kanske skaffa lättbetongplugg, det finns en hel del olika som fungerar bra i lättbetong.

7. T
    Medlem Nivå 5
    Jag missade delen med att du skulle borra, förstår inte riktigt hur du menar? Jag har använt lim/tätningsmassan som jag länkade till då jag haft gipspluggar som "släppt". Jag har sprutat in ordentligt med massa i hålet och tryckt dit pluggen, torkat bort överflödig massa och väntat ett dygn på att det skall härda. Fungerat fint alla gånger.

8. N
    Medlem Nivå 3
    Lättbetongplugg är kraftigare än borrhålet i kaklet så det blir svårt. Det finns bra universalpluggar som har i princip samma utdragsvärde som en lättbetongplugg men eftersom du har en väldigt porös vägg så är risken ändå att de trycker sönder materialet när de expanderar. Fill & fix har ingen expansion mer än utåt om du sprutar i för mycket och den binder sig mot materialet i hela borrhålet. När du skruvar in träskruven så drar den i massan och det sitter. >Pluggen på bilden i inlägget ovanför är för lättare infästning i ren gips så den fungerar inte här.

9. T
    Medlem Nivå 5
    Suck, läs inlägget! Pluggen ovan är som jag beskrev från de tillfällen där jag lycktas åtgärda ett liknande problem med limtätningsmassan jag rekommenderade....

10. N
    Medlem Nivå 3
    Det kanske är dumt att tipsa om något som fungerar i andra fall men som inte fungerar här, vad vet jag.

11. T
    Medlem Nivå 5
    Limtätningsmassan som jag länkade till är en stark och elastisk produkt som fackmän använder och som de verkligen rekommenderar oberoende om användningsområdet är inomhus, utomhus eller våtutrymme. Jag har lyckats reparera havererade hål i gipsväggar som efter korrigering håller skåp på flera 10-tals kg. Jag skulle utan vidare använda detta om jag haft samma problem som TS. Men säker kan man ju aldrig vara, men vem ger garantier i denna värld?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka